Tijdens de Thuiswinkel Update 2009 gaf Niki van Wijk van Transavia.com een interessante presentatie over het allermoeilijkste aspect van online marketing, namelijk je echt verdiepen in de klant en wat hij nu echt van je verwacht. De klant bepaalt uiteindelijk wat succesvol is of niet. Zo heeft Transavia geleerd om dicht bij haar kernproduct te blijven. Een paar jaar geleden had Transavia nog het idee dat haar klanten een zo breed als mogelijk aanbod wilde. Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Transavia wil niet langer de reiswinkel zijn maar zoekt vooral de toegevoegde waarde in aanvullende diensten die dicht bij het kernproduct aanliggen, zoals het vooraf (tegen betaling) kunnen reserveren van een stoel of een SMS service bij mogelijke vertragingen.
Over Martin van Kranenburg
In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.