Het is ons ineens wel duidelijk geworden op welke informatie de reisindustrie in 2015 op zat te wachten. Kunnen we tot de conclusie komen dat  ’travelbloggers’ hot topic van dit jaar zijn? Wij denken van wel. Zoals ieder jaar duiken wij in de statistieken op zoek naar de meest gelezen blogs.

Alhoewel er ook een aantal andere interessante ontwikkelingen aan bod zijn gekomen, is 2015 qua innovaties en nieuwe initiatieven een uitwerking van 2014 geweest. Er is nog steeds geen nieuwe Booking.com uit de grond gerezen, hotels strijden nog steeds om directe traffic en boekingen via hun websites, we houden ons allemaal bezig met reviews, Google,mobile, succesvolle apps, ‘nieuwe’ social media kanalen zoals SnapchatPeriscope,Instagram en inspirerende communities. Maar aan alle eerder verschenen blogs met verwachtingen en trends voor 2016 te zien, gaat er volgend jaar weer lekker veel nieuws gebeuren op innovatie vlak. Veel leesplezier, en tot volgend jaar!

1. Travel trends 2015 volgens Tessa aan de Stegge #connectwithlocals

Door: Lobke Elbers | 14 januari

Tessa aan de Stegge van Cherrypicker was een van de drukbezochte sessies tijdens de Vakantiebeurs Vakdag. Ze heeft iedereen meegenomen in de trend voor 2015: #connectwithlocals. In deze blog de belangrijkste punten uit haar presentatie kort samengevat.  Lees meer…

2. Wat heb ik geleerd van een jaar samenwerken met bloggers?

Door: Sanne Bakker | 2 januari

In 2014 heeft Sanne in haar werk destijds (Westcord Hotels) tientallen bloggers mogen ontvangen. Dit heeft de hotels natuurlijk veel content en exposure opgeleverd maar vooral een hoop ambassadeurs en het begin van een bijzondere samenwerking. Wat zij in 2014 heeft geleerd deelt zij en geeft daarmee goede uitgangspunten voor 2015. Lees meer…

3. Het manco van de reisblogger

Door: Jeroen van Wieringen | 15 september

Reisbloggers zijn populairder dan ooit. De traditionele reisjournalist klaagt ten onrechte over de nieuwe generatie. Maar is dat wel zo? Niet helemaal, want als het gaat om de inhoud schiet menig reisblogger ernstig tekort. Een uitgebreid betoog. Lees meer…

4. Bloggers en de reiswereld op de vakantiebeurs

Door: Lobke Elbers | 15 januari

Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma’s op de Vakantiebeurs Vakdagen: Bloggers en de reiswereld. Bloggen is aan! In één overzicht de high-lights en natuurlijk de presentaties van Melvin Böcher (Traveldudes), Lenneke Loman (DFDS Seaways) en Edward Suares (CTBE). Lees meer…

5. De global Traveltrends voor 2015: twaalf megatrends in een overzicht

Door: Lobke Elbers | 20 januari

In een nieuw jaar worden er altijd nieuwe traveltrends geformuleerd. Na blogs van diverse Nederlandse en Belgische Traveltrends werd uiteindelijk ook gekeken naar de global travel trends voor 2015. Skift bracht begin dit jaar voor het eerst het online magazine ‘Megatrends defining travel’ uit, met daarin de belangrijkste trends om in de gaten te houden dit jaar! In totaal zijn er in het magazine 12 trends beschreven, in dit blog een overzicht. Lees meer…

6. Interview Frank Cuypers: hoe verkoopt Visit Flanders haar bestemming?

Door: Redactie TravelNext | 25 februari

TravelNext sprak met de inspirerende Frank Cuypers, die naar eigen zeggen als Kuifje in de wereld van toerisme is getuimeld en een aantal succesvolle cases op zijn naam heeft staan, waaronder Visit Flanders. Hij zal spreken op de conferentie en vertelde ons alvast wat Visit Flanders als Destinatie Marketing Organisatie nu zo bijzonder en succesvol maakt. Lees meer…

7. Het profiel van een travelblogger

Door: Martin van Kranenburg | 8 juni

Bloggers zijn de nieuwe uitgevers, de nieuwe influencers. Tijdens het#storymakers symposium dit jaar werden de uitkomsten van een bloggersonderzoek onder ruim 200 bloggers in Nederland gedeeld. Een mooi haakje om eens het profiel van een travelblogger in kaart te brengen. Lees meer…

8. Onderzoek naar de responstijd van reisbedrijven op Twitter

Door: Jeroen Vinkesteijn | 30 december

Ruim 52 4e jaars studenten van de minor e-travel aan de NHTV hebben voor het tweede jaar op rij een onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter in de reis- en hospitality industrie. De gemiddelde responstijd op een directe tweetvraag is opgelopen van 11 uur (2013) naar bijna 15 uur (november 2014) en 53% van de bedrijven reageert helemaal niet! De leads opvolgen heeft geen enkel bedrijf gedaan! De belangrijkste conclusies over de inhoud van de antwoordtweets zijn te lezen in dit blog. Lees meer…

9. Een kijkje in het leven van Laura Coolen – travelblogger What About Her

Door: Lobke Elbers | 16 februari

TravelNext geeft inzicht in verschillende (nieuwe) functies binnen de reiswereld. Deze keer ‘een kijkje in het leven van Laura Coolen, travelblogger van het eerste uur bij What About Her. Een goed moment om haar voor te stellen! Lees meer…

10. 7 learnings uit reisbloggen en samenwerkingen met destinaties

Door Sandra van Bijsterveld (gastblogger) | 6 januari

Dit blog is geschreven door gastblogger Sandra van Bijsterveld, als een reactie op het blog dat op nummer 2 staat, in deze TravelNext top 10 van 2015. Zij las het artikel van Sanne en in dit blog zet zij tegenover de 7 tips van Sanne als organisator van blogreizen vanuit een bestemming, ook 7 leermomenten vanuit de rol als travelblogger op een rijtje. Daar kunnen ook DMO’s weer van leren. Lees meer…