Aangeschoven bij de masterclass over Digital Media Concepts op de Dutch Tourism Expo. De zaal zit met bijna 300 mensen goed vol. Frank Oostdam, directeur van de ANVR opent op enthousiaste wijze de masterclass. De reissector doet het ondanks de crisis helemaal niet slecht in vergelijking met andere retailbranches.

In zijn introductie stipt Frank Oostdam onderdelen aan van het rapport Toekomstvisie 2025 wat binnenkort zal uitkomen. In deze Toekomstvisie op Toerisme 2025 staat de gezamenlijke reisbranchevisie centraal van diverse CEO’s van reisondernemingen op allerlei ontwikkelingen die de reisbranche beïnvloeden. Bijvoorbeeld technologische, economische en politieke ontwikkelingen en klimaatveranderingen.

Van transactie naar interactie.
Reisbedrijven die een rol willen spelen in de toekomst zullen volgens Frank Oostdam de focus moeten leggen op de volgende zaken: onderscheidend vermogen, relevantie en focus op de klant. Gisteren lag de focus op productontwikkeling, vandaag moet de focus liggen op het begrijpen en helpen van de klant. Klanten die je moet binden en boeien. Reisbedrijven moeten zich ook blijven focussen op innovatie, inspelen op de mobiliteit en de interactie met de klant blijven aangaan. Het gaat om onderscheidend vermogen en het echt willen helpen van de klant.