Vrijdag, 11 Maart 2011 vond het ITB Media Summit 2011 plaats. In dit panel discussieerden experts in de mediawereld hoe zich het travel journalism zal ontwikkelen in de tijden van de digitale media. Hajo Schumann (author en journalist), Juergen Drensek (Chairman, Vereinigung Deutscher Reisejournalisten VDRJ), Christoph Engl (Director, Suedtirol Marketing Gesellschaft), Stefan Keuchel (PR Manager, Google Germany), Claus Strunz (Editor in chief, Hamburger Abendblatt), Moritz van Laffert (Managing Director, Conde Nast Verlag Germany).

Christoph Engl van Zuid Tirol Marketing, SMG (http://www.smg.bz.it/de/südtirol-marketing/1-0.html) liet weten dat de consument hun organisatie erg helpt op de sociale netwerken. SMG houdt zelf elke relevante discussie rond hun bestemming op de social media kanalen in de gaten. Maar ze grijpen niet direct in. Als niemand binnen 24 uur uit de digitale wereld een antwoord post, gaat SMG reageren en een bericht posten. Op deze manier luisteren ze meer naar hun publiek en zeggen niet zo veel. De verstrekte informatie moet gericht zijn op de consument. Travel journalism gaat voornamelijk om het beleven van toerisme. Verzorg de lezer niet alleen met basis informatie, maar geef inside informatie. Vertel over het leven van de kofferdrager in een van de Arabische landen, die ooit professor was bij een universiteit, maar alleen geld kan verdienen bij een hotel.

Christoph Engl gaf aan dat het voor SMG belangrijk is dat men niet alleen over Zuid Tirol bericht maar ook andere bestemmingen die bij het hoofdthema passen. De experts geven aan dat het essentieel is de verschillende communicatiekanalen ook op andere manieren in te zetten. Goede travel journalism zou moeten leiden tot dromen en men moet eigenlijk vriend worden met zijn publiek. Mede omdat zich de digitale wereld razend ontwikkeld zet SMG veel van zijn marketingbudget voor online marketing in. Nieuwe ontwikkelingen zijn ook te zien in mirco journalism. Met behulp van Twitter wordt zijn boodschap ingekort om daarmee zijn publiek te bereiken. Afrondend laten de experts weten dat bij het schrijven van verhalen het noodzakelijk is emoties bij de lezer te wekken en te versterken.

Economie en reizen zijn vaak twee verschillende hoofdstukken bij de krant, maar eigenlijk horen deze twee vakgebieden samen!