Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in contact brengt met reisbloggers. Na TBU (Travel Bloggers United), ITB (Internationale Toerismus-Börse Berlin), TBEX (Travel Bloggers Exchange), Traverse en WTM (World Trade Market), heeft nu ook Italië haar eigen netwerk evenement voor de reisbranche. Als aanvulling op TTG Incontri in Rimini, de meest belangrijke B2B internationale reisbeurs van Italië, werd er op 17-19 oktober de eerste editie van TBDItaly (Travel Blogger Destination Italy) gehouden.

Van hobby-blogger tot ambassadeur

Reisbloggen heeft de afgelopen jaren een enorme professionalisering meegemaakt, waarbij hobby-bloggers veranderden in entrepreneurs op het gebied van marketing en content management. Ze werden heuse ‘digital storytellers’ en zelfs merk- en bestemming ambassadeurs.

Steeds meer bedrijven, Pr-bureaus en DMO’s (Destination Marketing Offices) beginnen de waarde van het werken met reisbloggers in te zien bij het promoten van hun producten en bestemmingen in de vorm van diverse online- en sociale media campagnes.

Bloggers worden veelal nog gezien als standaard PR, maar het bereik dat vele van hen (die vaak ook nog alleen werken) hebben, komt vaak overeen met dat van een tijdschrift of krant. En omdat bloggers in staat zijn aan een complete campagne te werken (promotie vooraf, tijdens en naderhand), in plaats van slechts 1 bericht te schrijven, is de waarde in vergelijking met traditionele berichtgeving enorm groot.

Van passie tot bedrijfsplan

Tijdens diverse presentaties op TBDI werd gesproken over manieren waarop reisbloggers hun passie voor reizen (en het schrijven hierover) via duidelijke, meetbare doelen kunnen omzetten in een strategie die je als merk vooruit kan helpen.

Volgens Katja Presnal (Skimbaco Lifestyle) en Kate McCulley (Adventurous Kate) is een van de meest veelgemaakte fouten van beginnend reisbloggers dat ze lage kwaliteit gesponsorde content verkiezen boven kwalitatief betere content. Natuurlijk is betaald krijgen voor een artikel op je blog interessant, maar denk er ook aan of dit op langere termijn bij draagt aan de ontwikkeling van je merk.

Het is ontzettend moeilijk om compleet te kunnen leven van je blog, dus bloggers zullen op zoek moeten naar creatieve mogelijkheden om een meer duurzaam businessmodel te creëren.

Van persreis tot blogger campagne

Reisblogger Elizabeth Carlson (Young Adventuress) en Laurence Norah (Finding the Universe) spraken tijdens hun presentatie over een van de mogelijkheden voor bloggers en de reisbranche om creatief aan de slag te gaan: het creëren van een ideale blog trip.

SONY DSC

Voor de reisbranche is het daarbij belangrijk om te beseffen dat de mogelijkheden bij het werken met bloggers enorm groot is (vanwege een specifieke niche, doelgroep en demografie van lezers) en dat door een goede communicatie voor beide partijen een succesvolle samenwerking tot stand kan komen.

Zowel blogger als DMO moeten goed nadenken over wat ze precies willen met de blog trip en hoe deze tot een uitdagend project gemaakt kan worden. Afspraken moeten gemaakt worden over onder andere de tijdsplanning, het thema van de reis, de hoeveelheid materiaal dat geproduceerd wordt en de manier waarop wordt teruggekoppeld achteraf.

Daarnaast werd aangegeven dat het heel verstandig is om bloggers wat meer vrijheid te geven dan zij normaal gewend zijn met de standaard pers. Laat ze alleen op onderzoek gaan en met nieuwe invalshoeken komen. Een iets minder strakke planning levert vaak veel meer creativiteit op!

Van schrijver tot content provider

Michael Hodson (GoSeeWrite) en Ayngelina Brogan (Bacon is Magic), samen oprichters van de Professional Travel Bloggers Association (PTBA), zijn overtuigd dat het mogelijk is om je als reisblogger te professionaliseren. Zij zien het opzetten van een blog als het opzetten van een bedrijf. Ze vinden dat je pas na een jaar kunt zeggen of het je iets gaat opleveren. Maar ook na dit jaar zul je ervoor moeten zorgen dat je als reisblogger je vaardigheden blijft bijwerken. Zo zorg je er namelijk voor dat jouw blog ook op de lange termijn het succesvolle bedrijf blijft.

Er zijn veel manieren om een blog te professionaliseren en er daadwerkelijk wat mee te kunnen verdienen. Vaak is dit niet alleen direct op de blog zelf (zoals affiliate marketing en de verkoop van banner ads en gesponsorde berichten). Zo doen veel bloggers freelance schrijfwerk, publiceren ze e-books, doen ze webdesign- en/of social media consulting, werken ze als ambassadeur van een bepaald merk of creëren ze materiaal (zoals tekst, foto’s en video’s) voor bijvoorbeeld regio’s en tour operators. Pas als je jezelf als uitgever gaat zien, in plaats van alleen schrijver, zal je tactisch je commerciële doelen kunnen bereiken.

‘Sommige van de beste reisbloggers zijn niet de beste zakenmensen’, zegt Michael. Ayngelina voegt hier aan toe dat om succesvol te worden, je jezelf altijd zult moeten afvragen: ‘Leidt dit project uiteindelijk naar mijn ultieme doel?’ Zo kan het belangrijk zijn om de afweging te maken tussen een gratis blogreis of een activiteit waar je wel geld aan verdient. Een gratis blogreis kan namelijk leuk zijn, maar het kan zo zijn dat je 2 volle weken na de reis nodig hebt om de blogs te schrijven en de foto’s te bewerken, daar krijg je dan niet voor betaald. Keuzes maken dus!

En met die interessante boodschap verlieten een honderdtal enthousiaste bloggers de conferentie in Rimini. Tijd om het bloggen professioneel aan te pakken!