Tried & tested: Wat kun je nu echt met de KLM Emoji service?

KLM heeft sinds gisteren haar services op Messenger uitgebreid met een nieuwe emoji-functie die passagiers wegwijs maakt in onbekende steden en landen. Handig voor als je op zoek bent naar een ATM, een station of een taxi. Wij hebben de emoji dienst getest in Nederland en buitenland en dit zijn onze bevindingen.

De bot reageert snel en meestal adequaat

Nadat je KLM een emoji en jouw locatie hebt gestuurd, stuurt KLM je de antwoorden, via een bot. Dit betekent dat de antwoorden gestuurd zijn door standalone (tailormade) chatbots, die automatisch push berichten sturen. Indien je vraag onduidelijk is en je meerdere emoji’s tegelijk stuurt, krijg je de vraag of je een social media agent wil spreken, die je persoonlijk te woord kan staan.

One single emoji

Bij onderstaande vraag gaat dit dus fout. Ik wilde weten waar ik hamburgers, pizza en spaghetti zou kunnen eten, aangezien het reisgezelschap waar ik mee ben, diverse voorkeuren heeft. Direct word ik hier doorverwezen met de optie of het om een vraag over mijn vlucht gaat. Hier loopt de bot en dus de aanbeveling (op dit moment) stuk.

Twee call to actions:

Gedurende de chat gisteren en vandaag heb ik een aantal call to actions ontvangen. Uiteraard, heb ik niet ALLE emoji’s een voor een getest, maar die het meest voor de hand liggend zijn als reiziger en dus gerelateerd zijn aan reizen.

Een evenement

De eerste call to action kreeg ik na het sturen van een Chinese lantaarn. Ik werd netjes doorverwezen naar de Wikipedia pagina over het Chinese Lantern Festival. Best jammer, want in plaats van deze call to action had ik het best leuk gevonden als die mij zou doorverwijzen naar een vliegticket rond de tijd van het festival. Of naar een KLM blog hierover. De link suggereert een call to action, maar is het niet, ik kan namelijk niets doen.

Een taxi

Bij mijn vraag voor een taxi kreeg ik als call to action een directe link naar Uber.com om een taxi te bestellen. Maar, nog lang niet iedere stad heeft Ubers. En dat is als reiziger ontzettend vervelend als je dit als suggestie krijgt in een stad bent waar geen Ubers beschikbaar/aangeboden zijn. Er wordt ook geen alternatief geboden. Jammer!

Een vliegtuig en vliegtuigstoel

Bij het sturen van  de emoji van een vliegtuig en een vliegtuigstoel, word ik doorverwezen naar de locatie van de dichtst bijzijnde airport om een vlucht te boeken en niet naar de website van KLM zelf. Op zich is dit wel netjes, maar misschien ook wel een gemiste kans. Hoewel de emoji service erop gericht is om reizigers ter plekke te helpen, zou dit ook kunnen worden toegevoegd met een link naar waar je vliegtickets kunt boeken. Het doel blijft toch om reizigers zo goed mogelijk te kunnen helpen?

Een trein

Bij het sturen van een trein of metro emoji kom je uit op een naastgelegen station. De locatie wordt dan gedeeld, maar niet de site van de plaatselijke spoorwegen/ OV netwerk waar je eventueel direct ook een ticket had kunnen kopen. Voor de reiziger zitten er dus ook wat dit betreft basic voordelen aan de emoji service, direct Google benaderen helpt een reiziger meer.

Een fiets

Een fiets huren is iets wat wij Nederlanders graag doen in het buitenland. Dus heb ik het TravelNext netwerk dat in het buitenland zit geraadpleegd om daar ter plekke de emoji van een fiets te sturen. Helaas, het blijft bij een suggestie voor een fietsenwinkel en niet voor fietsverhuur.

Een korte legenda met emoji’s die goed werken

Weer: een van deze emoji’s geeft je de actuele weersvoorspelling van de locatie waar je bent.

 

Supermarkt: 

Onderstaande emoji’s leiden (helaas) niet tot vers markten, maar tot grote ketens om je boodschappen (groceries) te doen.

 

 

Bakkerij en zoetigheden:

Emoji’s zoals brood, donuts en taart leiden tot aanbevelingen voor bakkerijen en patisserieën. Echter snoep emoji zoals de lolly en het zuurtje, leiden tot snoepwinkels. Een chocoladereep verwijst specifiek naar een chocolatier.

Restaurants

In de keuze voor restaurants is het eigenlijk wel voor de hand liggend; een bord rijst suggereert een restaurant met Aziatische keuken, een pizza een pizzeria, een bord spaghetti een Italiaan, en frietjes voor fast food ketens in je nabije omgeving.

Een take-away restaurant kan opgevraagd worden door onderstaande  emoji. Het is niet enkel Aziatische take-away, zoals de emoji wel doet vermoeden, maar ook take-away bij bijvoorbeeld lunchrestaurants.

Sea life attractions: 

Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in Zoo life attracties, dierentuinen en dierenwinkels. Alle emoji’s die iets met vissen te maken hebben (en dus onder de categorie dieren, niet eten vallen) verwijzen je naar dichtst bijzijnde sealife attractie. Ook een octopus leidt naar hetzelfde park.

Dieren zoals olifanten, luipaarden en andere exotische dieren, verwijzen naar dierentuinen. Muizen en katten en honden verwijzen naar dierenspeciaalzaken.

Cultuur/vermaak

Met het sturen van de Eiffeltoren emoji krijg je suggesties voor een monument of een bezienswaardigheid waar je eventueel in de buurt bent. 

Zowel een achtbaan als een draaimolen emoji leiden tot suggesties voor een themapark (getest in Nederland en buitenland). Enigszins vreemd, bij een rollercoaster emoji verwacht je toch wel een echt attractiepark (met coasters) die het meest dicht in de buurt is. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen parken geschikt voor jonge kids en parken die zich echt op ander publiek richten (gezinnen met wat oudere kinderen). 

Nightclubs/entertainment

Over het algemeen worden de verschillen van emoji’s gerelateerd aan entertainment goed zichtbaar en krijg je diverse tips. Hieronder de emoji’s die je het beste kunt gebruiken voor specifieke aanbevelingen voor een casino, concerthal, bar en nachtclubs.

Opmerkelijk

Bijzondere slakken

Soms komt er na het sturen van een emoji, een hele specifieke aanbeveling uit. Zoals bij het sturen van een slak. Ik kreeg een suggestie voor Burgers Zoo, aangezien zij – klaarblijkelijk- een bijzondere collectie slakken hebben.

Gebakken eitje?

Een gebakken ei emoji leidt naar suggesties om te lunchen. Achteraf zijn de suggesties met een gebakken ei emoji gezien best logisch wellicht in Nederland omdat een uitsmijter daar tot een lunchgerecht behoort.

In het buitenland krijg je hele andere suggesties: Burger King en kebab, pizzeria en tapas als lunchgerecht. Natuurlijk is dit locatie afhankelijk, maar de emoji’s laten ook aardig wat ruimte voor interpretatie. Eetcultuur zal hier zeker een belangrijke rol in gaan spelen.

Humor

Gelukkig, voor de grappenmakers onder ons, heeft KLM met de emoji chatbot ook wel wat humor ingebouwd.

 

Internationaal gezien dient er zeker voor Nederlandse reizigers nog een en ander geoptimaliseerd te worden aan de emoji service, wil het echt waarde toevoegen tijdens de hele traveler journey. Locaties delen zijn niet voldoende, opties zoals fietsverhuur en websites waar je direct (trein)tickets kunt boeken etcetera, missen nu nog.

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

5 gedachten over “Tried & tested: Wat kun je nu echt met de KLM Emoji service?”

  1. Hoi Lobke,

    Ik heb gisteren ook een tijdje wat uit zitten proberen. Hoewel ik mijn locatie gedeeld had en deze vastgepind werd in Den Bosch kreeg ik na een hamburger een Burger King in Utrecht, bij een winkelwagentje een supermarkt in Eindhoven en bij een gitaar een concertzaal in Nijmegen. En dat terwijl dit soort locaties natuurlijk allemaal ook beschikbaar zijn in Den Bosch.

    Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom iemand deze Messenger service zou gebruiken i.p.v. Google (Maps). Het is maar afwachten welk resultaat je krijgt en ik denk dat weinig mensen de moeite zullen nemen om dit vaker dan een of twee keer te gebruiken na teleurstellende resultaten.

    Zelf denk ik dat het meer een marketingstunt van KLM is dan een serieuze service, net als dat hondje dat een paar jaar geleden verloren voorwerpen terugbracht.

    Ed

    1. Hai Ed,

      Dank voor je reactie, leuk dat je reageert. Het gekke is wel dat dit loopt via Google, maar dus niet exact is in suggesties in jouw geval.

      Jouw conclusie was ook mijn conclusie. Het is grappig om te proberen en ze zijn in travel de eerste die zoiets met emoji’s doen. Ik zie veel nieuwsmedia het persbericht overnemen, maar het zelf niet proberen. In dat opzicht is het wel een gelukte marketingstunt. Maar wij gaan, net als jij, net even iets dieper in op de materie 😉

      We gaan het zien!

      Groet, Lobke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *