Ruim een jaar geleden ondervroegen we Tinker voor het eerst over hun plannen, hun businessmodel en succesfactoren. Nu, 16 maanden verder is Tinker een samenwerking met D-reizen aangegaan en is het bedrijf geen Startup meer, maar een serieus volwassen bedrijf. We kijken terug en vooruit. Wat gaat er veranderen in de taxiprijzen en op welke groei gaat Tinker zich focussen? De infographic geeft inzicht.

Hoe gaat het nu met Tinker, hoeveel gebruikers, opdrachten of boekingen kent Tinker?

Tinker heeft inmiddels meer dan 50.000 reizigers vervoerd met een totale afstand van 2,5x naar de maan. Onlangs hebben we een samenwerking met D-reizen afgesloten waarbij D-reizen ons product verkoopt. Zij gaan hun klanten taxiritten van en naar luchthavens aanbieden via ons systeem.

Heeft Tinker een duurzaam model neergezet?

Ja, we gebruiken bestaande systemen -zoals regionale taxi bedrijven en reisagenten- die we op een efficiëntere manier indelen. Het gaat om waarde toevoegen aan de ‘reisketen’, dat is voor de klant immers het belangrijkst. Doordat wij de reizen efficiënter indelen, wordt dat voor de klant ook efficiënter en gaat hij minder betalen voor zijn rit van A naar B. Zo voegen we waarde toe: waar de klant voorheen koos voor lang parkeren of openbaar vervoer, ligt een taxi opeens binnen handbereik. Dat is een aankoop die anders niet plaats hadden gevonden. Reizen met Tinker wordt een interessant alternatief omdat het hoge service biedt voor een prijs die concurrerend is met lang parkeren en openbaar vervoer.

Wat was bij de startup van Tinker key bij het waarde toevoegen voor de klant volgens jou?

De hostessen (TinkerBelles) zijn van belangrijke toegevoegde waarde. Zij vangen reizigers die geland zijn op op Schiphol en begeleiden hen naar de Taxi. Los van het serviceniveau zorgen zij er ook voor dat de taxi’s beter worden gecoördineerd. Tevens ontvangen we veel directe feedback van de reizigers ter plaatse die we weer toepassen in onze dienstverlening.

teamTinker_final (1)

Waar staat Tinker over 5 jaar met de wetenschap van afgelopen jaar?

Over 3 jaar heeft Tinker een volledige dekking over Europa en zijn we druk bezig met onze uitrol in Amerika.

Welke eerste plannen liggen daar nu voor, hoe ga je dit aanpakken?

Momenteel zijn we bezig met onze uitrol voor de Belgische markt, half april verwachten we daar de eerste boekingen. Van daaruit gaan we door naar Duitsland met landelijke dekking naar Frankfurt, Berlijn, München, Dusseldorf, Hamburg, Freiburg, Keulen-Bonn en Neurenburg. We hebben afgelopen half jaar veel aandacht besteed aan het schaalbaar maken van onze techniek, de uitrol naar België is voor ons de eerste beproeving.

tinker 1Wij kunnen op eigen kracht groeien met onze inkomsten. Maar als de mogelijkheid zich voordoet, brengen we een graag een investeerder met ervaring in travel aan boord. Omdat we groeien, groeit ons netwerk en dat versterkt elkaar in samenwerkingen en het behalen van efficiency voordelen.

Welke successen uit het afgelopen jaar neem je mee en wat waren de belangrijkste leerpunten?

De successen die we meenemen zijn de tevreden reizigers die we elke dag tegenkomen, zij zijn onze ambassadeurs, dus we doen er alles aan om ons product te optimaliseren, zowel bij de hostessen of het inrichten van efficiënte customer service voor resellers. Maar ook de samenwerking met de taxibedrijven wordt kritisch onder de loep genomen. Daarnaast hebben we veel geleerd over het omgaan met seizoensinvloeden: we weten nu wanneer de drukke en rustige periodes zijn en kunnen er beter op inspelen

Zijn er inmiddels al soortgelijke concepten neergezet?

Ja, AirBnB maakt ook gebruik van bestaande middelen die ze op een andere manier indelen. Wij spiegelen ons aan hen omdat zij met die bestaande middelen een hele nieuwe vraag van consumenten heeft gecreëerd en zo een totaal nieuw product.  Zo ook de huidige sociale netwerken die ook decentraal van opzet zijn en derhalve voor een ieder toegankelijk.

Hoe zie je dit in de toekomst verder ontwikkelen, met de sociale netwerken en de rol van Tinker?

Tinker zal in de toekomst geen social platform worden, maar meer een grid waar andere partijen op door kunnen bouwen. Denk aan evenementen of het combineren van on demand taxiritten met pre-booked ritten.

Hoe ziet de sociale data er uit?

We zijn heel selectief met onze sociale data. Data is pas nuttig als je daar op de juiste manier mee omgaat. Onze gebruikersdata wordt voornamelijk toegepast voor productoptimalisatie en niet voor marketing. Doordat we van reizigers de afstand tot de luchthaven weten, maar ook het aantal dagen van te voren dat er geboekt wordt, maakt dat we de prijselasticiteitscurve van de Schipholmarkt in kaart kunnen brengen. Op basis hiervan kunnen we onze prijzen voor de reiziger weer optimaliseren en op het juiste moment het juiste tarief aanbieden.

De infographic

Dit zijn de cijfers van het totaal aantal op- en afstappers per dag(!) op Schiphol. Ieder kiest zijn eigen vervoer van/naar Schiphol. Het OV is nog steeds het grootst en daar liggen dan ook de grootste kansen voor Tinker. Voor 2014 verwacht Tinker 150.000 reizigers te hebben vervoerd.

tinker_pricingconcept_NL-small

 Weten welke eerste hobbels en bobbels ze hebben overwonnen, lees hier het tweede interview met Rob van Strien, een halfjaar na lancering.