Jeroen van Velzen van The Sound of Data gaf op Travel2010.be zijn visie op de mobiele ontwikkelingen voor de reissector.

35% van de Europeanen heeft op dit moment een smartphone, maar in 2014 is 94% van de nieuw verkochte telefoons een smartphone. Binnen enkele jaren heeft dus iedereen de mogelijkheid om overal online te gaan. En klanten verwachten ook dat de informatie beschikbaar is.

Voor de komende generaties zal de smartphone het uitgangspunt zijn, het basis apparaat waarmee ze online gaan, de thuis PC of laptop zal het secondaire device zijn. Dus de angst dat men nooit online zal boeken is volgens Jeroen ongegrond.

Een mobiel apparaat wordt als enorm persoonlijk gezien, een mobiel zomaar uitlenen aan een vreemde doet niemand. Wil je klanten benaderen via hun mobiele device dan zul je zorgvuldig te werk moeten gaan.

Jeroen gaf de volgende stelregels:
– Praktische informatie, stoor mensen niet met met een loos “goede reis” bericht, maar geef meerwaarde mee.
– Persoonlijk, pas de informatie die je geeft aan op dat wat je weet van deze persoon. Gebruik dus de locatie waar iemand is of waar hij naar toe gaat.
– Ont-stress je klant. Voor alle reizigers is de reis een stress factor, kijk hoe je dit kunt verminderen. Geef de informatie ook minimalistisch weer, geen overbodige tips maar hou het bij de essentie.

Nog een andere mooie quote van Jeroen, “Zoeken naar reizen is besparen, reizen is spenderen”, mobiele toepassingen die op het laatste moment upgrades aan kunnen bieden zullen mobiel een succes gaan worden. Kijk naar de Booking.com applicatie waarbij mensen ter plaatse op basis van hun locatie een hotel kunnen boeken. Maar ook de mobiele check-in app van KLM waarbij tegen een kleine extra vergoeding plekken met meer ruimte geboekt kunnen worden. De boeking is al binnen, en het mobiel upsellen zorgt voor de extra’s.

[slideshare id=5879796&doc=onlinetravelbe2010jeve25-101123150056-phpapp01]