In de zomermaanden vragen we onze auteurs om iedere week hun bijzonder persoonlijke visie te geven over een onderwerp dat actueel is in de reisbranche. We hebben hiervoor de column in het leven geroepen. In deze serie willen we ruimte bieden voor opinie. Nummer #1; Alexander Lamprecht met een ‘ode’ aan de Google Glass.
”De grote droom van Google is in januari 2015 ontploft. Ze wilden de volgende stap zetten om over de wereld te heersen. Dit met een verschrikkelijk apparaat in het gezicht dat onze zintuigen zou verlengen. Ook wel genoemd Google Glass, of nog beter de Google Glassholes.
Google Glass: de akelige bril die uitgerust is met een draagbare computer en display. Op het display wordt informatie getoond en gebruikers kunnen door stembediening gebruik maken van meerdere functionaliteiten. Zo is Google Glass een uitgebreidere versie van je smartphone, maar dan op je gezicht geplakt. Daarmee kun je navigeren door een menu, e-mails oproepen en mensen in je omgeving lastig vallen door het opnemen van beeld- en videomateriaal.
Wij zouden de wereld anders ervaren met de wearable op. Google heeft deze visie van Marshall McLuhan gejat. Zo zegt hij onder andere: Wij zouden de wereld lopend anders beleven dan met de trein. Bij een leuke dagje uit in Amsterdam zou je op de al rustige Kalverstraat alle leuke aanbiedingen van de winkeliers in de stad langs zien komen in de vorm van advertenties die direct in je gezicht knallen. Heerlijk!
Google wilde Plato’s droom werkelijkheid laten worden met de glassholes: elkaar beter te begrijpen. Maar is dit gelukt? Ik zou zeggen ‘nee’. Plato stelde dat er een verschil bestaat tussen het gesproken en geschreven woord. Google had de bedoeling dat wij elkaar beter zouden begrijpen. Maar is dit gelukt? Nee! Ik zou eerder zeggen dat Google met dit mooie apparaat in het gezicht jou een bepaalde kant op wilde sturen! Namelijk langs de mooie koopjes die in je ogen prangen. En dat je Google tot God-status helpt.
Zelf ging ik een paar maanden terug naar een netwerkbijeenkomst van TravelNext. Lianne Beelen in de functie van Brand Manager bij NU.nl was daar als spreker opgetreden. Zij had ook zo’n akelige wearable meegenomen. Ze bood zelf de kans om de natuurlijke verschijning met dit apparaat behoorlijk te downgraden. Ik heb deze kans uiteraard gepakt en wilde eens het avontuur van de Google Glass beleven. Hoe is het nu de wereld anders te beleven? Welke visie krijg je op bepaalde dingen? Is het mens-zijn anders met deze make-up? Denk ik nu anders met de bril op?
Het antwoord is teleurstellend. Ik was teleurgesteld. Ik heb het meer als obstakel op mijn hoofd beleefd, dan als een vorm van gemak of vrijheid. Over vrijheid gesproken: Je verkoopt je ziel aan Google Now. Het is je persoonlijke virtuele assistent. Ken je de film ‘Her’? Dan ken je Google Now! Al je persoonlijke data wordt opgeslagen. Verkocht aan Google. Alles met het doel Google rijk te maken en tot een nieuwe God-status te helpen. Ik zou zeggen als je Siri bij de iPhone tof vind, test Google Now!
In de filosofie speelt, zoals wij weten, ethiek een belangrijke rol. Hier stellen wij vragen over de morele rol van technologie in ons leven. Heeft de mens de wens om met de glassholes de eigen geest te verlengen? Het blijkt niet het geval te zijn: niemand wil graag zijn ziel aan Google verkopen. Jammer dan! Google, wat is je volgende stap om de wereld te veroveren?”
Credits header afbeelding: Ted Eytan (CC)
2 reacties
Is je ziel en zaligheid niet al lang verkocht aan Google sinds je het alles vroeg wat je interesseerde?
Daarnaast is de “droom” niet ontploft. Google heeft de verkoop juist stop gezet om ervaringen van mensen zoals jij die beschrijft.
“De huidige versie van Glass wordt niet meer verkocht. Google stelt dat het te veel de verwachting heeft gewekt dat het product ‘af’ zou zijn, terwijl het bedrijf juist met de ontwikkelaarsversie de maatschappelijke impact van de bril wilde onderzoeken.”
Daarnaast wordt de bril binnenkort waarschijnlijk weer opnieuw uitgebracht:
http://tweakers.net/nieuws/103539/google-advertentie-wijst-op-spoedige-release-nieuwe-glass-bril.html
Samengevat: De bril is maar een klein fragmentje in de ziel en zaligheid die je al lang verkocht hebt sinds je de producten van ze gebruikt (search, maps, android, gmail, plus, etc).
Hoi WE, dank voor je comment! Klopt idd, het google imperium is groot waar wij onze ziel al aan verkocht hebben. 🙂 Dank ook voor het doorsturen van de link. Toen ik onderzoek naar Google Glass deed was het project voor de consumentenmarkt on-hold gezet, zie ook mijn eerder verschenen artikel: https://www.travelnext.nl/waarom-google-glass-nooit-is-doorgezet-binnen-de-consumentenmarkt.html. Interessant om te zien dat Google nu al vervolgstappen zet.