• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Succesverhaal: I am an Athenian too

25 maart 2015 door Sanne Bakker

Dimitris Tsoukalas (Marketing Greece) gaf ons tijdens SoMeT15EU een kijkje in de succesvolle social media campagne I am an Athenian Too. Centrale gedachte van deze campagne was: “Small stories which create the big image of the city”.

Wat was de aanleiding voor de campagne?

Marketing Greece, een partnersamenwerking vanuit het toeristische bedrijfsleven en de DMO’s, stelde dat Athene meer was dan alleen het Akropolis als symbool. De vier ándere Atheense verhalen en experiences (‘Ancient City’, ‘Athens riviera’, ‘City’s nightlife’ en ‘Greek gastronomy’) waren onderbelicht. Dit bleek ook doordat 90% van de bezoekers constant overtroffen werd in hun verwachtingen na hun bezoek aan Athene. Met een klein budget werd daarom de #IamanAthenian campagne opgezet.

Hoe is de campagne opgebouwd?

De twee maanden durende campagne bestond uit 3 stappen. Centraal stond het belichten van “small stories which create the big image of the city”. Dimitris licht de 3 stappen kort toe.

  • Stap 1. Het benoemen van de vier belangrijkste verhalen: ‘Ancient City’, ‘Athens riviera’, ‘City’s nightlife’ en ‘Greek gastronomy’.
  • Stap 2. Belangrijke key-influencers uitnodigen om de campagne een kickstart te geven. De key-influencers bestonden uit o.a. bloggers en Instagrammers.
  • Stap 3. Let the users rock! Hiervoor werd een iOS- en Android-app ontwikkeld waarmee het mogelijk was een ‘stamp’ toe te voegen aan je eigen gemaakte foto. Hierna konden key-influencers hun foto verder delen op een social media platform naar keuze.

Wat was het succes van de campagne?

Volgens Dimitris is de voornaamste succesfactor disruption van sociale routine geweest. Juist door het creëren van de app met de stamps en daarmee de doorkoppeling naar de sociale platformen was een compleet vernieuwend element. Daarnaast heeft de inzet van een aantal kickstarter key-influencers, vijf in totaal, eraan bijgedragen dat de campagne een snelle start kreeg en gemakkelijk werd opgepikt.

Athenian

Data opbouwen als basis voor vervolgcampagnes

Een groot voordeel van de campagne was dat het enorm veel insights opleverde over de potentiële doelgroep. Een aantal wistjedatjes die Dimitris deelde:

  • 7 van de 10 foto’s werden gedeeld op de grootste social media kanalen
  • 75% van de selfie makers is vrouw
  • iPhone gebruikers hadden 2.5x meer waarde
  • Instagram gebruikers hadden 2.7x meer waarde
ROI van de campagne

De exacte ROI van de campagne in nieuwe visitors is nauwelijks uit te drukken. In 2014 mocht Athene wel 3% meer internationale bezoekers verwelkomen, maar dat is natuurlijk niet alleen te labelen aan deze campagne. Wel zijn deze successen behaald:

  • De kosten van de inzet van Facebook Ads waren 42% lager
  • 36% meer fans & followers op de owned social media kanalen van Marketing Greece
  • 8x meer engagement op de posts op de owned social media kanalen van Marketing Greece
  • Viraal heeft de campagne 3,5 miljoen personen bereikt in 35 Europese landen in 2 maanden tijd
Hoe nu verder?

Dimitris licht toe dat een zwakte van hun campagne was dat ze niet nagedacht hadden over het vervolg. Nu ze een hele hoop content en ambassadeurs hebben opgebouwd, willen ze hier graag mee verder. Er komt daarom een vervolgcampagne aan. Hier wordt door het succes (iets) meer budget voor beschikbaar gesteld. Ze gaan ook de user generated foto’s inzetten bij hun earned media inkoop (o.a. display advertenties en commercial).

https://www.youtube.com/watch?v=BNvz5PYnvCw?

Gerelateerde Berichten

  • Een succesvolle social media campagne op herhaling: The Best Job in the World is back!

    Je ziet het tegenwoordig steeds vaker in de travelbranche: organisaties die een reeds geslaagde actie…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • travel_alberta
    What the heck is an Alberta? Een case over destination marketing

    De provincie Alberta in Canada is niet eerste plek waar je aan denkt als je…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: #SoMeT15EU, destinatiemarketing, instagram, Social Media

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs reviews instagram NHTV onderzoek hotels Airbnb TUI mobiel Google Social Media KLM Booking.com TripAdvisor travel Expedia Facebook reizen destinatiemarketing technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext