Afgelopen week kwamen 600 travelbloggers vanuit de hele wereld in Dublin samen op het TBEX bloggers conference. Deze groep bloggers wisten samen 7 miljoen impressies te genereren en 9 miljoen mensen te bereiken gedurende het event op 3 en 4 oktober. Het mag duidelijk zijn dat bloggers inmiddels een behoorlijke invloed (kunnen) hebben op de reisbranche. Maar die samenwerking lijkt nog niet altijd vlekkeloos te zijn. Wat kunnen bloggers en organisaties eraan doen om dichter bij elkaar te komen?

Bloggers vs Industrie

Meer dan 30 sprekers uit de industrie hadden de taak om de reisindustrie en de travelbloggers dichter bij elkaar te brengen. Wat in diverse sessies duidelijk naar voren kwam was dat deze twee werelden in de meeste gevallen nog erg ver uit elkaar liggen. Met name in Europa. Zo wist een van de Amerikaanse sprekers het mooi te verwoorden: “Europa staat nu waar wij enkele jaren geleden stonden”. Gelukkig is Europa bezig met een flinke inhaalslag.

Toeristenbureaus en de reisindustrie zijn na tientallen jaren gewend  te werken met printmedia en ze begrijpen inmiddels tot in de puntjes hoe deze ingezet kan worden ter promotie van een bestemming of product. Nu krijgen ze opeens ze te maken met een groep mensen waarvan ze meestal niet precies weten wie ze zijn en hoe ze er mee om moesten gaan: Travelbloggers. De bloggers gaan niet mee met dezelfde stroom als de offline media en hanteren zo hun eigen methodes. De industrie en de bloggers spreken, ook nu nog, (vaak) elkaars taal niet. Gelukkig komt daar wel in snel tempo verandering in en zie je dat travelbloggers goede resultaten neerzetten in de reisindustrie en er waardevolle samenwerkingen worden aangegaan!

Tot voor kort werden er reizen door de industrie voor journalisten georganiseerd die het verhaal naar buiten mochten brengen. Vervolgens werd er als laatste stap soms een social media activiteit omheen georganiseerd om de campagne te versterken. Deze insteek bleek niet goed te werken, omdat social media als nutteloos werd gezien. Inmiddels is bekend dat het andersom wel degelijk goed werkt.

Nu worden er vaak eerst bloggers en social media ingezet om een campagne direct een kickstart te geven. De resultaten en de content kunnen daarna gebruikt worden in de gevestigde (print) media. Deze manier gaat veel sneller en er is een goede samenwerking tussen “oude” en “nieuwe” media om een campagne bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen! Toch is er nog veel dat verbeterd kan worden. Zowel bij de industrie als bij bloggers.

Key take away’s

Reizen voor journalisten bijvoorbeeld, deze zijn meestal van begin tot het einde gepland en georganiseerd. Bloggers daarentegen zoeken veel meer hun eigen weg en maken tijdens de reis gebruik van hun online netwerk om plekken te ontdekken waarover zij willen schrijven. Op dit moment wordt hier vaak nog niet goed rekening mee gehouden, wat soms tot frustratie leidt bij beide partijen.

Dat er verschillen zijn is niet erg, maar er moet gekeken worden hoe beide partijen het beste aansluiting tot elkaar kunnen vinden. Wat is er belangrijk voor beide partijen:

Reisindustrie

Voor de industrie is het belangrijk om een goede selectie te maken met welke bloggers zij willen samenwerken en met wie ze een lange termijn relatie willen opbouwen. Dat is namelijk de beste manier  in deze nog steeds veranderende markt. Een aantal selectiecriteria voor de industrie kunnen zijn:

  • Heeft een blogger er wat aan om deel te nemen aan deze trip? Is het relevant?
  • Wat is het bereik van de blogger? Voldoet dit aan mijn wensen?
  • Voor welk publiek schrijft de blogger? Uit welk(e) land(en) komen de bezoekers?
  • Hoe invloedrijk is de blogger? Wie zitten er in het netwerk van deze blogger?

Bij de juiste selectie en samenwerking kunnen bloggers helpen om de perceptie van een land, plaats of product te veranderen. Daarnaast staan (deze) bloggers er om bekend dat ze kwalitatief hoge content kunnen creëren, vaak ook al tijdens een trip. Hierdoor zijn er dus direct meetbare resultaten te zien. Probeer ook altijd in het achterhoofd te houden dat de werkwijze en wensen van een travelblogger anders zijn dan van een journalist.

Travelbloggers

Bloggers kunnen ook een aantal dingen veranderen om de reisindustrie zo goed mogelijk te bedienen.

  • Zorg dat je een niche markt hebt en dat je daarin de beste wordt!
  • Bouw een community rondom je website
  • Wees duidelijk wat je werkwijze is en hoe je dingen aanpakt
  • Probeer zo goed mogelijk de wensen van een opdrachtgever te begrijpen
  • Blijf bescheiden

Besef dat er bloggers zijn die nog niet professioneel genoeg zijn om belangrijke stappen te maken. Hier kun jij jezelf als blogger onderscheiden van de rest. Zorg dat je jezelf zo goed mogelijk presenteert. Probeer ook zo duidelijk mogelijk aan te geven waarom jij geschikt zou zijn om mee samen te werken. Mocht je al enkele opdrachten gedaan hebben, laat deze dan zien. Op basis hiervan wordt het veel gemakkelijker om een reisorganisatie ervan te overtuigen dat zij jou als blogger in moeten schakelen.

Genoeg stof dus om voor beide partijen wat te leren!