Van 19 t/m 25 juni 2011 vond het Cannes Lions Festival plaats. Dit is een van de meest vooraanstaande wereldwijde reclamefestivals. Veel bekende merken presenteerden zich gedurende dit festival in verschillende categorieën. De zeven genomineerde in de categorieën: travel, entertainment en leisure worden onderstaand voorgesteld:

Prosciutto di Giallo

Dit was een actie om het Zweeds horror festival Elmsta 3000 te promoten. Men wilde graag een bijzondere uitnodiging bedenken, en voornamelijk “buzz” en participatie rond het festival creëren. Het bedrijf genaamd Saatchi & Saatchi Stockholm verstuurde pakketten van Prosciutto (vier slices) uit naar de uitgenodigden met een URL op dat verwijst naar een gepersonaliseerde web video over een slachter met een liefde voor gerookt vlees. Uiteindelijk was deze actie wel succesvol en meer dan 80% van de uitgenodigde bezochten uiteindelijk ook het evenement.

De film: http://www.youtube.com/watch?v=aw7CE42uF9A

Caribbean Live

British Airways moest een boodschap overbrengen, dichtbij een drukbezocht winkelcentrum. De vraag was voornamelijk hoe, en op welke manier men het publiek kon verleiden om aandacht te besteden aan deze billboards. Men heeft er over nagedacht outdoor landschappen in realtime om te zetten.

Twee vakantiegangers hebben live van een Carribean Island gebroadcast naar een interactief billboard in Londen. Met deze actie hebben ze het publiek verleidt een dialoog aan te gaan, vragen te stellen via tekstboodschappen, en ook antwoorden daarop terug ontvangen. Op facebook kon men ook deze leuke actie volgen en beleven. Voor de vakantiegangers uit het Caribische gebied was het ook mogelijk direct interactie uit te oefenen met het publiek aan de andere kant in Londen. Dit heeft uiteindelijk gezorgd voor het vakantiegevoel annex het Caribische gevoel naar een shopping center in Londen dat men kon overbrengen, en dit alles in real time.

De film: http://vimeo.com/25125377

The Escape Machine

DDB Paris heeft deze wel simpele, fun “Escape Machine” experience bedacht voor de Franse travel agency Voyages SNCF. Bizarre grote zwarte kubus op een plein wachten tot  dat iemand in de buurt komt. Dan vraagt de kubus de persoon waar ze graag op vakantie zouden willen gaan. Als men vervolgens op een rode knop drukt volgt een gigantisch spektakel, met vuurwerk, kussen op het gezicht van de persoon, leuke versierde tickets naar hun droombestemming. Het is een fantastisch gevoel om naar het spektakel te kijken. Het bedrijf Voyages SNDF wilde het graag voor iedereen mogelijk maken naar ieder gewenste bestemming te gaan.

De film: http://www.thecoolhunter.co.uk/article/detail/1918/escape-machines-pop-up-in-paris–surprise

KLM Personal Space Experience

Om het comfort niveau van de nieuwe Europe Business Class te verbeteren heeft KLM onderzoek verricht wat voor eisen zakenreizigers stellen aan hun directe omgeving. Men heeft op Amsterdam Schiphol met een verborgen camera verschillende proeven gedaan. Host was Matt Chapman, die wilde uitzoeken wat zich achter het verhaal verschuilt.

Het blijkt wel dat zakenreizigers en eenieder mens zich prettig voelt in zijn eigen omgeving. Als iemand in zijn directe habitat zichzelf weerlegd is de kans dusdanig aanwezig zich oncomfortabel te voelen.

De film: http://www.youtube.com/watch?v=ecDH5uqsKLA

Drunk Valet

Bar Aurora en Boteco Verras presenteert “Drunk Valet”. Om het bewustzijn van de gevaar dronken auto te rijden te intensiveren, heeft men een experiment bedacht. Zij hebben een dronken chauffeur engageert om de auto’s te parkeren. Als mensen toen hun sleutels niet wilden inleveren hebben zij een boodschap op de parkeerkaart achter gelaten. “Never let a drunk driver take your car, even if that driver is you.”

De film: http://www.youtube.com/watch?v=sfPnLxqUWJw

Unexpected luggage

Op 24 december 2010 van Barcelona naar Las Palmas landde de vlucht rond middernacht. 190 passagiers vlogen met deze vlucht terwijl iedereen op andere plekken ter aarde kerst aan het vieren was.

Spanair vond zelf dat dit een bijzonder moment was en koos ervoor om zijn gasten te verassen. Deze actie herinnert ook een beetje aan de KLM Surprise campagne.

De film: http://www.youtube.com/watch?v=fW5Xo4QrSBw

UA Cinemas U-Late Hotline

Deze campagne was ontwikkeld door Leo Burnett Hong Kong om UA bioscopen te promoten. Het bureau achter deze campagne creëerde een hotline voor mensen die het niet op tijd konden redden naar de film te gaan. Als ze dan de infolijn bellen kunnen ze de film selecteren en ze krijgen dan een samenvatting van de eerste 15 minuten van de beoogde film waarvan ze 15 minuten gaan missen.

De film: http://www.youtube.com/watch?v=-PVsY60PBls

 

Maakt u zelf een beeld van deze acties, bekijk de films en de winnaars van het evenement zijn terug te vinden via: http://www.canneslions.com/. Veel kijkplezier!