Het onderzoek ‘Life’s a beach 2012’ van Expedia laat een analyse zien van het gedrag en de voorkeuren voor een strandvakantie onder reizigers in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië.

Uit de resultaten bleek dat ondanks de economische druk een strandvakantie nog steeds populair is; reizigers plannen zelfs vaker dan vorig jaar een vakantie naar zee. Meer dan de helft (52 procent) van de respondenten is het komende jaar van plan om zijn vakantie op het strand door te brengen, vorig jaar was dit 45 procent.

De Nederlandse reiziger gaat voor strandvakantie of outdoor-activiteiten

Wanneer Nederlandse reizigers eenmaal per jaar op vakantie zouden kunnen, kiest 60 procent ervoor om er in de zomermaanden tussenuit te gaan. Nederlanders willen de zomervakantie het liefst verblijven aan het strand met genoeg tijd om te relaxen (30 procent). Op de voet gevolgd door outdoor-activiteiten (20 procent) zoals wandelen, fietsen en zwemmen. Met name mannelijke respondenten onder de 40 gaven hier de voorkeur aan.

Vakantie planning

Bij het kiezen van een bestemming voor een strandvakantie worden Spaanse en Ierse vakantiegangers het meest beïnvloed door de mening van hun familie en vrienden. Waarbij 20 procent van de Nederlanders deze keuze baseren op travel sites en magazines.

De Britse reiziger plant het verst in het voren zijn of haar vakantie, 35 procent doet dit namelijk zo’n 6 maanden van te voren. Nederlanders volgen als fervent planners, maar liefst 30 procent geeft aan ook zo ver vooruit te plannen bij een vakantie.

Kosten belangrijkste factor

Ondanks het zorgeloze karakter van een zonovergoten week op het strand, blijven strandgangers kostenbewust. Volgens 77 procent van alle respondenten wereldwijd zijn de totale kosten van een strandvakantie de belangrijkste factor voor het kiezen van de vakantie, gevolgd door de kwaliteit van het strand (72 procent).

Dit geldt echter niet voor Nederlandse strandgangers. Nederlanders hechten de meeste waarde aan de kwaliteit van het strand en vinden de prijs van onder andere de vlucht in vergelijking met de andere landen een van de minst doorslaggevende factoren bij de bestemmingskeuze.

Waar op strandvakantie?

Tweeënzestig procent van de Nederlandse strandliefhebbers verblijft het liefst in Europa. Wereldwijd  geven reizigers de voorkeur aan Noord-Amerika voor een strandvakantie (39 procent). Europa (13 procent), Hawaï (13 procent), Azië (10 procent) en de Caribbean (10 procent)  zijn daarna populaire bestemmingen.

De Noren (94 procent), Denen (90 procent), Nederlanders  (90 procent) en Ieren (98 procent) reizen als strandliefhebbers bijna allemaal af naar het buitenland om te genieten van het strand. Het overgrote deel van de inwoners van Spanje blijft in eigen land voor een strandvakantie, namelijk 80 procent.

René Nieuwmans, Senior Product Manager Expedia. “Door het ‘Life’s a Beach 2012′-onderzoek komen we achter voorkeuren en prioriteiten van elke markt in de wereld. Dit is een perfecte manier om aan de lokale wens van elk land tegemoet te komen. Aangezien de Nederlandse vakantieganger de voorkeur geeft aan een vakantie in Europa tijdens de zomerperiode willen wij als online reisbureau daar zo goed mogelijk op inspelen. Dit doen we onder andere door met gepaste aanbiedingen te komen naar de Costa del Sol en de Côte d’Azur. “

Over het onderzoek

Voor het ‘Life’s a Beach 2012′ onderzoek, ondervroeg Harris Interactive meer dan 8.500 inwoners van Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, India, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Spanje, Zweden , Zuid-Korea, Singapore, Engeland en de Verenigde Staten.

De volledige resultaten van het ‘Life’s a Beach-onderzoek 2012′