TravelBird heeft concurrent MyTrip overgenomen van het Belgische reisconcern Travelmedia. De aanbieder van vakantiedeals, die zestig mensen op de loonlijst heeft staan, gaat voor het eerst ervaring opdoen met besloten reisverkoop.

TravelBird ging in april 2010 van start in ons land. Voor reisorganisaties als Corendon, Hampshire Hotels, Roompot Vakanties en attractie- & vakantiepark Slagharen fungeert het bedrijf als een soort outlet-kanaal, aldus directeur Symen Jansma. Een jaar na de Nederlandse entree werd ook in België en later nog in Duitsland gestart met reisaanbiedingen.

Nieuwe aanbieders

Jansma laat weten dat TravelBird in Vlaanderen een groter marktaandeel heeft dan in Nederland. Met de acquisitie van MyTrip neemt het bedrijf daar een concurrent uit de volgens hem ‘minder volwassen, conservatieve’ markt. ‘We nemen de complete exploitatie over. MyTrip had een sterke positie bij toeleveranciers opgebouwd. Daarmee krijgen wij toegang tot veel nieuwe aanbieders.’

Tweede label

Anders dan Travelbird.nl, Travelbird.be en Travelbird.de is Mytrip.be een besloten website: alleen geregistreerde gebruikers kunnen er een vakantie boeken met korting. Jansma laat weten dat MyTrip vooralsnog op dezelfde voet en onder dezelfde naam verder gaat; het wordt TravelBird’s tweede label op de Belgische markt.

Travelmedia kiest voor focus

‘De verkoop van MyTrip kadert in ons plan naar meer focus’, reageert gedelegeerd bestuurder Olivier Dujardin namens Travelmedia in een persbericht. ‘De groei van Travelmedia en de recente opstart van Travel360° maken het evident dat we meer tijd aan onze core business willen besteden.’

Update: Travelbird lanceert Travelbirdexclusive.com

Travelbird timmert hard aan de weg. Gisteren werd namelijk ook nog een exclusieve tak van de al zo populaire Travelbird gelanceerd. Omdat de luxueuze aanbiedingen veelvuldig werden aangekocht door de leden van Travelbird. Ook enkele hotels gaven aan liever niet naast de drie- of viersterren hotels aangeboden te willen worden aan de leden. Dit samen heeft Travelbird doen besluiten een andere weg in te slaan en leden ook wekelijks drie exclusieve aanbiedingen te doen via Travelbird Exclusive.

Op het nieuwe platform staat beleven en luxe centraal en moeten leden zich apart aanmelden om de aanbiedingen te ontvangen. Op het platform zullen alleen 5 sterrenhotels aangeboden worden. – Annelies Hulshof, 19 september 2012