In mijn artikel ‘De strijd om de online hotelreservering’ op TravelNext gaf ik aan dat er veel ontwikkelingen zijn in de markt van hotelreserveringen via internet. Aangezien de dynamiek in deze markt alleen maar toeneemt zal ik in de vorm van TravelNext OTA update op regelmatige basis, de ontwikkelingen op een rij zetten.  

Antitrust- en mededingingsautoriteiten pakken OTA’s aan

De macht van de Online Travel Agencies (OTA’s) is voor een paar Europese mededingingsautoriteiten niet onopgemerkt gebleven. In verschillende landen lopen er zaken tegen Booking.com en haar collega-websites. Hierbij is vooral de rate parity clausule een doorn in het oog. Met deze clausule verplichten OTA’s de aangesloten hotels om de prijzen op verschillende websites op gelijk niveau te houden. Dit is een vorm van marktverstoring vandaar dat hier kritisch naar gekeken wordt. Om de autoriteiten tegemoet te komen heeft Booking.com afgelopen december een voorstel gedaan (bron: Reuters). Dit voorstel kwam er op neer dat hotels op andere websites dan de eigen hotelsite, wél lagere tarieven mogen bieden. Voor hoteliers is dit een halfbakken maatregel en vandaar dat dit voorstel werd afgeschoten door de Europese belangenvereniging voor Hoteliers, de HOTREC. De eis van deze organisatie is dan ook dat hotels complete vrijheid in het prijsbeleid binnen de verschillende kanalen krijgen (bron: Hotrec).

Afgelopen week heeft de Duitse consumentenwaakhond een waarschuwing afgegeven aan Booking.com wegens de ‘laagsteprijsgarantie’. In Nederland heeft brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgeroepen ook tot actie over te gaan. Een reactie op deze oproep is op dit moment nog niet bekend.

Overnames door Expedia en Priceline

Booking.com heeft, onder andere door televisiereclames, een stevigere positie gekregen in de VS. Aartsrivaal Expedia reageert met een tweetal flinke overnames. Zo zijn boekingwebsites Travelocity en Orbitz ingelijfd. Met deze overnames kan Expedia zich het grootste wereldwijde online reisbureau noemen. Al volgt Priceline, als eigenaar van Booking.com, op de voet. Interessant is dat Priceline zich meer toelegt op investeringen in bedrijven die complementair zijn aan de huidige bedrijven. Zo heeft deze partij o.a. OpenTable (restaurant reserveringen), Buuteeq/BookingSuite (template hotelsites) en Hotel Ninjas (hotel management software) binnengehaald. Dit terwijl Expedia meer de klassiekere rol van online reisbureau hanteert.

iPhone apps voor last minute hotelreserveringen

Startups die gericht zijn op het verkrijgen van last-minute hotelreserveringen krijgen er met het initiatief Booking Now een concurrent bij. Met deze service kan er via een iPhone app een gepersonaliseerde zoekopdracht naar een hotelovernachting voor de dag zelf (last minute) gezocht en geboekt worden. HotelTonight biedt dezelfde service (zie mijn artikel op TravelNext: ‘Hotelapps veroveren plek in communicatiemix van hotels’) en lijkt momenteel een groter aanbod aan hotels (in bijvoorbeeld Amsterdam) te hebben. Aangezien Booking Now, als onderdeel van Booking.com, gebruik kan maken van het netwerk van inmiddels 600.000 accommodatieverstrekkers, heeft dit nieuwe initiatief wel de goede kaarten in handen.

Expedia toont hoteltarieven als aandelenkoersen

Naast spectaculaire overnames heeft Expedia onlangs een paar tools aan haar dienstverlening toegevoegd. Met de live travel ticker zien bezoekers van Expedia.com de laatste tariefinformatie voorbij schuiven, alsof het aandelenkoersen zijn.

De tariefinformatie wordt afgestemd op recente zoekopdrachten en voorkeuren van bezoekers in combinatie met relevante reistrends die Expedia signaleert.

Een ander ‘real-time’ initiatief van Expedia is de nieuwe reviewfunctionaliteit. Hiermee kunnen gasten live feedback verstrekken tijdens het verblijf in een hotel. Dit in plaats van het geven van feedback wanneer het verblijf al voorbij is. Hoteliers kunnen direct op deze feedback inspringen en hiermee de kwaliteit van dienstverlening verhogen.

expedia

Met TripAdvisor nu ook reserveren

TripAdvisor biedt als reviewsite steeds meer tariefinformatie en reserveringsmogelijkheden aan. Hiermee verandert deze website in een zogenaamde ‘meta-search’ website. Al is deze benaming niet helemaal terecht aangezien TripAdvisor met het instant booking programma ook hotelreserveringen via Tripadvisor.com mogelijk maakt.  Hiermee gaat het feitelijk de concurrentie aan met haar grootste klanten, Booking en Expedia.

Amazon verkoopt nu ook hotelkamers

De markt van online reisreserveringen is erg dynamisch en gevestigde OTA’s zitten dan ook niet stil. Interessant is dat er ook nieuwe toetreders tot de online reismarkt zijn bijgekomen. Zo is e-commercegigant Amazon gestart met het verkopen van hotelkamers. Aangezien Amazon in Nederland nog niet zo lang actief is, zal de Nederlandse reiziger niet snel een kamer reserveren via dit kanaal. Amazon heeft wereldwijd echter wel miljoenen actieve gebruikers. Deze zouden best gevoelig zijn voor een persoonlijke aanbieding. Amazon, dat bekend staat om het effectief gebruik van data, kan dan bijvoorbeeld een mooie hoteldeal tonen wanneer iemand op zoek gaat naar een Lonely Planet reisgids van een bepaalde bestemming.

Directe reserveringen

Tussen de dynamiek van overnames en uitbreidingen door boekingswebsites zou je bijna vergeten dat het uiteindelijk om de hotels draait. Dat hotels, die niet actief zijn met het verkrijgen van directe reserveringen, aan het kortste eind trekken is een logisch gevolg. Er zijn gelukkig voorbeelden van hotels en hotelgroepen die wel innovatief zijn en die scoren met de eigen website. Een mooi voorbeeld is Shire Hotels. Deze Britse hotelgroep laat de tarieven van de OTA’s zien binnen het eigen reserveringstraject. Daardoor zien (potentiële) gasten dat reserveren op de eigen website echt goedkoper is. Hiermee voegt deze groep een soort metasearch functie toe aan de eigen website als stimulans voor directe, commissievrije reserveringen.

shire

Het blijft een uitdaging voor hotels om meer directe reserveringen te verwerven. De focus op een goede zichtbaarheid, conversie en retentie is en blijft noodzakelijk.