In 2014 verscheen de virtuele assistent van Amazon genaamd Alexa. Alexa stelt gebruikers in staat om via Voice Control antwoord te geven op vragen en taken uit te voeren mocht de gebruiker dit willen. Luchtvaartmaatschappij Transavia liet dinsdag weten dat het binnenkort ook mogelijk is om vliegtickets te bestellen via de Amazon Echo, ook Google Home zou binnen afzienbare tijd worden geïntegreerd.

Hoe werken Alexa en Echo precies?

https://www.youtube.com/watch?v=FQn6aFQwBQU

Niet alleen Amazon is bezig met het optimaliseren van zijn stemassistent, ook  Apple en Google zijn druk met het uitbreiden van hun mogelijkheden. Tijdens het User Experience Event van Transavia liet de airline weten dat innovatie een belangrijk aandachtspunt is binnen de organisatie.

“We willen onze klanten helpen met het behalen van hun doelen, op de meest simpele, snelle en leuke manier” –  Vanja Mlaco (Conversion Specialist and Coach of Digital team at Transavia)

Volgens Transavia gaat innovatie niet alleen over technologie, maar is het ook belangrijk dat je steeds iets anders doet. Er wordt constant gekeken hoe ze de klant door middel van nieuwe technologie, zoals Voice Control, een nieuwe ervaring kunnen bieden. “We kijken hoe deze nieuwe technieken passen in onze customer journey, zodat we altijd voorbereidt zijn op de veranderende markt.”

Wat is uw bestemming?

Klanten kunnen met behulp van de Amazon Echo tickets boeken van Transavia. Tijdens de demo vroeg Alexa om de bestemming, het vertrekpunt, de dag van vertrek en het tijdstip. Het enige wat de klant hoeft te doen is antwoord geven op de vragen en het ticket wordt automatisch geboekt. Alexa geeft zelfs nog tips voor eventuele goedkopere tickets op een andere dag.

Geen wachtrijen

Alexa kan worden gezien als een automatische klantenservice. Klanten kunnen vragen hoe laat de check-in is, hoeveel extra bagage kost en wanneer de vlucht vertrekt, dit allemaal zonder wachtrijen of daadwerkelijk een nummer in te toetsen. Hierdoor zorgt Transavia ervoor dat het voor de klant een stuk makkelijker is om de organisatie te bereiken, vragen te stellen en antwoord te krijgen. Het enige wat je nodig hebt is je eigen stem!