• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

1 oktober 2015 door Tessa Irani - de Rouw

Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene reisorganisatie na de andere heeft duurzaamheid als belangrijke pijler in de strategie staan. Ook bestemmingen zijn actief in het promoten van duurzaamheid, vooral om de lokale bevolking te ondersteunen en de omgeving te behouden. In deze blog een kijkje in best practises van duurzaamheid in reisorganisaties: de 5 reisorganisaties met een B-Label en hoe Facebook en Twitter hierin betrokken wordt.

Blog Duurzaamheid - Rank a Brand overzicht

Kuoni Specialists: Koning Aap en Shoestring

Koning Aap is de reisorganisatie die door de Rank a Brand is uitgeroepen tot de meest duurzame reisorganisatie van Nederland. Koning Aap heeft ook voor het tweede jaar op rij, in 2015 de Groene Veer gewonnen, de prijs in de Nederlandse reisbranche voor de meest duurzame reisorganisatie. Shoestring, het zusje van Koning Aap, heeft de derde plek bemachtigt in deze lijst.

Beide organisaties vallen onder Kuoni Specialists en zorgen dat duurzaamheid in elk aspect de reis terugkomt.

  • Vooraf en tijdens het boeken door het informeren van de reizigers.
  • Tijdens de vlucht door de CO2 compensatie die bij elk reisproduct is inbegrepen.
  • Op plaats van bestemming door het aanbieden van kleinschalige accommodaties, die zijn gecertificeerd met het Travelife certificaat.

De organisaties werken samen met lokale agenten, waarvoor een gedragscode is opgezet met afspraken voor goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast bieden ze projecten en vrijwilligerswerk aan en ook duurzame excursies. Er worden bijvoorbeeld geen ritten op olifanten of bezoekjes aan tijgerfokkerijen aangeboden.

Blog Duurzaamheid - Shoestring

Facebook

Beide reisorganisaties zijn actief op social media, waarbij ook berichten over duurzaamheid worden gedeeld. Vooral Koning Aap heeft regelmatig een post gerelateerd aan Facebook, zoals hieronder weergegeven een documentaire over de leeuwenfokkerij. Ook berichten van lokale partners worden gedeeld, zoals op de meest rechtse foto, waarbij één van de partners het Travelife certificaat heeft behaald. Shoestring is iets minder actief op Facebook met betrekking tot het promoten van duurzaamheid, maar speelt in op actualiteit door bijvoorbeeld de Shoestring te betrekken bij de World Elephant Day.

Blog Duurzaamheid - Facebook Koning Aap en Shoestring

Twitter

Op Twitter wordt er wat minder actief gedeeld, door Shoestring worden er voornamelijk acties getweet. Toevallig kwam de onderstaande tweet naar voren over de Groene Veer. Toch wel een extra benadrukking op kwaliteit van de organisatie qua duurzaamheid. Koning Aap is hierin iets actiever en betrekt ook lokale partners erbij.

Blog Duurzaamheid - Twitter Koning Aap en Shoestring

TUI: Kras en Holland International

De merken Kras en Holland International nemen we samen als TUI. TUI heeft duurzaamheid helemaal geïntegreerd in de organisatie, met een nieuwe duurzaamheidsstrategie voor 2015-2020: ‘Better Holidays, Better World’. Om beetje bij beetje de footprints van toeristen te verminderen, maar de vakanties daar niet onder te laten lijden, sterker nog; om nog beter vakanties aan te bieden.

Blog Duurzaamheid & Tui - BHBW

‘Better Holidays, Better World’ is gebaseerd op drie pijlers:

  1. Het verminderen van de CO₂-uitstoot van haar luchtvaartmaatschappijen, cruises en grondoperaties met tien procent.
  2. Tien miljoen groenere en eerlijkere vakanties per jaar aanbieden.
  3. Tien miljoen euro per jaar investeren om de positieve impact van toerisme te versterken.

De strategie richt zich op het verminderen van de footprint van toeristen, een positieve verandering te brengen in lokale bevolkingen en om pioniers te zijn in duurzaam toerisme. In het volgende filmpje wordt het uitgelegd.

Facebook

De Facebook-pagina van TUI is knallend, de organisatie plaatst veel aanbiedingen/acties op Facebook en zoekt interactie met de klant. Maar helaas geen berichten over duurzaamheid of de nieuwe duurzaamheidsstrategie van TUI Group. In het geval van TUI is dat natuurlijk niet vreemd, omdat het op dit moment helemaal in het teken van de overgang van Arke naar Tui. Misschien wordt er aan de nieuwe duurzaamheidsstrategie de komende maand nog aandacht geschonken.

Twitter

Een nieuwe strategie is natuurlijk een perfecte gelegenheid om de duurzaamheid binnen TUI group in beeld te brengen. Deze strategie is dan ook groots aangekondigd door de TUI Group en wordt de hashtag ook gedeeld door anderen! Opmerkelijk is dat, al scrollend door de tweets, TUI Nederland en de andere merken onder de Tui Group de nieuwe strategie of duurzaamheid überhaupt niet promoten.
Blog Duurzaamheid & Tui - Tweets

SNP Natuurreizen

Ook SNP Natuurreizen heeft een B-label gekregen bij de ranking van meest duurzame organisaties. Naast Kuoni en TUI zijn zij een organisatie die zich inzetten om de negatieve effecten van het toerisme tegen te gaan.

  • Vooraf en tijdens het boeken van de reis worden reizigers geïnformeerd over duurzaamheid.
  • Tijdens de vlucht en de reis biedt SNP Green Seats aan om de CO2 uitstoot te compenseren. De reizigers wordt bij het boeken geïnformeerd over de manier van reizen, waarbij de reiziger bewust wordt gemaakt dat een treinreis milieuvriendelijker is dan een vlucht.
  • Op de plaats van bestemming biedt SNP kleinschalige accommodaties aan met een Travelife certificaat, om bij te dragen aan lokale gemeenschappen en de lokale economie. Ook tijdens excursies probeert SNP zo min mogelijk footprints achter te laten op een bestemming, bijvoorbeeld door excursies met kleine groepen en deskundige reisleiding te organiseren waardoor de impact minder is. Zij bieden ook geen excursies aan waarvan de positieve omstandigheden van dieren niet verzekerd kunnen worden.
Facebook en Twitter

Beide accounts van SNP Natuurreizen staan veelal in het teken van acties, aanbiedingen en foto’s van reizigers. Maar helaas bij beiden geen promotie met betrekking op de duurzaamheid.
Blog Duurzaamheid - SNP

Wat kunnen we leren van de meest duurzame organisaties en hun promotie?

Zoals een eerder geschreven over duurzaamheid en de Green Deal al zegt: Groen is cool! Dus snel de duurzaamheid van je reisorganisatie online promoten. Maar hoe doe je dat?

  1. Promoot duurzaamheid op je website, of zoals reisorganisaties als Corendon en KLM doen; een aparte site ontwikkelen om duurzaamheid in de organisatie te laten zien.

Blog Duurzaamheid - Corendon Duurzaam

  1. Werk samen met organisaties als de ECPAT of Trees for All om aan de reizigers te laten zien hoe jij je bezighoudt met duurzaamheid.
  2. Gebruik duurzaamheid als één van je pijlers of je social media, door regelmatig een bericht te posten over een ontwikkeling. Bijvoorbeeld door een bericht te retweeten van één van je lokale partners, zoals dat Koning Aap dat heeft gedaan.
  3. Waar is Instagram? Juist door prachtige foto’s van bestemmingen kun je de reiziger bewust maken van duurzaamheid, misschien alleen al door een simpele tag toe te voegen. Zoals Shoestring doet op één van haar foto’s met de hashtag #green.

Blog Duurzaamheid - Shoestring Instagram

 

Credits headerafbeelding: Jim Trodel (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Duurzaamheid is hot bij OTA's. Green Deal in toerisme

    Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld…

  • Crisis doet nadenken over duurzaam toerisme

    Groen is hot. Een must bijna. Onderstaand artikel is gespot op de website Duurzaamnieuws.nl. Een…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Duurzaamheid is hot bij OTA's. Green Deal in toerisme

    Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld…

  • Crisis doet nadenken over duurzaam toerisme

    Groen is hot. Een must bijna. Onderstaand artikel is gespot op de website Duurzaamnieuws.nl. Een…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Online PR en branding Tags: Corendon, Duurzaam toerisme, duurzaamheid, KLM, Koning Aap, Shoestring, SNP Natuurreizen, TUI Travel Group

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens (Rondreis.nl) zegt

    1 oktober 2015 om 09:49

    Mooi artikel. Duurzaam worden omdat het populair is.,,
    Een aparte site er voor maken gaat ook wel erg ver hè.. 🙂

    • Lobke zegt

      1 oktober 2015 om 11:25

      Ik vind het ook gaaf Laurens! Ja klopt, een aparte site is wel heel wowzie. Misschien juist op eigen website als apart onderdeel beter, omdat het dan direct zichtbaar is :). Groen is in ieder geval wel cool zo te zien!

Trackbacks

  1. 5 succesfactoren om uit te blinken in een groeiende reisbranche | TravelNext schreef:
    11 januari 2016 om 10:19

    […] Duurzaamheid is een hele belangrijke trend die voor iedereen voelbaar is. Of eigenlijk een ontwikkeling. Omdat het een grote impact heeft op de samenleving, moet je het zichtbaar maken bij jouw organisatie. Hoe je dat doet? Dat lees je hier! […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com hotels Google mobiel Social Media TripAdvisor Facebook instagram destinatiemarketing Airbnb travel KLM Vakantiebeurs technologie reizen reviews NHTV onderzoek Expedia TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring