• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Travel Trends 2015: real-time data, niche verhalen van ‘gewone klanten’ en JOMO

5 januari 2015 door Lobke Elbers

Na een korte terugblik op afgelopen jaar in de post ‘Top 14 blogs van 2014 op TravelNext’ is het tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dit hebben we al kort gedaan in de blogs ‘trends to watch volgens het Marketingfacts jaarboek 2014 – 2015‘ en in de post ‘online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015’.

Travelmedia doet dat ook jaarlijks met haar Travel Trends rapport. Zij geeft daarin het woord aan zeven vakmensen uit de Belgische reisindustrie die ons haarfijn uitleggen wat 2015 ons allemaal te bieden heeft. In dit blog een korte samenvatting van het rapport.

Real-time communiceren – Olivier Dujardin (Travelmedia)

We transformeren in 2015 van big- en small data naar real time data om real-time de beste beslissingen te kunnen nemen. De toenemende snelheid waarmee op o.a. social media het nieuws real-time rondzingt is een uitdaging voor bedrijven die decennialang gewoon gebonden waren aan vaste openingsuren, wachtmuziekjes en procedures. We verwachten als consument direct actie en reactie van reisorganisaties en reisagenten die per mail, chat, telefoon en op aangepaste tijden (tijden van nu) online bereikbaar zijn. In 2015 gaan we volgens hem ook naar real-time beoordelingen: na check-in en tijdens het verblijf al direct de klant om feedback te vragen. Dat geeft de mogelijkheid om fouten direct weer recht te zetten.

Het jaar van de shortcut revenge – Herman Konings (Trendwatcher nXt)

De ‘collaborative peer-2-peer sharing whatever economy’ is haast een containerbegrip geworden volgens deze trendwathcer. Het jaar 15 wordt het jaar van de ‘shortcut revenge’, waarbij de zogenaamd oude economie op slimme en sympathieke wijze het olifantenpad weet te kruisen. What you see is what you will get en misschien meer. Ook dronisme is de trend voor het nieuwe jaar;  Frankrijk is één van de eerste landen om haar luchtruim voor commerciële drone-vluchten open te stellen, onder strenge voorwaarden, aldus Konings. Een aantal key-woorden uit zijn verwachtingen in de reisindustrie voor 2015: JOMO (joy of missing out), (Google) glassholes, convergence economy en swarm intelligence.

Het draait allemaal om de echte beleving – Nele van Damme (Backstay hostel & bar)

Less is more krijgt betekenis en meerwaarde bij het overnachten in een hostel voor “de beleving”. Het verkondigen van een duidelijke visie en die implementeren in een strategisch marketingplan is haalbaar. Maar of die visie ook authentiek is, kan de reiziger pas beoordelen nadat hij/zij het zelf heeft beleefd. Beleving! Een uitstekende WiFi verbinding, schone sanitaire voorzieningen en comfortabele kamers behoren tot de evidente basisvereisten maar sociaal contact blijkt meer dan ooit een primaire behoefte. In de smartphonecultuur is volgens Nele wel degelijk plaats en ruimte voor een goed gesprek, face to face en bij voorkeur in een leuk kader. Wat betreft het in contact blijven met je fans: zorg ervoor dat jouw content klopt met de werkelijkheid (de echte beleving), wees vernieuwend en inspirerend. Online volgers worden op een dag misschien ook effectieve gasten.

Traditionele reisaanbieders maken de stap naar digitaal – Pieter Hens (Toerisme Oostende)

Het kennen van je bezoeker wordt het komende jaar uiterst cruciaal om van je bezoekers ook ambassadeurs te maken volgens destinatiemarketeer Pieter. Beacons zullen steden de mogelijkheid geven om bezoekers op het juiste moment en vooral de juiste plaats relevante informatie te bieden. Bloggers zijn passe volgens hem; waar bloggers in 2014 nog uiterst effectief waren, zal hun geloofwaardigheid in 2015 een serieuze deuk krijgen. Bloggen wordt meer en meer een commercieel gegeven en dit komt de geloofwaardigheid van het medium niet ten goede. 2015 wordt het jaar waar we weer gaan investeren in onze “normale” klanten om van hen “brand ambassadors” te maken. Ook grote campagnes zijn voorbij, vele kleine verhalen naar de juiste niche zijn het nieuwe ding.

Lees het hele trendrapport

Lees hier het volledige rapport TravelTrends 2015 met daarin de stukken van de andere drie voorlopers binnen de reisindustrie:

  • De traditionele touroperator pakketreis is terminaal, voorspelt Frank van den Eydne (Travelport Belux)
  • We moeten in durven dromen van een Free Culture beweging in toerisme – Peter Keijers (EurAm)
  • Alles wijzigt (snel), maar niets verandert (ingrijpend), zo hadden we Airbnb’s ook al 40 jaar geleden in Oostenrijk. De klassiekers zullen blijven – Mark Devenyns (VIVES)

Gerelateerde Berichten

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

  • Het Travel Trends 2011 trendrapport van Travelmedia

    Travelmedia heeft aan negen vakmensen gevraagd naar hun toekomstvisie over de reissector. Eindresultaat is een…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

  • Het Travel Trends 2011 trendrapport van Travelmedia

    Travelmedia heeft aan negen vakmensen gevraagd naar hun toekomstvisie over de reissector. Eindresultaat is een…

Categorie: Trends Tags: travelmedia, trends2015

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De global Traveltrends voor 2015: mobiel, naadloos en experimenteel - TravelNext schreef:
    20 januari 2015 om 15:43

    […] blogs van diverse Nederlandse en Belgische Traveltrends is het tijd om te kijken naar de global travel trends voor 2015. Skift bracht begin dit jaar voor […]

  2. Persoonlijke ervaringen in de online reiswereld - Case Riksja Travel - TravelNext schreef:
    6 oktober 2015 om 09:04

    […] van het land te noemen. Je klant leren kennen is ook volgens destinatiemarketeer Pieter Hens uiterst cruciaal om een persoonlijke ervaring te […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb Facebook destinatiemarketing onderzoek Expedia NHTV reizen travel reviews hotels mobiel Vakantiebeurs Social Media Booking.com KLM Google TUI technologie TripAdvisor instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring