Expedia heeft hotel partners een stukje meer inzichten gegeven in OTA consumenten. Hoe worden zij tot een hotel aangetrokken, wat zijn de data van de OTA consumenten en wat zijn hun beweegredenen om te reizen/ een hotel te boeken. Op eHotelier verscheen vandaag een aantal statistieken die interessant zijn om in de gaten te houden. Expedia boekers komen uit meer dan 75 landen wereldwijd en de snelst groeiende markten van internationale reizigers zijn China, USA en UK.

Jonge boekers

Meer dan een derde van de boekers via OTA’s (36%) zijn tussen de 25 en 39 jaar oud en dus een mix tussen generatie X (tussen 1960 en 1980 geboren) en millennials.

  • Reizigers tussen 25 en 34 jaar reizen het meest voor leisure (82%) en reizen ook het meest. Daarna volgt de generatie tussen 18 en 24 jaar oud die 76% reizen voor leisure.
  • Millennials staan op ongeveer de de vierde plek van de diverse groepen leisure reizigers (10 groepen). Zij reizen ook het meest internationaal vergeleken met de andere groepen van andere leeftijden; zo ongeveer de helft van de mensen tussen de 18 en 34 reizen internationaal. Dit is flink als je het vergelijkt met 39% bij 25-54 jarigen en 20% bij 55+ reizigers.
  • Meer dan een derde van de 18-24 jarigen (38%) gebruikt een OTA om een hotel te boeken en minder dan een vijfde (18%) boekt het hotel rechtstreeks. De strijd om de hotelreservering is dus nog steeds actueel en speelt dus vooral een rol bij de jonge generatie. Bij de 35-45 jarigen is een directe hotelreservering 26%.

OTA boekers houden van vergelijken

In vergelijking tot hotel websites zelf, geven OTA’s consumenten de mogelijkheid om prijzen te vergelijken van veel diverse aanbieders op 1 plaats of bestemming. Bij Expedia kunnen consumenten vergelijken op vlucht, hotel en autohuur en dus de hele package, dat is niet bij alle OTA’s het geval. Maar in beide gevallen geven OTA’s consumenten de juiste tool in handen om in ieder geval tijd te besparen met zoeken. De persuasion principles die veelal gebruikt worden dienen dus ergens ook als knoop doorhakken en boeken (lees tijdreductie).

OTA customers zijn tech savvy

Mobiele boekingen in travel zijn constant in ontwikkeling en stijgend, de meeste boekingen komen bij Expedia via mobile. Meer dan 1 op de 4 kamers worden geboekt via een mobiel device.

Een op de drie transacties worden gemaakt via een mobiel device en bijna de helft van de bezoekers komt binnen via mobiele platforms. Ook boeken ze via diverse devices en laten de data zien dat de boekers minimaal 2 verschillende devices hebben aangeraakt voordat zij boeken.

OTA boekers willen real-time connecten

De impact van mobiele technologie in de reis- en hospitalitybranche stijgt ook nog steeds. Als reactie op de populariteit van OTA boekers en real-time respons, kan ook Expedia beamen dat real-time feedback een bruikbare tool is. Veel hotels gebruiken het al. Expedia heeft hier zelf een mediator rol in (met Real Time Feedback). Via een app worden er drie vragen gesteld aan gasten en worden hoteliers in staat gesteld om direct te reageren. Dit resulteert in ongeveer 10% meer positieve feedback in de hotel experience.