Reisinfluencers zijn hot, zoveel is zeker. Het is dan ook mooi om te zien dat de NHTV en TravelNext hebben samengewerkt met DFDS Seaways om een leertraject op te zetten binnen de functiegerichte bachelor waarin de kracht van de reisinfluencer centraal stond. De NHTV-studenten moesten een blog en vlog maken over de bestemming van de studiereis: Newcastle. In dit blog een terugblik op de afgelopen periode en de learnings die hieruit zijn voortgekomen.

Met DFDS Seaways naar Newcastle

Als expert op TravelNext en tevens docent op de NHTV was ik blij dat ik dit jaar betrokken was bij dit leertraject dat in november startte. Hoogtepunt was de studiereis met de ferry van DFDS vanit IJmuiden naar Newcastle, een stad in het noorden van Engeland. Alle 74 studenten werden in drie weken tijd voorbereid om als een échte reisblogger aan de slag te gaan en een blog en een vlog te maken, waarvan de beste zouden worden gepubliceerd op het blog van DFDS Seaways.

Start van het leertraject

Hoewel de foto lachende gezichten laat zien, was er bij het kick-off college ook de nodige scepsis: “Moet ik écht een video maken waarin ik op de camera moet praten? Dat kan ik niet hoor!” of nog belangrijker: “Waar gaan jullie dan precies op beoordelen en hoe wordt het cijfer bepaald?” Studenten blijven studenten, maar het enthousiasme zou tijdens de drie weken blijven groeien en de blogs en vlogs zouden – uitzonderingen daargelaten – van een goed tot zeer goed niveau zijn.

Weinig actieve bloggers, wel enthousiasme

Het viel ons op dat maar weinig studenten zelf een blog of vlog bij hielden. Ze waren op één hand te tellen. Dit viel me tegen, omdat ik dacht dat de huidige generatie studenten zo verweven zou zijn met internet, social media, etc. Wel kenden ze verschillende (inmiddels) bekende Nederlandse bloggers en vloggers en zagen ze de potentie hiervan in. Toch werd het onderwerp net zo makkelijk beoordeeld als ’te veel gedoe’ en ‘dan sta je altijd over jezelf te praten’. Toch was vooral het vooruitzicht van de studiereis naar Engeland waardoor het meerendeel van de klas positief stemde over wat ze allemaal moesten gaan doen de komende tijd.

Generatiekloof: twitter vs. instagram

We liepen tegen een leuke generatiekloof aan. Het leek ons in dit leertraject wel gepast om de vragen die vanuit de studenten aan ons zouden worden gesteld te groeperen via Twitter. Dit op de #NHTVDFDS voor praktische vragen over de reis en via #NHTV2MTT over meer theoretische vragen over het essay dat tegelijkertijd ook moesten worden geschreven.

Zodoende moest de vraag beperkt zijn tot 140 tekens. Daarnaast konden we zelf interessante artikelen makkelijk met de hele groep delen en konden de studenten ook elkaar helpen. Wat bleek? Slechts een handjevol studenten had nog een actief twitter account. Snapchat en Instagram waren vele malen populairder. Voor de komende weken moesten de studenten dus een Twitteraccount aanmaken om actief deel te nemen aan de lessen, maar toen deze werd aangemaakt was het leuk om alle enthousiaste berichten te lezen.

Gastcolleges van experts

Naast de hoor- en werkcolleges verzorgd door Marco van Leeuwen en mijzelf, wilden we graag mensen uit de praktijk het woord geven. Daarom hadden we Isabel Mosk van Sherpas Stories, Erik van Erp van Aroundtheglobe.nl, Charlotte van Ommen van Kokenmetsjalot en uiteraard ook Lobke Elbers en Tessa de Rouw van Travelnext.nl uitgenodigd.

De presentatie van Tessa, stagiaire bij Travelnext was één van de eerste gastpresentaties. Tessa ging vooral in op de voorwaarden waaraan een goede blog zou moeten voldoen en hoe zij hier bij TravelNext mee omgaat. Dit leverde na afloop direct veel vragen op bij de studenten.

De volgende presentatie was van Erik van Erp. Hij beheert het reisforum Aroundtheglobe.nl en was vorig jaar al als blogger mee geweest op persreis met DFDS Seaways naar Newcastle. Hij kon dus goed uit eigen ervaring vertellen hoe zo’n blogreis nu precies werkte. Waar moet je op letten? En hoe kan je op een originele manier je blog gaan schrijven? Niet onbelangrijk wanneer je met een 74 bloggers op pad gaat.

Isabel Mosk heeft haar eigen online marketingbureau en beheert daarnaast ook de site Vivelevoyage.nl. Net terug van een wereldreis heeft zij een paar wijze lessen voor de studenten. Zo legde ze uit dat in principe iedereen een expert kan zijn binnen zijn of haar passie. Als influencer beïnvloedt je vervolgens je community. Ze sloot haar presentatie af met enkele blogger take-aways, die denk ik de moeite waard zijn om nogmaals te benoemen.

Tot slot gaf Charlotte van Ommen een presentatie over vloggen. Iets waar veel studenten tegenop zagen. Charlotte heeft haar eigen kookkanaal op Youtube: kokenmetsjalot en nam de studenten mee in de do’s and don’ts.

I’m vlogging this!

Op zondag 13 december was het dan zover. We vertrokken naar Engeland. Selfiesticks, goprocamera’s of gewoon met de smartphone in de aanslag. Iedereen was druk om een goede eerste shot te maken bij de bus of op de boot toen we koers zetten richting Newcastle. En uiteraard werd er voortdurend getwitterd.

Om ervoor te zorgen dat niet alle studenten over hetzelfde onderwerp zouden gaan schrijven, hadden we ze ingedeeld in verschillende categorieën. Zo moesten ze bijvoorbeeld schrijven over eten & drinken, shoppen, sport, uitgaan of juist de architectuur. Wij, als begeleidende docenten, liepen ook rond door de stad voor raad en daad en kwamen telkens in de stad groepjes vloggende en foto makende studenten tegen.

https://twitter.com/Kellykuenen93/status/676769345129865216

De deadline voor het inleveren van de blog stond voor begin januari. De studenten konden hun blog en vlog uploaden op de site van het TravelNext leerbedrijf. Een online omgeving die niet direct in Google is geïndexeerd en daarom gebruikt kon worden als oefenterrein.

Travelnext Leerbedrijf

Beoordelen van de blog

Daarna begon voor ons als docenten het grote werk: het beoordelen van de blog. Waar beoordeelden we de blog en vlog op? Uiteraard op grammatica en spelling. Ook op lopende zinnen en een goed verhaal met een kop, romp en een staart. Daarnaast of er ook goed gebruik is gemaakt van titels, tussenkopjes en andere verplichte opmaak, zoals links, bronvermelding, etc. Deze richtlijnen zijn in samenwerking met DFDS Seaways vastgesteld.

Ook moesten de studenten een fictieve bio aanmaken en was het de bedoeling dat je blog interessant zou zijn voor de opdrachtgever, DFDS Seaways. Extra zaken, zoals een Instagram-account, fotocollage of vermelding van andere bloggers telden allemaal mee.

Bio leerbedrijf

In de vlog keken we vooral naar authenticiteit, montage en een lopend verhaal. Ook keken we naar het gebruik van de combinatie van beelden van jezelf en beelden van de omgeving. De beperkende voorwaarden voor de blog waren dat het max. 300 woorden mocht bevatten en dat de vlog max. 1 minuut mocht duren. Dit lijkt weinig, maar was in onze optiek voldoende om de inhoud goed te verwoorden.

Resultaten

De resultaten waren over het algemeen goed en bij sommigen zelfs zeer goed. Er werd geblogd over de voetbalclub, de rugbyclub, de verschillende pubs, maar ook over thee en koffietentjes, hippe vintage winkeltjes en mooie kastelen. We lazen blogs over een lokale koekjesfabriek, over de lokale lekkernij ’the sausage roll’, over verschillende soorten wiskeys, over gin-tonics, muziekcafés, gezonde hotspots en over het Italian restaurant van Jamie Oliver.

https://twitter.com/hierisieris/status/676520496205324288

Ik zou veel blogs en vlogs willen uitlichten, maar daarvoor verwijs ik je graag naar de site van het Travelnext leerbedrijf, waar alle blogs zijn terug te vinden. Toch wil ik enkele items delen die er uit sprongen. Zo werd door een van de bloggers een Google Maps kaart gemaakt. Hierdoor waren de hotspots die genoemd zijn in de blog, makkelijk terug te vinden.

Googlemaps

Ook werd er een groepje NHTV bloggers lokaal beroemd in Newcastle; doordat The Strawberry pub hen op Facebook zette met als titel: bloggers from Holland! Die konden ze mooi in hun zak steken.

Facebookblog

Uiteindelijk hebben we in totaal dertien blogs geselecteerd en naar de opdrachtgever gestuurd, waarna uiteindelijk drie blogs zijn gekozen om te publiceren op de blog van DFDS Seaways. De blogs komen in februari, maart en april online. De uiteindelijk winnaar was Robin Verhof die zowel voor het blog en de vlog een onwijs mooie prestatie heeft geleverd, waarbij het leek alsof ze al jaren gewend was om op camera te praten en een video te monteren.

Wat ging goed, wat kan beter?

Tot slot een korte take away van zaken die goed gingen of die volgende keer beter kunnen. Hoe stel je een leertraject bloggen/vloggen op voor studenten, maar ook voor (startende) reisprofessionals die er nog weinig kaas van gegeten hebben?

Goed:

  • Gastcolleges door ervaren bloggers en vloggers. Dit werkte zowel voor docenten als studenten erg goed en motiverend.
  • Kies altijd voor een échte opdrachtgever waardoor de blogs en vlogs niet fictief waren.
  • De vraag-antwoord mogelijkheid via twitter. Dit droeg bij aan het sociale karakter van dit traject.
  • Duidelijke handleiding vanuit TravelNext over aan welke voorwaarden een goed blog moet voldoen.

Volgende keer beter:

  • Eén hashtag gebruiken voor het hele leertraject. Nu werden beide hashtags door elkaar gebruikt.
  • Twitter is een handig medium, maar generatie Y gebruikt dit niet meer
  • De blog wellicht ook beoordelen op de social campaign er om heen? In hoeverre wordt er vooraf, tijdens en na de tijd via social media aandacht besteed aan de blog?

What’s in it for me?

Als je dit blog helemaal tot hier hebt gelezen dan ben je; 1. in ieder geval geïnteresseerd in wat ik schrijf, 2. wellicht een docent die nu denkt: dit moeten wij ook doen! Of 3. een bedrijf die hier weer inspiratie uit op doet. Ik denk in ieder geval dat onderwijsinstellingen en dan met name opleidingen zoals toerisme, marketing, communicatie dit soort onderwijs vormen moeten integreren in hun curriculum. We schreven op TravelNext al vaker over Generation Z, en hoe je deze jonge generatie bij de les moet houden.

Daarnaast is het voor studenten een goede manier om te beseffen dat zij door middel van social media en online presence al zichtbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Er is in die zin niet veel veranderd, want bedrijven kijken altijd al naar studenten die veel buitenschoolse activiteiten op hun CV hebben staan. Naast een jaar bestuur, een talencursus of een vakantiebaan in het buitenland, moet een goede reisstudent toch ook zeker een blog, vlog of invloedrijk instagramaccount hebben tijdens zijn of haar studie. Online storytelling als middel voor employer branding, we schreven er al eerder over.

Wij merkten in ieder geval dat de studenten aan het einde van dit leertraject hier veel meer van bewust waren dan tijdens het begin. Ze zijn nu klaar voor een stage waar ze per februari aan gaan beginnen.

Tot slot

We zijn tevreden en gaan het zeker volgend jaar weer doen. We sluiten natuurlijk af met een verwijzing naar de blog en vlog van de winnaar Robin Verhof, die inmiddels op de pagina van DFDS is gepubliceerd.

dfds winnend blog

Alle andere blogs en vlogs zijn te vinden op de site van TravelNext leerbedrijf. Ik hoop dat deze blog ertoe bij zal dragen dat andere hogescholen – ook buiten het toerisme – deze nieuwe vormen van communicatie omarmen in hun studiemateriaal. Wij, vanuit de NHTV, zullen zeker verder gaan op deze ingeslagen weg om zo de huidige toerisme student bewust te maken van deze nieuwe wereld en de kansen die zich voordoen. Ik hoor graag eventuele aanvullingen, opmerkingen en vragen via de comments of via mijn – voor oude mensen nog populaire – twitteraccount