TravelNieuws: Digitale KLM gadget geeft reiziger in Amsterdam tips over stad via bagagelabel

174
Reizigers die het najaar (september) Amsterdam bezoeken, krijgen de KLM Care tag. KLM biedt passagiers die in september Amsterdam bezoeken een handige gadget: de KLM Care Tag.
Gesproken berichten van KLM’s eigen crewleden voeren de boventoon, want zodra reizigers met de KLM Care Tag door de stad lopen of fietsen, krijgen zij van hen leuke tips toegesproken. De technologie is gebaseerd op offline GPS. Dit geeft de gebruikers de juiste tips op het juiste moment.

Service extensie: de travel experience van KLM

De tag, die reizigers aan hun kleding of bagage kunnen bevestigen is dus heel wendbaar en kan overal mee naartoe. Zo zorgt de airline ervoor dat de service voor haar passagiers niet enkel beperkt blijft tot in de kist en op de luchthaven, maar in een belangrijk deel van de travel journey vertegenwoordigd is: de experience.

What to do in Amsterdam

De tag bevat niet alleen toeristische tips, maar tipt ook waar reizigers hun fiets kunnen stallen of welke kruispunten qua drukte zij beter kunnen vermijden. Een leuk detail vind ik dat er ook tips gegeven worden over hoe je je fiets het meest veilig op slot zet, voor sommige toeristen is dit namelijk compleet nieuw.

Daarnaast is er aandacht voor cultuur: een suggestie om streetart plekken te bekijken bijvoorbeeld. Of wat insider tips waar je gratis wat dingen kunt proeven die typisch Nederlands/Amsterdams zijn.

KLM en service experience 2015-2017

#happytohelp

Eerder al lanceerde KLM een zeer succesvolle #happytohelp campagne op YouTube om KLM reizigers (en andere reizigers) een eindje op weg te helpen tijdens hun reis. Echter was dit openbaar en vooral gericht op social media en social service. Vaak met een knipoog!

Emoji service

De emoji service werd dit voorjaar uitgerold. Met deze service kunnen reizigers met emoji’s om tips en advies vragen via Facebook Messenger. In dit blog lees je wat wij ervan vonden na deze dienst te hebben getest.

Care tag

Deze nieuwe gadget is wellicht iets minder persoonlijk, reizigers krijgen immers geen gepersonaliseerde tips die aansluiten bij hun persoonlijke interesses of voorkeuren. Tips op basis van geo locatie hebben een andere relevantie en wellicht is dat voor toeristen net zo belangrijk; right here right now.

Het is daarnaast opvallend dat er verder geen eigen device nodig is, maar dat er is gekozen voor een ‘stand alone’ gadget. Tenzij deze gadget gekoppeld moet worden aan jouw persoonlijke gegevens en de data (routes) van reizigers inzichtelijk worden gemaakt voor KLM.

Bestemmingsmarketing via KLM

Ik ben benieuwd welke voorwaarden reizigers moeten ‘ondertekenen’. Desalniettemin, zou ik het graag zelf ook uitproberen. Opnieuw een wijs besluit van KLM om haar services tot in de stad Amsterdam uit te breiden. Airlines die internationaal befaamd zijn zoals KLM zijn immers de toegang naar de bestemming. In dit geval dus Amsterdam, de stad en thuishub van KLM die internationaal een giga toeristenbestemmingen is geworden. De uitrol van de Care Tag is natuurlijk mogelijk op alle bestemmingen waar KLM naartoe vliegt.

In september kunnen de tags gratis (met een geldig KLM ticket) online besteld worden door passagiers die naar Amsterdam reizen. De ‘taal’ van de eerste batch Care Tags is Engels, maar later dit jaar verschijnen de tags ook in het Chinees, Portugees, Duits en Russisch zegt KLM.
DELEN
Vorig artikelNew skills, new learning – for the future proof travel employee
Volgend artikelTravelinfluencer Mohsin op Wereldreis begint reiswebsite. Een interview over ‘Niet nadenken gewoon doen.nl’
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER