Vanochtend naar Utrecht gereden naar de Thuiswinkel update 2009, de jaarlijkse bijeenkomst voor iedereen die zich bezighoudt met online retail. Het evenement is uitverkocht, dus even zoeken naar een parkeerplek. In de ochtend stonden de workshops centraal. Maar goed, ik was vooral nieuwsgierig naar het middagprogramma met presentaties van Transavia, D-reizen, Vakantie.nl, Eurorelais en @Leisure.

Transavia.com | echt verdiepen in de klant
Nikki van Wijk van Transavia heeft ervaren dat het uiteindelijk gaat om het toevoegen van waarde. Waarde waar de klant ook voor wil betalen. De toegevoegde waarde moet vooral gefocust zijn op aanvullende diensten die dicht bij de kern ligt. Momenteel is Transavia bezig met het ontwikkelen van een SMS service die een vertraging of gatewijziging kan doorgeven. Uit onderzoek onder klanten blijkt dat zij hier best voor willen betalen, je hoeft echt niet alles gratis aan te bieden. Een ander voorbeeld is de succesvolle introductie van het kunnen reserveren van een stoel. Wat je uit de presentatie kan opmaken is dat Transavia niet meer het reisportaal wil zijn (plan van enkele jaren geleden), maar de beste lowcost airline en continu waarde wil toevoegen voor de klant.

D-reizen | van monoloog naar dialoog
Frans van der Werff laat in zijn presentatie een filmpje zien van de klant van de toekomst. Hij geeft aan dat deze klant echter vandaag al leeft. De klant van de toekomst is zijn eigen reisagent, de klant zit aan het roer. Het verhaal van Frans gaat verder vooral over Web 2.0, de omslag van monoloog naar dialoog. D-reizen wil de dialoog aangaan met haar klanten maar vooral ook volgen wat er allemaal over D-reizen vertelt wordt op het internet. D-reizen volgt heel nauw wat er over het merk rondzingt op het internet en Twitter. Frans van der Werff zegt ook de kennis van klanten te gebruiken voor het testen van de nieuwe site van D-reizen die nu voor 80% staat. De terugkoppelingen van deze klanten zijn heel waardevol en worden ingezet om de nieuwe site nog verder te optimaliseren.