Transavia weet goed de populariteit van bloggers en andere ervaringsdeskundigen in te zetten in een nieuw gelanceerd platform op Facebook. Het inspiratieplatform dient om hun passagiers handige en leuke insider tips voor verschillende bestemmingen te geven waar zij op vliegen. Ik hield een kort interview met Rob Abspoel, één van de bedenkers van het platform. 

De tips die momenteel zijn verzameld op het platform komen van blogster Petite Passport. Het zijn echte parels die je niet zomaar kunt vinden als je door de stad loopt. Daarnaast kunnen reizigers ook hun eigen tips delen en hiermee anderen inspireren via de Facebook app.

transavia

De introductie van het inspiratieplatform valt samen met de stedentripcampagne die loopt van 3 tot en met 16 september. Het platform blijft ook na de campagne bestaan en wordt met steeds meer steden en tips aangevuld. Ik wilde meer van het platform weten en ging in gesprek met Rob Abspoel, Marketing Communications Specialist bij Transavia:

Wat is de achterliggende reden dat jullie dit platform zijn gestart?

“Wij willen toegevoegde waarde bieden voor de consument en ons nog meer als dé city trip specialist van Nederland bewijzen.”

Waarom de keuze om ook andere gebruikers tips te laten geven?

“Crowd sourcing past goed bij transavia.com. Bij ons staat de klant centraal. We luisteren dus graag naar ze. Bovendien zal het platform steeds nuttiger worden als onze klanten de hoeveelheid content vergroten door hun eigen tips toe te voegen.”

Zijn jullie hierbij niet bang voor een wildgroei aan tips? (elke reiziger heeft immers andere behoeften)

“Er zit een toets van onze Redactie voor. Dit gaat in ieder geval spelfouten, dubbele inzendingen en onzinnige inzendingen voorkomen. Verder krijgt de gebruiker standaard de tips geschreven door blogster petite passport te zien. Alleen wanneer ze besluiten deze weg te klikken krijgen ze tips uit de crowd. Hierbij krijgen ze de mogelijkheid te kiezen uit drie categorieën (to do, eten/drinken en shoppen). Doordat het wegklikken en toevoegen van nieuwe tips snel en makkelijk gaat kan iedereen vrij gemakkelijk en snel zijn eigen favoriete tips op een rijtje krijgen.”

Hoe kwamen jullie uit bij blogster petite passport?

“Wij hebben al vaker samengewerkt met petite passport en waren erg enthousiast over haar stukken. Bovendien werd ze sterk aangeraden door ons activatie bureau Dorst & Lesser. Zij zijn specialist op het gebied van Bloggers.”

Wat zijn jullie verwachtingen van het platform?

“Ons doel is dat het platform door klanten van transavia.com als een fijn extraatje wordt gezien. Dat ze het als een handige tool zien na het boeken van een stedentrip.”

Is het crossmediaal en zo ja, hoe zijn de andere sociale media erin verweven?

“Wanneer een klant zijn ideale tiplijst heeft samengesteld kan hij deze delen via facebook, twitter en ook via e-mail. Zo kunnen andere mensen (connecties) weer profiteren van zijn lijstje of geïnspireerd raken om zelf een lijst op te maken of een tip in te sturen.”