Op de laatste Thuiswinkel Update gaf Bas Hof, e-commerce manager van Thomas Cook, een presentatie over de ingezette omschakeling richting een 100% Online Travel Agency. Dat deze omschakeling hoog nodig is blijkt ook uit de eerder afgegeven winstwaarschuwing door Thomas Cook in Engeland. Het roer moet om.

Thomas Cook, een bedrijf met wereldwijd 30.000 mensen in dienst stond 160 jaar geleden nog aan de wieg van het moderne touroperating. Maar volgens Hof is het hoog tijd voor interne veranderingen. De top 3 spelers in de reisbranche zijn niet meer de oude touroperators, maar nieuwe partijen als Expedia en Booking.com. Die laatste, een 6 jaar oud bedrijf, behaald momenteel een netto winst die vergelijkbaar is met die van het 160 jaar oude Thomas Cook. Wil de touroperator ook in de toekomst overleven dan zal aansluiting gezocht moeten worden met deze online partijen. Het doel is dan ook om weer terug te komen in de top 3.

Momenteel komt ongeveer 20% van de sales uit het online kanaal, de doelstelling is om dat minimaal te 3 to 4-voudigen. Bij Vrij Uit in Nederland is die verhouding al grotendeels omgeslagen, daar komt het merendeel van de verkopen al uit het online kanaal. Een van de actiepunten is het aantal city hotels in het assortiment flink te gaan uitbreiden. De keuze moet breder worden. Binnen de UK worden momenteel 100 tot 150 mensen opgeleid die deze cultuur omslag binnen de oude organisatie moeten gaan bewerkstelligen.

Opvallend is overigens dat Thomas Cook in Engeland de city-hotels momenteel via een whitelabel aanbied van Expedia, en in Nederland een whitelabel aanbied van Booking.com. De concurrenten waar de aanval vol op wordt ingezet de komende jaren.

[slideshare id=5330647&doc=thuiswinkelupdatefinal-ota-101001034120-phpapp01]