Bijna een half jaar geleden alweer heb ik kort artikel geschreven op Marketingfacts naar aanleiding van een persbericht over de enorme bezoekersaantallen van Inpakken en Wegwezen. En toegegeven Inpakken en Wegwezen heeft in korte tijd een goede positie ingenomen in de online reisbranche. Meer dan 2 miljoen bezoekers per maand is toch niet niks. Volgens mede oprichter en directeur Marcel Beemsterboer komt het meeste verkeer direct of via de nieuwsbrief, search staat op de derde plaats.

In deze post wil ik iets dieper ingaan op de Traffic Top 3:

1. Het directe verkeer, verkeer via de nieuwsbrief (oplage 850.000) en spontaan bezoek.
Het verzamelen van nieuwsbriefabonnees is een speerpunt van Inpakken en Wegwezen. Ik ben benieuwd of ze dit jaar opnieuw met een rad van fortuin op de Vakantiebeurs staan waarbij je een prijs kan winnen. Het enige wat je hoeft te doen is je e-mail adres achter te laten…. . Een slimme actie om zo je bekendheid te vergroten en je database van abonnees uit te breiden. Ik ben benieuwd of ze er dit jaar weer staan.

2. Verkeer via de partners waar Inpakken en Wegwezen de content voor verzorgd zoals bij Lycos.nl, Chello.nl en AD.nl, ofwel “White label marketing”.  Dit is een uitstekende manier om meer nieuwe voordeuren te creëren. De content is er toch, je verpakt het alleen in een ander jasje. En je lost ook meteen een probleem op voor de derde partij die vaak niet de kennis of expertise in huis heeft om een succesvolle reisportaal op te zetten.

3. En pas op de derde plaats staat het bezoek vanuit zoekmachines.
Ook hier zie je dat deze club wel erg eager is om zoveel als mogelijk bezoekers te trekken, en ook het onderste uit de kan wil halen. Je ziet Inpakken en Wegwezen ook altijd terug als je zoekt op de bekende reismerken. Hier zetten ze gerichte Adword campagnes op in zodat ze mee liften het succes van anderen. Of het een nette vorm is van advertising? Je kan daar een mening over hebben maar feit is dat het werkt.