“Van drummer naar Instagram fotograaf,” dat was het begin van @wesinthewild. Met behulp van mobiele fotografie werd Wesley Glasmacher (36) groot op Instagram. Inmiddels heeft hij ervoor gekozen om van zijn hobby zijn werk te maken, inclusief een zakelijke aanpak. Als social influencer kiest hij er sinds kort voor om zich niet meer alleen op Instagram te richten, maar ook op de andere kanalen. Een serieuze social influencer biedt namelijk een total package. Aruba, IJsland, Noorwegen en Zweden behoren tot zijn opdrachtgevers.

Tijdens het #storymakers event 2016 in Amsterdam liet Wesley zien wat het belang van de inzet van meerdere kanalen is. De online influencer van nu is niet alleen actief op Instagram, maar ook op de andere kanalen. Dit met als doel het aantal en de betrokkenheid van volgers te vergroten. Als influencer ben je immers een online bruggenbouwer, tussen merk en publiek. Tessa aan de Stegge van Cherry Lab beaamde dit. Travel gaat over van storytelling naar storymaking. Dit betekent native content, meer engagement, out of your hands en verrassend.

Meer engagement door middel van een total package. In travel komt het er op neer dat het publiek weken voor vertrek al betrokken wordt, en tot weken na de terugkomst betrokken blijft. Het start met een teaser, zonder de bestemming al prijs te geven. Dan komt het moment dat Wes in the Wild daadwerkelijk op reis gaat. Hij laat dit weten door in te checken op Facebook. Hij neemt het publiek online mee op avontuur! Natuurlijk draait het bij het merk voornamelijk om de posts op Instagram en de blogs die tot weken na de reis nog geschreven worden. Maar tijdens de reis filmt Wes in the Wild ook behind the scenes. Deze post hij op Snapchat, een kanaal dat booming is. Via Facebook post hij dagelijks live updates, zoals een foto van het uitzicht, het eten of van zijn hotel. Op deze manier blijft zijn publiek betrokken bij zijn reis, en bij hem. Daarnaast post hij één of twee foto’s per dag op Instagram, met geotags en bijvoorbeeld een vraag of je hier al bent geweest? Dit zijn enkele voorbeelden van hoe Wes in the Wild zijn publiek betrekt.

wesinthewild header

Via Facebook wordt elke reisdag afgesloten, met bijvoorbeeld een samenvattend filmpje van die dag. Meestal bevat dat filmpje alle filmpjes die gedurende de dag op Snapchat zijn gepost.

https://twitter.com/wesinthewild/status/659865504396541952

Om die brug tussen merk en publiek nog verder te verstevigen, is Wes in the Wild sinds een klein jaar ook blogs gaan schrijven. Hij ziet de periode na de reis namelijk als een grijs deel. Het publiek heeft de foto’s gezien, heeft het avontuur online meebeleefd. En dan? Zijn meest recente voorbeeld zijn de blogs over Noorwegen. Hij heeft er 3 tot 5 geschreven. Elke travel blogger weet dat het om SEO’s gaat. Wesley vertelt dat niet alleen de key words, maar ook de alt tags van belang zijn. Met Noorwegen als voorbeeld, legt hij uit:

1.     Focus je op de key words: zoek de afwisseling en vergroot daarmee de vindbaarheid van jouw blog. Bijvoorbeeld “wolven en Noorwegen”, “noorderlicht en Noorwegen” en “rendieren en Noorwegen”.

2.     Gebruik niet te veel woorden, maximaal 300

3.     Analyseer je key word density 

4.     Gebruik alt tags, oftewel tag je afbeeldingen 

5.     Vergeet de meta description niet, zodat de surfer in 2 of 3 zinnen ziet waar de blog over gaat.

Om @wesinthewild nóg persoonlijker te maken, heeft Wesley in de loop van de tijd zijn eigen hastags verzonnen. Eén daarvan is #selftimerwes. Een andere meer generieke, die door iedereen en voor elke campagne gebruikt kan worden, is de door Wes in the Wild gecreëerde hashtag #myhandinframe. Iedereen kan zulke hashtags verzinnen, zoals Wesley in zijn blog over Instagram en hashtags beschrijft.

Naast het ontwikkelen van online campagnes, verzorgt Wesley Glasmacher ook workshops