Na een korte terugblik op afgelopen jaar in de post ‘Top 14 blogs van 2014 op TravelNext’ is het tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dit hebben we al kort gedaan in de blogs ‘trends to watch volgens het Marketingfacts jaarboek 2014 – 2015‘ en in de post ‘online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015’.

Travelmedia doet dat ook jaarlijks met haar Travel Trends rapport. Zij geeft daarin het woord aan zeven vakmensen uit de Belgische reisindustrie die ons haarfijn uitleggen wat 2015 ons allemaal te bieden heeft. In dit blog een korte samenvatting van het rapport.

Real-time communiceren – Olivier Dujardin (Travelmedia)

We transformeren in 2015 van big- en small data naar real time data om real-time de beste beslissingen te kunnen nemen. De toenemende snelheid waarmee op o.a. social media het nieuws real-time rondzingt is een uitdaging voor bedrijven die decennialang gewoon gebonden waren aan vaste openingsuren, wachtmuziekjes en procedures. We verwachten als consument direct actie en reactie van reisorganisaties en reisagenten die per mail, chat, telefoon en op aangepaste tijden (tijden van nu) online bereikbaar zijn. In 2015 gaan we volgens hem ook naar real-time beoordelingen: na check-in en tijdens het verblijf al direct de klant om feedback te vragen. Dat geeft de mogelijkheid om fouten direct weer recht te zetten.

Het jaar van de shortcut revenge – Herman Konings (Trendwatcher nXt)

De ‘collaborative peer-2-peer sharing whatever economy’ is haast een containerbegrip geworden volgens deze trendwathcer. Het jaar 15 wordt het jaar van de ‘shortcut revenge’, waarbij de zogenaamd oude economie op slimme en sympathieke wijze het olifantenpad weet te kruisen. What you see is what you will get en misschien meer. Ook dronisme is de trend voor het nieuwe jaar;  Frankrijk is één van de eerste landen om haar luchtruim voor commerciële drone-vluchten open te stellen, onder strenge voorwaarden, aldus Konings. Een aantal key-woorden uit zijn verwachtingen in de reisindustrie voor 2015: JOMO (joy of missing out), (Google) glassholes, convergence economy en swarm intelligence.

Het draait allemaal om de echte beleving – Nele van Damme (Backstay hostel & bar)

Less is more krijgt betekenis en meerwaarde bij het overnachten in een hostel voor “de beleving”. Het verkondigen van een duidelijke visie en die implementeren in een strategisch marketingplan is haalbaar. Maar of die visie ook authentiek is, kan de reiziger pas beoordelen nadat hij/zij het zelf heeft beleefd. Beleving! Een uitstekende WiFi verbinding, schone sanitaire voorzieningen en comfortabele kamers behoren tot de evidente basisvereisten maar sociaal contact blijkt meer dan ooit een primaire behoefte. In de smartphonecultuur is volgens Nele wel degelijk plaats en ruimte voor een goed gesprek, face to face en bij voorkeur in een leuk kader. Wat betreft het in contact blijven met je fans: zorg ervoor dat jouw content klopt met de werkelijkheid (de echte beleving), wees vernieuwend en inspirerend. Online volgers worden op een dag misschien ook effectieve gasten.

Traditionele reisaanbieders maken de stap naar digitaal – Pieter Hens (Toerisme Oostende)

Het kennen van je bezoeker wordt het komende jaar uiterst cruciaal om van je bezoekers ook ambassadeurs te maken volgens destinatiemarketeer Pieter. Beacons zullen steden de mogelijkheid geven om bezoekers op het juiste moment en vooral de juiste plaats relevante informatie te bieden. Bloggers zijn passe volgens hem; waar bloggers in 2014 nog uiterst effectief waren, zal hun geloofwaardigheid in 2015 een serieuze deuk krijgen. Bloggen wordt meer en meer een commercieel gegeven en dit komt de geloofwaardigheid van het medium niet ten goede. 2015 wordt het jaar waar we weer gaan investeren in onze “normale” klanten om van hen “brand ambassadors” te maken. Ook grote campagnes zijn voorbij, vele kleine verhalen naar de juiste niche zijn het nieuwe ding.

Lees het hele trendrapport

Lees hier het volledige rapport TravelTrends 2015 met daarin de stukken van de andere drie voorlopers binnen de reisindustrie:

  • De traditionele touroperator pakketreis is terminaal, voorspelt Frank van den Eydne (Travelport Belux)
  • We moeten in durven dromen van een Free Culture beweging in toerisme – Peter Keijers (EurAm)
  • Alles wijzigt (snel), maar niets verandert (ingrijpend), zo hadden we Airbnb’s ook al 40 jaar geleden in Oostenrijk. De klassiekers zullen blijven – Mark Devenyns (VIVES)