Bereikbaarheid belangrijkste van 5 B’s voor bestemmingen

711

Bereikbaarheid, Beschikbaarheid, Betaalbaarheid, Bekendheid, Beleving. Volgens Jos Vranken, directeur van NBTC Holland Marketing draait het om deze 5 B’s als marketingmix van bestemmingen. Nederland in zijn totaliteit, regio’s en steden. Bereikbaarheid is daarbij de eerste en belangrijkste B.

Bereikbaarheid wordt vaak gezien als een probleem van de overheid. Bereikbaarheid is echter een belangrijk onderdeel van gastvrijheid. Voor de gastvrijheidssector is het belangrijk te weten dat ze met het oog op bereikbaarheid niet afhankelijk zijn van de overheid, maar dat ze ook zelf stappen kunnen nemen om de ‘reis van hun gast’ te verbeteren. Het congres ‘Gastvrij Bereikbaar‘ gaf 5 handreikingen hoe locaties en evenementen de reis van de klant en de ervaring van het zoeken/boeken, de heenreis, de beleving en de terugreis zo positief maken dat de ervaring achteraf uitmuntend is?

Wat wordt verstaan onder gastvrijheid en bereikbaarheid?

Volgens Jeroen Beelen, organisator van dit congres, zijn bestemmingen maar weinig bezig met de volledige reis van de gast; de Travellers Journey©. De heen en terugreis worden vaak als onderdeel van de beleving vergeten. Alleen al een file, of een slechte parkeerplek kunnen de hele beleving van een bestemming beïnvloeden en dat is zo makkelijk op te lossen. Dit geldt niet alleen als belangrijk voor inkomend toerisme, ook organisaties gericht op uitgaand toerisme moeten hier bewuster mee omgaan.

De Travellers Journey© is niet de zorg van de reiziger

Als men ergens naartoe reist wordt er vaak geswitched tussen allerlei apps; een file app, een route app en weer een app voor de parkeerinformatie. Waar het bij gastvrijheid om gaat is de situatie van de reiziger van deur tot deur. Inmiddels kan een locatie eigenaar via Google de hele locatie delen, maar ook de hele reis delen. Per mail een link doorsturen met de evenementen agenda, een reisplan, de locatie zelf, en zelfs het beeld van de zaal waar het evenement  zal plaatsvinden. Als je de gast wilt ontzorgen, dan begint dat bij de voordeur van de gast en niet pas bij je eigen voordeur. Ook op het gebied van bereikbaarheid dien je een gastheer te zijn.

Succes stories

Succesvolle verhalen waarbij bereikbaarheid onderdeel werd van een marketingcampagne passeerden de revue. Ik sta bij deze stil van groot (heel Nederland), naar een metropool (Amsterdam), themajaar organisator (Jheronimus Bosch) naar kleine schaal (een individuele evenementenlocatie).

  1. HollandCity: gethematiseerde metrolijnen door het hele land

Zo’n 2 jaar geleden lanceerde NBTC Holland Marketing de strategie om de spreiding van het toerisme in tijd en ruimte te spreiden. Zeker om dat we in 2020 een stijging van 50% van het mondiale reisverkeer mogen verwachten. Nederland scoort daarbij al zes jaar beter dan alle buurlanden.

“Bezoekers aan Nederland komen uit metropool steden zoals Los Angeles, Beijing en New York. Voor hen is Nederland één grote stad. Om die metafoor te trekken hebben we het concept ‘HollandCity’ ontwikkeld. Al vanaf dag één sloeg dit aan en hebben we veel regio’s helpen kleur te bekennen. We blijven gaan voor de autonome aantrekkingskracht maar wel rondom thema’s. Dit trekken we nu door tot in de productontwikkeling, allereerst online op Holland.com.” Aldus Jos Vranken. 

  1. I Amsterdam: meerdaagse ov-chipkaart bij I Amsterdam Card

Amsterdam heeft net als tientallen steden de bekende city card. Waarbij je in Amsterdam én de metropool regio tientallen attracties kunt bezoeken. Enige bottleneck was bereikbaarheid. Waar je voorheen alleen met de GVB service kon reizen is er afgelopen januari een nieuw reisproduct gelanceerd. Nog nooit eerder lukte het om een toeristische ov-chipkaart te maken voor alle aanbieders van het openbaar vervoer.

“Een aantal jaar geleden zijn we begonnen om met de vervoerders oplossingen te bedenken voor het vervoeren van individuele toeristen naar attracties in de metropool regio. Denk bijvoorbeeld aan de Zaanse Schans, Zandvoort of het Muiderslot. We doopten de buslijnen om tot Amsterdam Heritage Line, Amsterdam Beach Line of Amsterdam Castle Muiderslot. Weg van de buslijnnummers, maar het benoemen van de bestemming. Dit resulteerde in overvolle buslijnen en een toename van het aantal ritten per dag. De volgende uitdaging was echter de ov-chipkaart. Onlangs hebben we deze ‘gastvrije’ chipkaart gelanceerd die de bezoeker nu nog meer de metropool in moet brengen.” 

  1. Jheronimus Boschjaar: themajaar als aanknopingspunt

Het toeristische themajaar van 2016, Jheronimus Bosch, was voor ’s Hertogenbosch een enorm succes. Extra bezoekersdagen en nachtelijke openstellingen konden de vraag naar kaartjes niet aan. Astrid Zwegers, verkeersplanoloog van de Gemeente ’s Hertogenbosch vertelde over haar aanpak:

“Al anderhalf jaar voor het themajaar waren wij in gesprek met partners om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. We waren daarbij op zoek naar een structurele en duurzame verbetering van de bereikbaarheid. Echter wel vanuit het oogpunt van gastvrijheid en niet door met puur verkeerskundige oplossingen te komen. Met het uitvoeren van zogenaamde Travellers’ Journeys zijn de bezoeken van 6 typen gasten aan de stad in detail nagelopen en is gekeken waar ze tegenaan liepen en hoe de informatievoorziening beter kon. Dit heeft voor het Jheronimus Boschjaar o.a. geresulteerd in het trainen van gastheren en – vrouwen in Den Bosch over de bereikbaarheid van de stad (zodat ze bezoekers goed konden informeren), een centrale bron aan reisinformatie die via een widget met stakeholders werd gedeeld en nieuwe voetgangersbewegwijzering. Deze aanpak heeft niet alleen geresulteerd in een goed verloop tijdens het themajaar, maar hiermee kunnen we als stad jaren vooruit.” 

  1. Spant!: evenementenlocatie die bewust is van de bereikbaarheid

Paul Haighton, directeur van Spant! in Bussum, tevens gastheer van het congres stelde:

“Bereikbaarheid is niet alleen maar een overheidstaak. Als ondernemer kun je al een hoop doen. Goede bordjes of instructies zijn vaak al voldoende. Wij in de hospitality merken snel dat de bereikbaarheid een grote rol speelt. Het effect als de gast wegblijft merk je namelijk erg snel.” De tips die Paul zijn ‘collega’s’ graag geeft:

  • Begin je evenement niet op het drukste moment van de dag en stuur gasten niet in de file naar huis. Verzorg een diner aan het einde van de dag. Doe je dat wel, geef dan een coffee to go mee; dat geeft een positief gevoel.
  • Zorg dat je sales team bereikbaarheid als wapenstok heeft en de klant hierin adviseert.
  • Zorg dat je informatie over bereikbaarheid op je website te vinden is én klopt.
  • Gewoon doen! Moet je lang wachten op besluitvorming voor een speciale bakfietsparkeerplaats? Investeer zelf en vraag vervolgens of de wethouder komt kijken.

Op alle lagen zijn dus toeristische organisaties, gemeentes en evenementenlocaties – en organisatoren aan zet.

DELEN
Vorig artikelContent in ruil voor gratis vervoer: adverteren tijdens reizen
Volgend artikelHoe reageren reisbedrijven begin 2017 op Facebook vragen van reizigers?
Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER