• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar?

2 januari 2011 door Lars Sang Mo Boom

Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar?

Je vakantie op internet boeken makkelijk? Nou, ik weet niet waarom al die aanbieders dat roepen, want voor mij is het een enorm gedoe (en dan druk ik me nu netjes uit) om elke keer dat juiste hotel, vakantiehuisje of vliegticket te vinden. Het feit dat ik meer dan 10 jaar in de reiswereld heb gewerkt geeft mij wat dat betreft geen voorsprong. Nu ben ik de laatste tijd vooral aan het zoeken naar ‘standaard tripjes’. Hieronder versta ik de 15-daagse vakantiereizen, weekendjes weg, bungalows en losse vliegtickets. Ik weet wat ik wil, ik moet het alleen weten te vinden, en wel voor de beste prijs. Maar vroeger was ik meer van het maatwerk, ik ben zelfs enige tijd als backpacker actief geweest (wel van het luxe soort hoor). Voor dat maatwerk nam ik dan contact op met 2 of 3 touroperators. Die vertelde ik dan mijn wensen en die kwamen dan met een uitgebreide offerte. Het hele reisschema inclusief al het internationale en lokale vervoer en verblijf was keurig opgesomd. Aan de telefoon, in hun winkel of via e-mail kreeg ik dan handige tips, leuke weetjes en andere interessante info van de kenner, vond ik wel mooi. Waarom ik dit vertel?

Nou, in het online landschap van tegenwoordig kan je voor al die standaard vakanties en uitjes prima op internet terecht. Het is nog wel een heel gezoek, maar na een week heb je vast jouw ideale zonvakantie gevonden. Je weet ook meteen hoe warm het er dan is, wat anderen ervan vonden en hoe je kamer is ingericht. Maar dat mooie online landschap is volgens mij nog steeds niet voorzien van aanbieders van reizen op maat. Het enige wat ik nu tegenkom is dat je een offerte kunt aanvragen, je geeft jouw wensen op, en dan nemen zij weer contact met jou op. Ik zie een goudberg voor die touroperator die het mij mogelijk maakt om online mijn reisschema samen te stellen, verrijkt met zijn advies, direct aanbod dat ook beschikbaar is en bij mijn gezinssamenstelling past).

Even een voorbeeld. Ik heb een tijdje bij Jan Doets America Tours mogen werken, een specialist op het gebied van vakanties in Amerika en Canada. Zij bieden o.a. standaard rondreizen aan die ook op maat te maken zijn. Maar hoe weet jij nou waar je rekening mee moet houden? Hoe weet jij nou waar de leuke buurten zijn? Hoe weet jij nou hoe lang het rijden is van de ene kant van L.A. naar de andere kant (tip: duurt zeker 1 tot 1,5 uur)? Dat weten zij wel. Alleen zit die kennis bij hun mensen. Hun kennis kan jou alleen maar helpen als je bij ze langs gaat in de winkel, als je ze telefonisch spreekt en in mindere mate via e-mail.

Nou zeg ik je, hoe mooi zou het zijn dat als je deze reis naar jouw wensen zou willen aanpassen, dat je dit lekker vanuit huis kan, online, en dat je continue door Jan Doets America Tours wordt geadviseerd over het te kiezen hotel, de leukste attractieparken en hoe lang het rijden is van A naar B. En als je klaar bent zie je ook direct hoeveel je deze reis kost, en je kunt meteen uit beschikbaarheid boeken en online betalen. Klaar ben je. Als je dan alsnog hulp en informatie wenst dan kan je alsnog met hun contact opnemen. En deze hulp kan dan bijvoorbeeld via chat worden geboden (want ja, ik ben op dat moment online). Maar ook video kan hier een belangrijke toegevoegde waarde zijn.

Ik voorspel dat touroperators zoals Jan Doets America Tours op deze manier minimaal 20% meer boekingen zouden moeten kunnen realiseren. En je onderscheid je hiermee van de concurrentie. Bovendien kan je jezelf hiermee nog meer als specialist profileren. De investeringen om dit mogelijk te maken zouden dan makkelijk na 1 jaar weer terugverdiend zijn, gezien de gemiddeld hoge reissommen en marges op de maatwerk reizen. Ja, er zijn al touroperators die online maatwerk reizen aan bieden, maar ik ken ze nog niet die ook daadwerkelijk hun kennis en expertise online beschikbaar maken. Pas als dat in gang is gezet mag men zich zorgen maken om Google ;-).

Wie o wie wil deze uitdaging met mij aangaan en samen met mij dit gat in de markt gaan dichten?

Gerelateerde Berichten

  • Routehappy: online community om ‘gelukkig’ te vliegen

    Reizigers die zeker willen zijn dat zij tijdens hun vlucht van alle gemakken voorzien zijn…

  • E-commerce statistieken Europa: reizen nummer 2

    Twee op de drie Europeanen koopt via internet. Nederland zit een heel eind boven dat…

  • Online reizen boeken: de mannen betalen

    Mannen overtreffen vrouwen als het om online shoppen gaat, zowel in aantal als frequentie. Onderzoek…

Categorie: E-commerce Tags: expertise, online, Touroperators

Over Lars Sang Mo Boom

Lars Sang Mo Boom helpt graag mensen tijdens hun reis van digital immigrant naar digital native. Hij haalt waarde uit het leven door te werken met studenten, jongeren en marketeers met als grootste uitdaging om gedragsveranderingen te realiseren. Een echt travel-dier dat inmiddels zijn plek in de Digital wereld heeft gevonden. Niet als eindbestemming, maar als onderdeel van de Permanent Beta filosofie. Zijn bedrijf Boombuzztic en stichting Digital Future Foundation zijn manieren om zijn passie met de wereld te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis Jansen zegt

    13 februari 2011 om 23:24

    Ha Lars

    Leuk artikel en herkenbaar. Bedoel je dat een variant waarin alle schakels van pakketreizen door de klant zelf samen te stellen zouden moeten zijn (ik ken een partij die in zeer ver gevorderd stadium is hiermee), of wil je meer/verder?

    • Lars Sang Mo Boom zegt

      14 februari 2011 om 10:53

      Hey Louis,
      Kijk, het aanbieden van alle producten en diensten kan al heel mooi, en ook op basis van bijvoorbeeld gegevens die je invult. Maar de baliemedewerker kan in de gesprekken inhaken op onderwerpen die in het gesprek naar voren komen. Een eenvoudig voorbeeld dat ik zelf in het verleden heb meegemaakt: Klant gaat met vrouw en 2 peuters op rondreis voor Zuid West Amerika. Hij wil van Las Vegas op 1 dag door Yosemite rijden en dan overnachten in San Francisco; een stuk van ca. 9 uur rijden. Hij denkt nog even Yosemite te kunnen zien en dan op z’n gemakkie door te rijden naar het hotel. Wat ik meneer kon adviseren, en wat hij ook accepteerde, was om ten Oosten van Yosemite te overnachten, vanuit hier dan het park in te gaan, en dan de volgende dag door te rijden naar San Francisco. Hier had ik zo (uit eigen ervaring) mijn redenen voor.
      Als je een dergelijke rit/reis online boekt, krijg je dit soort adviezen niet, alleen maar of een hotelkamer bij de groep past. Die kennis kan er voor zorgen dat de website van de touroperator nog beter converteert en je jezelf als touroperator onderscheid t.o.v. de concurrentie.

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar? -- Topsy.com schreef:
    2 januari 2011 om 23:48

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Lars Sang Mo Boom. Lars Sang Mo Boom heeft gezegd: Nieuwe post: TravelNext 'Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar?' http://t.co/BQ4BUtC via @sinds1998 […]

  2. Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar? | LARSBOOM.COM schreef:
    9 januari 2011 om 22:10

    […] originele post staat op TravelNext Deel dit […]

  3. 1. Vakliteratuur t.a.v. E-commerce, International Touroperating | Body of Knowledge 3.4 schreef:
    24 juni 2011 om 16:31

    […] 2-01-2011 in Touroperators, Trends in Travel door Lars Sang Mo Boom| 4 comments […]

  4. Stelt de touroperator zijn expertise ooit online beschikbaar? « sanderschilderman schreef:
    15 april 2012 om 00:28

    […] https://www.travelnext.nl/stelt-de-touroperator-zijn-expertise-ooit-online-beschikbaar.html […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen Booking.com Facebook Google Vakantiebeurs Airbnb hotels KLM Expedia NHTV mobiel travel TUI Social Media technologie reviews destinatiemarketing TripAdvisor instagram onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring