Tijdens het eerste Travel Congress, met het thema: ‘Future Proof Travel: u bent aan zet.’ voorafgaand aan de Vakantiebeurs werd er duidelijk met zorg aandacht besteed aan duurzaamheid. De opening, die werd verzorgd door Jeremy Smith, benadrukte het belang van duurzame ontwikkelingen in de reisbranche en spoorde de aanwezigen aan om rekening te houden met maatschappij en milieu.

Maar niet alleen het onderwerp duurzaamheid werd aangesneden, ook werd er gekeken naar technische innovaties, waaronder het gebruik van Virtual Reality. Praktische ideeën voor startups. En het gebruik van influencers, een tool die steeds meer bedrijven inzetten om een groter publiek aan te trekken. “Influencermarketing is het focussen op een bepaalde doelgroep, waarbij je het bereik van andere mensen gebruikt”, vertelde Bas van Teylingen (Chief Creative Officer bij Online Cookie Collective) tijdens een paneldiscussie op het congres. “We zien dat al enkele partijen goed gebruikmaken van influencers, toch verdiept niet iedereen zich goed genoeg in het gebruik daarvan. Influencermarketing is eigenlijk al heel oud, denk aan Elvis of The Beatles, ook die wisten een grote groep mensen te bereiken. Uiteraard is de manier waarop het nu wordt ingezet anders, maar het idee is hetzelfde.”

Ook TUI maakt volop gebruik van influencers: “Het strategisch inzetten van influencers is een pilaar in onze mix van digitale kanalen. Het is voor ons een manier om het gesprek aan te gaan met onze doelgroep. We krijgen heel veel aanvragen van mensen om samen te werken op dit gebied, waardoor we steeds meer doelstelling zijn gaan opzetten. Het is belangrijk om goede afspraken te maken, uiteraard mogen ze hun eigen creativiteit tonen, daar zijn ze groot mee geworden, maar het moet wel een doel hebben voor ons. Daarom is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen wat je wil bereiken. Meer volgers? Focus op content? Aanzetten tot clicks?”, aldus Marijke Slaats (Teamlead Branded Content, TUI Benelux).

Tijdens de paneldiscussie over duurzaamheid werd er geen blad voor de mond genomen. “We zitten in een situatie waarin we radicale beslissingen moeten nemen. We moeten gaan minderen en limieten stellen en dat gaat ongelooflijk moeilijk worden. We moeten vanaf nu meer aandacht besteden aan de andere twee P’s, namelijk People en Planet en minder aan Profit”, aldus Stephan Hodes (Amsterdam in Progress). Volgens Inka Pieters van KLM moeten we stap voor stap naar een oplossing werken. “Als reisagenten duidelijk maken dat we moeten compenseren dan zetten we al een stap. Als je duurzaam wil zijn is creativiteit enorm belangrijk.”

Better Places is zo’n organisatie die duurzaamheid en creativiteit combineert. Dit jaar gaat de organisatie het gebruik van influencers verder uitbreiden. Recent is de Better Places een nieuwe campagne gestart voor hun reizen met positieve impact. Hiervoor hebben ze een groep bloggers gevraagd om hun positieve reiservaring te delen met de hashtag #positivetravel. Maar wat is dat nou reizen met positieve impact? Eerder schreven we al dat Better Places reizigers oproept om omwille van het milieu minder vaak in het vliegtuig te stappen. Mensen die graag reizen kunnen beter langer en minder vaak reizen, en ter plekke zorgen voor zoveel mogelijk positieve impact. De nieuwe impact reizen van Better Places duren minimaal drie weken en tijdens de reis is er veel contact met locals. Met deze reizen levert Better Places een bijdrage aan de  Sustainable Development Goals. Zo zorgen deze reizen voor werkgelegenheid en economische groei.

Het is dus niet alleen belangrijk om zelf ‘duurzame’ vakanties aan te bieden, maar ook de doelgroep hiermee kennis te laten maken. Better Places laat duidelijk met haar verhalen zien hoe we met reizen een positieve impact kunnen creëren. Wordt 2019 het jaar van de duurzame influencer?