“Van drummer naar Instagram fotograaf,” dat was het begin van @wesinthewild. Met behulp van mobiele fotografie werd Wesley Glasmacher (36) groot op Instagram. Inmiddels heeft hij ervoor gekozen om van zijn hobby zijn werk te maken, inclusief een zakelijke aanpak. Als social influencer kiest hij er sinds kort voor om zich niet meer alleen op Instagram te richten, maar ook op de andere kanalen. Een serieuze social influencer biedt namelijk een total package. Aruba, IJsland, Noorwegen en Zweden behoren tot zijn opdrachtgevers.
Tijdens het #storymakers event 2016 in Amsterdam liet Wesley zien wat het belang van de inzet van meerdere kanalen is. De online influencer van nu is niet alleen actief op Instagram, maar ook op de andere kanalen. Dit met als doel het aantal en de betrokkenheid van volgers te vergroten. Als influencer ben je immers een online bruggenbouwer, tussen merk en publiek. Tessa aan de Stegge van Cherry Lab beaamde dit. Travel gaat over van storytelling naar storymaking. Dit betekent native content, meer engagement, out of your hands en verrassend.
Meer engagement door middel van een total package. In travel komt het er op neer dat het publiek weken voor vertrek al betrokken wordt, en tot weken na de terugkomst betrokken blijft. Het start met een teaser, zonder de bestemming al prijs te geven. Dan komt het moment dat Wes in the Wild daadwerkelijk op reis gaat. Hij laat dit weten door in te checken op Facebook. Hij neemt het publiek online mee op avontuur! Natuurlijk draait het bij het merk voornamelijk om de posts op Instagram en de blogs die tot weken na de reis nog geschreven worden. Maar tijdens de reis filmt Wes in the Wild ook behind the scenes. Deze post hij op Snapchat, een kanaal dat booming is. Via Facebook post hij dagelijks live updates, zoals een foto van het uitzicht, het eten of van zijn hotel. Op deze manier blijft zijn publiek betrokken bij zijn reis, en bij hem. Daarnaast post hij één of twee foto’s per dag op Instagram, met geotags en bijvoorbeeld een vraag of je hier al bent geweest? Dit zijn enkele voorbeelden van hoe Wes in the Wild zijn publiek betrekt.
Via Facebook wordt elke reisdag afgesloten, met bijvoorbeeld een samenvattend filmpje van die dag. Meestal bevat dat filmpje alle filmpjes die gedurende de dag op Snapchat zijn gepost.
https://twitter.com/wesinthewild/status/659865504396541952
Om die brug tussen merk en publiek nog verder te verstevigen, is Wes in the Wild sinds een klein jaar ook blogs gaan schrijven. Hij ziet de periode na de reis namelijk als een grijs deel. Het publiek heeft de foto’s gezien, heeft het avontuur online meebeleefd. En dan? Zijn meest recente voorbeeld zijn de blogs over Noorwegen. Hij heeft er 3 tot 5 geschreven. Elke travel blogger weet dat het om SEO’s gaat. Wesley vertelt dat niet alleen de key words, maar ook de alt tags van belang zijn. Met Noorwegen als voorbeeld, legt hij uit:
1. Focus je op de key words: zoek de afwisseling en vergroot daarmee de vindbaarheid van jouw blog. Bijvoorbeeld “wolven en Noorwegen”, “noorderlicht en Noorwegen” en “rendieren en Noorwegen”.
2. Gebruik niet te veel woorden, maximaal 300
3. Analyseer je key word density
4. Gebruik alt tags, oftewel tag je afbeeldingen
5. Vergeet de meta description niet, zodat de surfer in 2 of 3 zinnen ziet waar de blog over gaat.
Om @wesinthewild nóg persoonlijker te maken, heeft Wesley in de loop van de tijd zijn eigen hastags verzonnen. Eén daarvan is #selftimerwes. Een andere meer generieke, die door iedereen en voor elke campagne gebruikt kan worden, is de door Wes in the Wild gecreëerde hashtag #myhandinframe. Iedereen kan zulke hashtags verzinnen, zoals Wesley in zijn blog over Instagram en hashtags beschrijft.
Naast het ontwikkelen van online campagnes, verzorgt Wesley Glasmacher ook workshops.
5 reacties
1 opmerking m.b.t. de lengte van je artikel: “Based on SERP data from SEMRush, we found that longer content tends to rank higher in Google’s search results. The average Google first page result contains 1,890 words.”
[http://backlinko.com/search-engine-ranking]
Een tekst met meer dan 300 woorden toch beter voor je ranking?
Voor de ranking inderdaad @Koen. Voor de inhoud van de blog/het vasthouden van de aandacht is een tekst met niet te veel woorden echter beter. Persoonlijk vind ik dit een interessante blog over de ideale lengte van een blog. Ik heb deze gevonden n.a.v. jouw opmerking: http://www.tekstbureauvanginneken.nl/de-ideale-lengte-van-een-blogbericht/
Voor de ranking inderdaad @Koen. Voor de inhoud van de blog/het vasthouden van de aandacht is een tekst met niet te veel woorden echter beter. Persoonlijk vind ik dit een interessante blog over de ideale lengte van een blog. Ik heb deze gevonden n.a.v. jouw opmerking: http://www.tekstbureauvanginneken.nl/de-ideale-lengte-van-een-blogbericht/
@Koen; de inhoud van het artikel is niet heel belangrijk. Het gaat erom dat het PR-bureau in dit artikel media-aandacht krijgt. Travlenezt=NHTV, NHTV=ANVR, en dit PR-bureau werkt weer in opdracht van de ANVR. Dat is helemaal niet erg, sterker nog, dat is heel goed geregeld onderling. Het is wel jammer dat hetop een journalistiek platform als deze niet wordt gupubliceerd. (Als deze opmerking al goedgekeurd wordt natuurlijk haha)
Dag Joost,
Hi Joost,
Ik snap niet zo goed waar deze opmerking vandaan komt. Het gaat in dit artikel juist niet om het PR-bureau, het gaat hier om de influencer, die middels Instagram de reiswereld op een andere manier laat kennis maken met content maken. Oftewel, zinnige en bruikbare materie voor reismerken die overwegen ook met influencers te gaan werken. Het PR bureau heeft dit event gefaciliteerd, wij pikken er enkel de inhoud uit.
Wat is jammer dat het op een journalistiek platform als deze niet word gepubliceerd? Het gaat in dit artikel ook duidelijk niet over de NHTV of over de ANVR. Dat is juist dan toch de kracht van onze journalistiek? De inhoud.
Alle opmerkingen worden overigens goedgekeurd, mits het erg beledigend of totaal niet kloppend met de inhoud is.