Online Travel Agency TravelBird heeft ingezet op de drie pijlers inspiratie, persoonlijk en eenvoud met het splinternieuwe blogplatform TravelBird Stories. Hier kunnen reizigers voortaan terecht voor handige reistips, ervaringsverhalen, to-do lijstjes per bestemming, fun facts en overige reis gerelateerde onderwerpen. 

Laagdrempelig

Het delen en ophalen reisverhalen moet eenvoudig en laagdrempelig zijn volgens TravelBird. Daarom zijn ze, in alle stilte, hard gaan werken aan het nieuwe blog TravelBird Stories; voor en door reizigers. Vaak werd het personeel van TravelBird al regelmatig gevraagd naar goede reistips en bestemmingen via social media. Nu vind je de leukste reisverhalen van de TravelBirdies ook online, net als de verhalen van andere (hele) bekende en onbekende reisliefhebbers. Reizigers van TravelBird worden opgeroepen om hun eigen verhalen te delen.

Elkaar beter leren kennen

Op TravelBird Stories richten we ons niet alleen op onze eigen reisverhalen, maar ook op die van onze reizigers. We willen ze graag nog beter leren kennen. En anderzijds laten we zien dat we de passie voor reizen met ze delen.

Aldus Joos Valster, Country Manager TravelBird Nederland.

In gesprek met de communitymanager van TravelBird

Wij spraken voor het eerst met de communitymanager van TravelBird: ‘Birdie’ Lisanne Mom. Hoe is het platform ontstaan en wat kunnen we verwachten?

Leuk, een nieuw inspiratieplatform/BLOG voor TravelBird. Hoe hebben jullie de vooraanstaande reizigers en zelfs zanger Nielson weten te strikken?

Dag in dag uit spreken we enorm veel reizigers – van bekend tot onbekend – over reizen. Het is een open deur, maar reizen is een onderwerp waar eigenlijk iedereen heel graag over praat. Reizen is een positief product en het levert de mooiste verhalen op. Van onontdekte bestemmingen tot de klassieke bezienswaardigheden, overal zit wel een verhaal achter. Bovendien vinden de meeste mensen die we benaderen het leuk om tips te delen.

Waar worden de verhalen naast op het platform zelf, nog meer verspreid? Welke rol speelt social media hier bijvoorbeeld in?

Social media speelt een hele grote rol hierin, omdat onze communities zich hier perfect voor lenen. We merken dat deze platformen vooral dienen ter inspiratie en dat doel heeft het TravelBird Stories platform ook. Bovendien zien we dat leden van onze communities – met name Facebook – onze content delen binnen hun netwerk of anderen ‘tippen’ (taggen) over bepaalde bestemmingen of reisgerelateerde informatie. Social sharing is heel zichtbaar binnen onze communities en we hopen dat TravelBird Stories daar een waardevolle toevoeging op zal zijn.

Jullie kiezen in de tenaamstelling heel duidelijk voor stories. Hoe belangrijk zijn authentieke stories voor een merk als TravelBird?

Een van onze pijlers is om inspirerend voor onze reizigers te zijn, in de breedste zin van het woord. Van de Veluwe tot de Malediven, elke reis is bijzonder voor hen die voor een bestemming kiezen. Dagelijks horen we van onze reizigers hun ervaringen, maar ook onze internationale Birdies (lees: medewerkers TravelBird) reizen de wereld over en doen daarmee bijzondere reisverhalen op. Deze verhalen maken ons als merk, bevestigen voor ons waarom wij doen wat we doen: reizigers inspireren om de wereld – dichtbij of verder weg – te ontdekken.

Hoeveel reisverhalen kunnen we verwachten? Kunnen lezers straks elke dag op de website terecht voor een nieuw reisverhaal?

Voorlopig plaatsen we drie artikelen per week, in verschillende categorieën zodat we kunnen testen waar het meeste behoefte aan is. Maar natuurlijk streven we er naar om zoveel mogelijk inspirerende reiscontent te kunnen delen.

Zijn er nog tips uit deze opstartfase die je met andere marketeers zou willen delen?

Kijk naar je klanten, maak het relevant en blijf persoonlijk.

Wat onderscheidt jullie inspiratieplatform van andere reis inspiratieplatforms? En interessant: van welke story zijn jullie tot nu toe het meest onder de indruk zelf?

Veel content komt vanuit het bedrijf, de diverse Birdies uit verschillende landen komen er ieder hun eigen reisbestemmingen delen. Daarnaast werken we veel samen met mensen uit de branche die dus veel reiservaring hebben. We vinden het waardevol om ook hun verhalen te delen. Een mooi voorbeeld is Paul Römer, hoofdredacteur van National Geographic Traveler, die op de meest bijzondere plekken op aarde is geweest. Verder willen we gewoon een laagdrempelig platform bieden aan iedereen die reist zonder een ballotage commissie op te richten die de verhalen toetst. Pure verhalen, van een kort weekendje in de buurt tot een verre reis zijn dus straks allemaal terug te vinden op TravelBird Stories.

Wat hopen jullie binnen 1 jaar bereikt te hebben met TravelBird Stories?

Dat onze reizigers deze toevoeging natuurlijk waardevol vinden en hun eigen ervaringen met ons blijven delen. En natuurlijk wat we dagelijks doen, elke dag inspireren, en dus ook met de nieuwe aanwinst ‘TravelBird Stories’.

Voor en door reizigers

Vóór reizigers, dóór reizigers: van jong tot oud, van bekend tot onbekend, TravelBird Stories heeft als doel zoveel mogelijk mensen te inspireren. Daarnaast biedt het iedereen met een passie voor reizen de mogelijkheid om hun reisverhaal te delen.

Vanaf vandaag kunnen bezoekers hun reisverhalen insturen via stories@travelbird.nl en elke maand worden de leukste verhalen gepubliceerd op TravelBird Stories.