• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TravelNext Column: ‘Eindelijk zijn ze weg, de glassholes’

9 juni 2015 door Alexander Lamprecht

In de zomermaanden vragen we onze auteurs om iedere week hun bijzonder persoonlijke visie te geven over een onderwerp dat actueel is in de reisbranche. We hebben hiervoor de column in het leven geroepen. In deze serie willen we ruimte bieden voor opinie. Nummer #1; Alexander Lamprecht met een ‘ode’ aan de Google Glass.

”De grote droom van Google is in januari 2015 ontploft. Ze wilden de volgende stap zetten om over de wereld te heersen. Dit met een verschrikkelijk apparaat in het gezicht dat onze zintuigen zou verlengen. Ook wel genoemd Google Glass, of nog beter de Google Glassholes.

Google Glass: de akelige bril die uitgerust is met een draagbare computer en display. Op het display wordt informatie getoond en gebruikers kunnen door stembediening gebruik maken van meerdere functionaliteiten. Zo is Google Glass een uitgebreidere versie van je smartphone, maar dan op je gezicht geplakt. Daarmee kun je navigeren door een menu, e-mails oproepen en mensen in je omgeving lastig vallen door het opnemen van beeld- en videomateriaal.

Wij zouden de wereld anders ervaren met de wearable op. Google heeft deze visie van Marshall McLuhan gejat. Zo zegt hij onder andere: Wij zouden de wereld lopend anders beleven dan met de trein. Bij een leuke dagje uit in Amsterdam zou je op de al rustige Kalverstraat alle leuke aanbiedingen van de winkeliers in de stad langs zien komen in de vorm van advertenties die direct in je gezicht knallen. Heerlijk!

Google wilde Plato’s droom werkelijkheid laten worden met de glassholes: elkaar beter te begrijpen. Maar is dit gelukt? Ik zou zeggen ‘nee’. Plato stelde dat er een verschil bestaat tussen het gesproken en geschreven woord. Google had de bedoeling dat wij elkaar beter zouden begrijpen. Maar is dit gelukt? Nee! Ik zou eerder zeggen dat Google met dit mooie apparaat in het gezicht jou een bepaalde kant op wilde sturen! Namelijk langs de mooie koopjes die in je ogen prangen. En dat je Google tot God-status helpt.

Zelf ging ik een paar maanden terug naar een netwerkbijeenkomst van TravelNext. Lianne Beelen in de functie van Brand Manager bij NU.nl was daar als spreker opgetreden. Zij had ook zo’n akelige wearable meegenomen. Ze bood zelf de kans om de natuurlijke verschijning met dit apparaat behoorlijk te downgraden. Ik heb deze kans uiteraard gepakt en wilde eens het avontuur van de Google Glass beleven. Hoe is het nu de wereld anders te beleven? Welke visie krijg je op bepaalde dingen? Is het mens-zijn anders met deze make-up? Denk ik nu anders met de bril op?

Het antwoord is teleurstellend. Ik was teleurgesteld. Ik heb het meer als obstakel op mijn hoofd beleefd, dan als een vorm van gemak of vrijheid. Over vrijheid gesproken: Je verkoopt je ziel aan Google Now. Het is je persoonlijke virtuele assistent. Ken je de film ‘Her’? Dan ken je Google Now! Al je persoonlijke data wordt opgeslagen. Verkocht aan Google. Alles met het doel Google rijk te maken en tot een nieuwe God-status te helpen. Ik zou zeggen als je Siri bij de iPhone tof vind, test Google Now!

In de filosofie speelt, zoals wij weten, ethiek een belangrijke rol. Hier stellen wij vragen over de morele rol van technologie in ons leven. Heeft de mens de wens om met de glassholes de eigen geest te verlengen? Het blijkt niet het geval te zijn: niemand wil graag zijn ziel aan Google verkopen. Jammer dan! Google, wat is je volgende stap om de wereld te veroveren?”

Credits header afbeelding: Ted Eytan (CC)

Gerelateerde Berichten

  • 'Mens en Machine' de presentaties van de TravelNext business borrel

    TravelNext organiseerde op vrijdag 7 november een TravelNext bloggersborrel samen met experts uit de technologie, commerciële en…

  • We zeggen met onze Tweets: hoe verder weg, hoe gelukkiger

    Hoe verder weg, hoe gelukkiger we zijn! Zou het echt waar zijn? Volgens onderzoekers die…

  • Travelnext congres kick-off

    Martin van Kranenburg doet de aftrap op het TravelNext Congres. Gedurende de dag zullen er…

  • 'Mens en Machine' de presentaties van de TravelNext business borrel

    TravelNext organiseerde op vrijdag 7 november een TravelNext bloggersborrel samen met experts uit de technologie, commerciële en…

  • We zeggen met onze Tweets: hoe verder weg, hoe gelukkiger

    Hoe verder weg, hoe gelukkiger we zijn! Zou het echt waar zijn? Volgens onderzoekers die…

  • Travelnext congres kick-off

    Martin van Kranenburg doet de aftrap op het TravelNext Congres. Gedurende de dag zullen er…

Categorie: E-commerce Tags: column, Glassholes, Google Glass, TravelNext

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. WE zegt

    9 juni 2015 om 11:13

    Is je ziel en zaligheid niet al lang verkocht aan Google sinds je het alles vroeg wat je interesseerde?

    Daarnaast is de “droom” niet ontploft. Google heeft de verkoop juist stop gezet om ervaringen van mensen zoals jij die beschrijft.

    “De huidige versie van Glass wordt niet meer verkocht. Google stelt dat het te veel de verwachting heeft gewekt dat het product ‘af’ zou zijn, terwijl het bedrijf juist met de ontwikkelaarsversie de maatschappelijke impact van de bril wilde onderzoeken.”

    Daarnaast wordt de bril binnenkort waarschijnlijk weer opnieuw uitgebracht:
    http://tweakers.net/nieuws/103539/google-advertentie-wijst-op-spoedige-release-nieuwe-glass-bril.html

    Samengevat: De bril is maar een klein fragmentje in de ziel en zaligheid die je al lang verkocht hebt sinds je de producten van ze gebruikt (search, maps, android, gmail, plus, etc).

  2. Alexander Lamprecht zegt

    9 juni 2015 om 22:54

    Hoi WE, dank voor je comment! Klopt idd, het google imperium is groot waar wij onze ziel al aan verkocht hebben. 🙂 Dank ook voor het doorsturen van de link. Toen ik onderzoek naar Google Glass deed was het project voor de consumentenmarkt on-hold gezet, zie ook mijn eerder verschenen artikel: https://www.travelnext.nl/waarom-google-glass-nooit-is-doorgezet-binnen-de-consumentenmarkt.html. Interessant om te zien dat Google nu al vervolgstappen zet.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Vakantiebeurs Google technologie NHTV instagram TUI KLM destinatiemarketing Booking.com reizen travel reviews Facebook Airbnb Social Media hotels mobiel TripAdvisor onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring