Tijdens de eerste editie van het Travel Congress voorafgaand aan de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht deelde Gijs van den Boom (Travel Impact Lab) in een breakoutsessie drie praktische ideeën om je innovaties vleugels te geven. Deze willen wij je natuurlijk niet onthouden en delen we graag met je in dit blog.

Maar eerst: stop met het verkeerde te doen!

Minimaal driekwart van alle startups falen. Veelal komt dit door een van de volgende redenen:

1. Een gebrek aan focus
2. Een gebrek aan motivatie, commitment en passie
3. Te veel trots, resulterend in het niet willen zien of luisteren

Dankzij de drie tips van Gijs sta je weer even stil bij de basis van je bedrijf en zorg je voor een frisse start van 2019.

1. Stop met studieontwijkend gedrag

Innoveren gaat om het vinden van een werkbaar businessmodel. Probeer je tijdens dit proces niet te veel te laten afleiden. Je kunt natuurlijk eindeloos veel meetings hebben met mensen die wellicht iets voor je kunnen betekenen, niet zo noodzakelijke trainingen volgen of allerlei conferenties aflopen, maar blijf vooral focus houden op de ontwikkeling van je businessmodel. En zorg dat je startup de richting op gaat die jij wilt.

Een helder doel helpt bij het houden van focus en het elimineren van ruis. Succesvolle organisaties hebben bovengemiddeld vaak een doel dat Big, Hairy & Audacious is (het BHAG-model). Kenmerkend voor zo’n doel is dat het enorm ambitieus is, spreekt tot de verbeelding, concreet en meetbaar is en niet te halen is binnen een jaar. Een voorbeeld is het doel van Microsoft om op elk bureau en in elk huis een Microsoft computer te hebben staan.

2. Zorg dat je ambitieuze doel tot de verbeelding spreekt

Succesvolle organisaties hebben vaak twee dingen gemeen: ze hebben een goed business model gecombineerd met een inspirerende missie voortkomend uit het BHAG-model. En het allerbelangrijkste? Ze verdienen geld met hun missie en proberen elke euro die ze verdienen bij te laten dragen aan deze missie.

Ja, oke leuk, maar ik kan toch ook gewoon proberen geld te verdienen? Natuurlijk kan dit, maar er zijn veel voordelen om wel te kiezen voor een ambitieuze missie. Dankzij deze ambitieuze missie zullen consumenten zich namelijk eerder aan je merk binden en misschien zelfs ambassadeur worden van je merk. Zo zorgt je ambitieuze missie er bijvoorbeeld ook voor dat je makkelijker talent aantrekt en behoudt, minder marketingkosten hoeft te maken en bijdraagt aan een betere wereld. Maar ook zul je merken dat de mensen die voor je werken bijvoorbeeld gemotiveerder zijn en beter gefocust als je als bedrijf een duidelijke missie en visie hebt. Zorg daarbij wel dat je je ambitieuze doel ook echt naleeft en er achter staat, want anders is het niet geloofwaardig en zul je juist consumenten verliezen.

3. Zorg dat je ambitieuze doel bijdraagt aan een grotere missie

In het tweede deel van de sessie mogen we zelf aan de slag met behulp van het Ikigai-model om ervoor te zorgen dat ons ambitieuze doel ook bijdraagt aan een grotere missie.

Stel jezelf bijvoorbeeld vragen als:
-Waar voelen we een enorme passie?
-Waar hebben we of ambiëren we een unfair advantage?
-Hoe verdienen we ons geld?
-Waarom is het goed voor de wereld wat we doen?
-Welke impact willen we hebben?

Met behulp van de antwoorden die je geeft op deze vragen kun je vervolgens een centrale en begrijpelijke boodschap formuleren.

Test je boodschap op de volgende punten:
-Is mijn boodschap simpel en logisch?
-Is mijn boodschap oprecht?
-Draagt elke verdiende euro bij aan mijn missie?
-Verdien ik geld aan mijn missie?
-Maak ik vooruitgang?
-Is mijn missie bold & inspirerend?
-Geeft mijn doelgroep om mijn missie?

Genoeg om over na te denken dus en goed om even weer stil te staan bij de basis. Heb je de breakoutsessie van Gijs gemist en ben je benieuwd wat het Travel Impact Lab voor jou kan betekenen? Elke eerste donderdag van de maand organiseert het Travel Impact Lab een Lab Sparring Sessie van 10:00-12:00 bij de Social Impact Factory in Utrecht.