Eerste TourPRess Twittercafe: kennis delen
Gisteren vond in de Winkel van Sinkel in Utrecht het eerste TourPRess Twittercafé plaats. Zowel TourPRess leden als niet-leden waren welkom. Een goed initiatief om met vakmensen uit de reisbranche te spreken over de mogelijkheden en de struikelblokken van ‘nieuwe’ media. Twaalf nieuwsgierigen kwamen ervaringen, vragen en kennis delen, onder het genot van een drankje. TourPRess wil het Twittercafé eens in de 2 maanden herhalen.
Zakelijk Twitteren
Van de 12 was alleen Anne zonder smartphone en Bert Sitters zonder Twitter. Alle andere aanwezigen gebruikten Twitter al een tijdje. Daarbij maakte bijna iedereen het onderscheid tussen zakelijk en privé. Sommigen werkten met een apart privé en zakelijk account en deelden vooral zakelijke berichten. Daaruit bleek al snel dat er nog weinig interactie was en er vooral veel gezonden werd. Vragen als ‘wat betekenen de afkortingen #dtv en #ff’, ‘wat is het nut en de kracht van een hashtag’ en ‘hoeveel zijn je volgers waard’ speelden voor velen. Ook bleek dat Twitter niet voor iedereen het juiste kanaal was om zakelijk in te zetten. Van belang is om het doel af te stemmen op het netwerk en de mogelijkheden daarvan. Ben je op zoek naar reisjournalisten om mee samen te werken, dan is LinkedIn wellicht een beter medium om ze rechtstreeks te benaderen. Wil je foto’s, filmpjes en reisverslagen van klanten ontvangen, dan is Facebook handiger. Maar voor customer care, merk- en personal branding en het verspreiden van nieuws is Twitter uitermate geschikt.
er werd driftig getwitterd
Door de aanwezigen zoals Nico van Dijk werd er driftig getwitterd. Sommigen op hun iPad, andere op hun iPhone, Patrick Mulder of Android zoals Madeleine van de Wouw.
Kennissessies
TourPRess’ interim voorzitter Hans van Leeuwen was erg tevreden over het eerste Twittercafé. Waar nog gezocht moet worden naar een goede locatie, zal er voor het volgende Twittercafé een agenda zijn met behandelpunten. Door deze kennissessies te organiseren laat TourPRess zien te weten wat er in de markt speelt en waar haar leden behoefte aan hebben. Houd voor de 2e editie van het Twittercafe de TourPRess website in de gaten.
3 reacties
Ik was er gisteravond ook bij en vond het een nuttige sessie. Toch weer een paar dingen geleerd en de tips direct in de praktijk gebracht.
Voor herhaling vatbaar om kennis en ervaring te delen.
Het was weer een van mijn vele ingevingen om vanuit het niets een idee te lanceren zoals ook het TwitterCafe. Als Trendwatcher constateer ik dat we er wel allemaal mee bezig zijn en een hoop lopen te toteren kijk mij eens wat ik wel allemaal niet op social media kan laten zien.
Maar als we echt eens op de keper beschouwen hoe we er echt mee om moeten gaan hoef ik alleen maar naar mezelf te kijken en zie ik soms een groot zwart gat van de hoeveelheid mogelijkheden en onbeholpenheid om alles letterlijk uit de kast te halen en succesvol mee om te gaan.
Ook heb ik al gezien tijdens de eerste editite van dit TwitterCafe dat er ook al generatie kloven zijn in toepassingen door gebruikers terwijl Twitter zelf nog niet eens een decennia actief is!
We gaan er mee door en houdt de volgende editie van het TwitterCafe maar in de gaten! Je bent ook van harte welkom.
See you next time!