Eerste TourPRess Twittercafe: kennis delen

Gisteren vond in de Winkel van Sinkel in Utrecht het eerste TourPRess Twittercafé plaats. Zowel TourPRess leden als niet-leden waren welkom. Een goed initiatief om met vakmensen uit de reisbranche te spreken over de mogelijkheden en de struikelblokken van ‘nieuwe’ media. Twaalf nieuwsgierigen kwamen ervaringen, vragen en kennis delen, onder het genot van een drankje. TourPRess wil het Twittercafé eens in de 2 maanden herhalen.

Zakelijk Twitteren

Van de 12 was alleen Anne zonder smartphone en Bert Sitters zonder Twitter. Alle andere aanwezigen gebruikten Twitter al een tijdje. Daarbij maakte bijna iedereen het onderscheid tussen zakelijk en privé. Sommigen werkten met een apart privé en zakelijk account en deelden vooral zakelijke berichten. Daaruit bleek al snel dat er nog weinig interactie was en er vooral veel gezonden werd. Vragen als ‘wat betekenen de afkortingen #dtv en #ff’, ‘wat is het nut en de kracht van een hashtag’ en ‘hoeveel zijn je volgers waard’ speelden voor velen. Ook bleek dat Twitter niet voor iedereen het juiste kanaal was om zakelijk in te zetten. Van belang is om het doel af te stemmen op het netwerk en de mogelijkheden daarvan. Ben je op zoek naar reisjournalisten om mee samen te werken, dan is LinkedIn wellicht een beter medium om ze rechtstreeks te benaderen. Wil je foto’s, filmpjes en reisverslagen van klanten ontvangen, dan is Facebook handiger. Maar voor customer care, merk- en personal branding en het verspreiden van nieuws is Twitter uitermate geschikt.

er werd driftig getwitterd

Door de aanwezigen zoals Nico van Dijk werd er driftig getwitterd. Sommigen op hun iPad, andere op hun iPhone, Patrick Mulder of Android zoals Madeleine van de Wouw.

Kennissessies

TourPRess’ interim voorzitter Hans van Leeuwen was erg tevreden over het eerste Twittercafé. Waar nog gezocht moet worden naar een goede locatie, zal er voor het volgende Twittercafé een agenda zijn met behandelpunten. Door deze kennissessies te organiseren laat TourPRess zien te weten wat er in de markt speelt en waar haar leden behoefte aan hebben. Houd voor de 2e editie van het Twittercafe de TourPRess website in de gaten.