Een nieuw jaar betekent ook een nieuw trendrapport van TravelMedia. Ook dit jaar hebben ze vijf belangrijke travel trends voor 2016 gesignaleerd en onder elkaar gezet voor de reisbranche. Wij zetten ze voor jou op een rij!
1. Draadloos identificeren
De eerste stappen van onze draadloze wereld zijn al gezet en dat zal alleen maar uitgebreid worden. Doordat steeds meer devices met elkaar verbonden zijn, is er steeds meer mogelijk. Neem daarvoor Disney My Magic eens als voorbeeld, zij zijn al volop aan de gang gegaan om de bezoekers te connecten met de RFIDchips in een armband. Disney wil hiermee de customer experience al ruim voor het bezoek laten beginnen, alles om de bezoeker de beste beleving te bieden. Als bezoekers voor hun bezoek aan het park voorkeuren aangeven, weet het park de bezoekers naar de leukste attracties naar keuze te sturen, met de minst lange wachtrij en kan de bezoeker zo doorlopen.
De Amerikaanse startup Proxce heeft bijvoorbeeld voor de hotelbranche het draadloos identificeren in werking gebracht. Met de app krijg je direct bij binnenkomst in het hotel je kamernummer en je kunt je sleutels ophalen bij de receptie. Het einde van de lange wachtrijen is nabij!
2. Group Travel Planning
Apps schieten uit de grond als hulpmiddel om vakanties te boeken met grote groepen, want dat is een grote klus! Deze apps groeien harder dan ooit en er zijn meerdere startups die wensen van reizigers hierin voorzien, zoals Umapped en Travefy.
Umapped heeft een stappenplan voor de reiziger opgezet:
- Je zoekt alle traveldetails bij elkaar. Je vluchtgegevens, hotelgegevens, activiteiten en transfer staan overzichtelijk in één app, van jou en van je vriendengroep.
- Daarna geef je je places of interest door en kun je gemakkelijk reviews met elkaar vergelijken.
- Op reis kun je al je foto’s, video’s en locaties toevoegen in een dagboek in de app, zelfs als je offline bent. Een ideale manier om je hele reis gaandeweg als herinnering op te slaan, om er later op een leuke manier naar terug te kijken.
- Deel je online dagboek met je vrienden!
Travefy heeft de gedachte: “Plan together, pay together”. Je verzamelt je vrienden in een app en daarin kun je al je ideeën delen om de perfecte reis van je groep te plannen. En ook niet geheel onhandig, een potje waarin je geld verzamelt om samen te betalen. En die betaalfunctie is een pluspunt!
3. Micro-moments
Deze kunnen we natuurlijk niet vergeten, de micro-moments van Google. In een eerder blog geschreven door Richard kwam deze trend al voorbij. In zijn blog werden deze moments beschreven als want-to-know, want-to-go of want-to-buy moments. Even een nieuwe föhn kopen, even kijken hoe je aan je auto moet sleutelen, of even een ijssalon in de buurt opzoeken.
Hoe moeten we inspelen op deze micro-moments? Het Travelmedia trendrapport noemt een mooie quote:
In 2016 worden we allemaal verplicht om na te denken Over op welke momenten jouw klant met jOUW merk in aanraking komt en op welke manier.
Uiteraard komen er dan veel vragen bij: hoe moeten die contactmomenten na een boeking eruit komen te zien? Wat moet je inzetten en hoe vaak? Dat vraagt om een nieuwe focus in 2016!
4. Concierge 3.0
Een nieuwe reisagent is geboren: Facebook Messenger. Op dit moment is deze reisagent nog een proefproject in San Francisco. Je kunt via de chat gewoon vragen stellen als ‘wat is de prijs van een vlucht van San Francisco naar New York’ en via algoritmes beantwoordt Messenger jouw vraag. Maar niet alleen het informeren, ook het boeken van de reis & betalen kan allemaal via Messenger.
Facebook is uiteraard niet de enige die dit heeft opgepakt. Pana, de virtuele travel agent, maakt boekingen voor je via een chatservice. Je gaat in gesprek met een specialist en via de chat kun je de boeking afronden. Makkelijk toch?
5. Booming
Hallo millenials! Dit hebben we de laatste maanden wel heel vaak gehoord, de generatie waar iedereen zich op focust; want dat is ten slotte de toekomst, toch? Volgens Travelmedia is er een groep die we door deze focus volledig uit het oog verliezen: de boomers! Deze vijftigers hebben genoeg te besteden en zijn niet bang om hun zuurverdiende centjes op te maken aan een mooie reis. Een klein feitje: de boomers geven tussen hun 45e en 54e het meeste geld uit aan vakanties. Waar is de boomer-focus? Wie weet welke campagnes er in 2016 naar boven voor de boomers.
Weet jij nog meer trends die hier goed op aansluiten? Laat een reactie achter!
Credits headerafbeelding: Travelmedia Trendrapport