Vorige week heeft Facebook een nieuwe advertentiemogelijkheid geïntroduceerd die alleen op mobiele gebruikers is gericht: Facebook Canvas. Een levensgroot schilderij als advertentie? Zo kun je het wel bekijken. Facebook Canvas is een advertentiemogelijkheid om schermvullende en interactieve ads weer te geven in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Maar wat is dan het verschil en de toegevoegde waarde van de nieuwe advertentiemogelijkheid met name voor de reisbranche?

Storytelling in een ander jasje

Met dit beginnende lenteweer kijken we hemelend uit naar de zomervakantie. Genietend op een strandbedje bij een zonovergoten bestemming. Waar we precies heen willen weten we nog niet; maar wel dat het lekker ontspannen en vooral zonnig moet zijn! Hoe bereik je deze zwijmelende doelgroep als reisorganisatie? Onder andere op Facebook door middel van advertenties. Met druilerig weer zijn meer mensen actief op social media. Facebook is daarmee het medium bij uitstek voor het inspireren en triggeren van mensen in hun vrije tijd voor een heerlijke vakantie. Hoewel de huidige advertentiemogelijkheden best een stuk beleving kunnen opwekken (Zon, Zee & Strand), is dit met de nieuwe Facebook Canvas mogelijkheid een stuk uitgebreider!

Facebook canvas storytelling

De advertenties worden in het klein aangeboden in het nieuwsoverzicht van mobiele gebruikers. Vervolgens krijgt de gebruiker de optie om de advertentie te ‘openen’. Maar dan?

Je kunt de advertentie zo indelen dat er schermvullend een afbeelding komt te staan, waarna gebruikers omlaag kunnen scrollen en aanvullende tekstinformatie kunnen lezen. Of maak juist een carrousel met verschillende afbeeldingen. Op deze manier kun je een impressie van een bestemming geven en inspelen op de beleving van de gebruikers.

Je kunt maximaal vijf schermvullende ‘pagina’s’ per Canvas inzetten. Op wat voor manier je nog beter kunt inspelen op de beleving? Met aantrekkelijke video’s van reisbestemmingen. De advertenties worden op alle mobiele iOS en Android toestellen weergegeven. Zelf graag gaan testen met de nieuwe ads? Dit kan via Power Editor, een programma waarmee bedrijven meerdere campagnes of een groot aantal reclameteksten kunnen beheren.

Een ‘reis’ canvas

Facebook Canvas is met name voor de reisbranche interessant. De nieuwe advertentiemogelijkheid geeft namelijk alle ruimte om in te spelen op de beleving van de (potentiële) reiziger. Een Facebook Canvas is de perfecte plaats om een bestemming uit te lichten en aan te prijzen. Met schermvullende afbeeldingen en videobeelden kun je elke bestemming tot de verbeelding laten spreken. Je kunt het Canvas natuurlijk ook inzetten op andere momenten in de customer journey, en zelfs achteraf. Denk bijvoorbeeld aan een oproep of actie waarin je vraagt om ervaringen te delen.

Het sleutelwoord voor de inzet van het Canvas is beleving. Zorg ervoor dat je inspeelt op de gedachtegang van de reiziger en sluit aan bij zijn of haar interesses. Wanneer de potentiële klant nog aan het oriënteren is, heeft een keiharde salespitch weinig nut. Presenteer je diensten of bestemmingen daarom zo aantrekkelijk mogelijk, en zet eventuele aanbiedingen en kortingen later in.

Wat je moet weten; ontwerpen

Of je nu een Facebook Canvas maakt door middel van afbeelding(en), een carrousel, een video of een productverzameling laat zien, elk ontwerp heeft zo z’n ontwerpvereisten. Dus voordat je aan de slag gaat; check de vereisten dan hier. Zo hoef je niet op het laatst nog allerlei aanpassingen te maken.