Natuurlijk volgen we bij TravelNext de ontwikkelingen van TravelBird al een tijdje op de voet. Van overname, naar internationalisering, TravelBird groeit maar door. Reden genoeg dus om eens met de oprichters, Symen Jansma en Dennis Klompalberts, in gesprek te gaan om te achterhalen wat hun zo succesvol maakt en wat hun plannen met de toekomst zijn!

Hoe is ooit het idee voor TravelBird ontstaan?

De tweekoppige directie legt uit dat de hoeveelheid in vakantieaanbiedingen enorm was op internet. Zoeken naar een passende vakantiebestemming werd steeds complexer. Jansma: “Bij veel websites zie je door de bomen het bos niet meer, zoveel informatie en mogelijkheden die je krijgt. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld, en daarom onderhouden wij een website waarbij dagelijks 6 reisaanbiedingen gepresenteerd worden. Dit blijkt uit psychologisch onderzoek het ideale aantal om keuzestress te voorkomen. TravelBird.nl is ingericht op eenvoud, inspiratie en persoonlijk klantcontact, de aanbiedingen laten wij aansluiten bij de voorkeur van de consument. De voorpret die je vroeger had als je een vakantie ging boeken, die willen wij terug brengen.”

Jullie hebben het samen opgericht, waar begon dat?

Klompalberts: “Met volledig eigen investeringen startte TravelBird op een zolderkamer waar de eerste ideeën werden uitgerold. Na een half jaar hadden wij de mogelijkheid te verhuizen naar een kantoor op de Keizersgracht in Amsterdam. De evolutie van TravelBird ontwikkelde in tempo en in januari 2011 startte onze eerste werknemer.”

Volledig op eigen kracht, en nog steeds zonder externe investeerders, is TravelBird uitgegroeid tot een van de snelst groeiende online reisaanbieders. Met bijna 2 miljoen leden die dagelijks een gevarieerd reisaanbod per email ontvangen en ruim 150 enthousiaste medewerkers heeft TravelBird nog altijd de ambitie de grootste touroperator van Nederland te worden.

Hoe zag 2010 eruit, jullie eerste jaar?

Klompalberts: “Dat jaar bestond uit lange dagen met een sterke focus op groei en nieuwe mogelijkheden binnen de reismarkt. Het succes vormde al snel het draagvlak dat wij voor ogen hadden. Door ambities na te streven is TravelBird gekomen tot waar het nu is. Met nog altijd de aanhoudende filosofie: te doen wat we leuk vinden, enthousiasmeren wij niet alleen onszelf maar ook onze medewerkers en klanten. Nog altijd hebben wij een sterke groei voor ogen.”

En toen gingen jullie in 2011 al internationaal?

Jansma: “Deze internationalisering ging vrij soepel en wij zetten destijds voet aan de grond in Vlaanderen. Dezelfde reisaanbiedingen welke op dat moment in Nederland werden aangeboden vormde ook het keuzeaanbod voor onze Zuiderburen. De groei ontwikkelde zich langzaam, maar zeker. Vlaanderen werd later afgesplitst van Nederland en kreeg eigen aanbiedingen. Deze nieuwe markt werd voortgezet met 1 Vlaming, maar inmiddels hebben wij medewerkers uit de hele Europese Unie. Met een celdeling als managementfilosofie geloven wij sterk in een aanhoudende groei waarbij wij de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij onze medewerkers leggen.”

TravelBird opereert inmiddels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Nieuwe landen als Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken en Spanje worden nu opgezet. De tweekoppige directie richt zich nog altijd op een leidende positie op de Europese reismarkt.

Hoe voelde het toen jullie in september 2012 jullie eerste overname deden, die van MyTrip?

Klompalberts: “Ik denk dat iedereen mijn mening deelt te zeggen dat groei goed voelt. Doelen worden bereikt en deze schaalvergroting voor TravelBird geeft nieuwe energie en mogelijkheden door te gaat met waar je mee bezig bent, zelfs meer dan dat”.

Jullie groeien in 2,5 jaar (januari 2011 tot nu) van 2 naar meer dan 150 medewerkers, wat betekende dat voor de organisatie?

Klompalberts: “De celdeling lijkt een succes voor TravelBird, dat ruimte geeft groter te worden. Door deze managementfilosofie worden binnen onze organisatie eigen startups opgezet; zelfsturende cellen binnen TravelBird welke hun eigen verantwoordelijkheden dragen. Inmiddels tellen wij net zoveel cellen als landen waarin wij opereren, en dat is een succes.” Eigenaren Dennis en Symen zijn hierdoor decentraal gecentraliseerd en leggen verantwoordelijkheid bij hun medewerkers. Dit stimuleert bij de medewerkers persoonlijke groei als eigen initiatieven.

Is in die jaren de visie die TravelBird heeft veranderd?

Jansma: “Natuurlijk is deze veranderd. De visie is dat we het begrip travel breder zijn gaan bekijken. Waar we vroeger 1 aanbieding per dag hadden, presenteren we nu een gevarieerder aanbod. Alles binnen het begrip vakantie bieden wij aan, op een overzichtelijke en inspirerende manier. De focus blijft om meer voor de consument te kunnen betekenen en dat altijd op een eenvoudige manier. Exact daar zit ook de complexiteit, maar tegelijkertijd ons succes”.

Even dromen, waar staat TravelBird dan over 3 jaar?

Jansma: ”Wij zijn niet zo van de plannen bij TravelBird. Uiteraard hebben wij een toekomstvisie voor ogen. Deze is gericht op het doorgaan waar wij al mee bezig zijn en tegelijkertijd het uitbreiden en verbeteren van het aanbod binnen TravelBird. Lange termijn denken is voor ons 3 maanden. Dat houdt ons innovatief en dichtbij de wensen van de consument”.