Reizen en toerisme trends veranderen snel en statistieken worden in snel tempo achterhaald. In een trendrapport van Trekksoft is in de populairste bronnen gedoken voor travel en toerisme en de statistieken die aanzetten tot verder nadenken. De bruikbare inzichten laten zien dat travel & toerisme deze statistieken ter harte kunnen nemen omdat er nog zoveel spannends te behalen is. Laat je onderdompelen in de cijfers die zij onderzochten en wij zelf hebben aangevuld op diverse interessante deelgebieden.
Tours en activiteiten
Beleving in de vorm van attracties groeit in marktaandeel. De beleving op een bestemming hangt nauw samen met de attracties die worden aangeboden. Veel toeristen kennen niet alle attracties, met name toeristen die voor het eerst naar een bestemming gaan. Een veelgebruikte app als TripAdvisor, weten toeristen wel te vinden en met de overname van Viator, is de wereld van tours, activiteiten en attracties veel toegankelijker geworden voor toeristen. Hetzelfde geldt voor de Booking Experiences van Booking.com en de Local Expert van Expedia. Ook het uit Nederland afkomstige Tiqets staat in bloei.
- De tour en activiteiten sector genereerde zo’n 37 miljard euro in Europa in 2015, en verdriedubbelt daarmee het marktaandeel van autoverhuur (10 miljard euro) en komt dichtbij de helft van de totale markt van hotel reserveringen (80 miljard euro). (Phocuswright, 2016)
- In de VS is dit aandeel nog groter, het is het derde grootste segment in de travel industrie na luchtvaart en accommodaties (WIT, 2016)
Last minutes
Last minute boekers zijn altijd op zoek naar de beste deals en over het algemeen minder merktrouw dan reguliere boekers. Centrale vraag in deze is dan ook hoe je juist deze specifieke groep aan je kan binden? Een doelgroep waar prijs regeert vraagt om een specifieke aanpak. Ondernemers in de reiswereld moeten alert blijven op de wijze waarop hun gasten boeken en hoe ver van tevoren zij boeken.
- 30% van de millennials maakt zich zorgen dat wanneer zij te lang wachten met boeken, de kosten hoger worden. Toch boekt 19% van de consumenten hun trip een week van tevoren, maar zijn millennials meer van het uitstellen. (Adobe, 2016)
- 47% van de last-minute boekingen worden via mobiel gedaan (Criteo, 2015)
- Als we de boekingen op tablets daar ook nog bij optellen, werd in diezelfde periode 58% van de hotelboekingen op dezelfde dag op een mobile device geboekt. Het gaat hier voornamelijk om korte trips of om een one-night-stay (Criteo, 2015)
Trends en nieuwe reiservaringen
Als massatoerisme de boventoon voert, willen supertravelers juist de andere kant op. Supertravelers wordt niets graag opgelegd of geciteerd door wereldwijde reisbedrijven, maar ontdekken vaak liever zelf. De uitdaging van veel reisaanbieders is daarin overeind te blijven onder een continue uitdaging van op maat gemaakte ervaringen waar aandacht is voor lokaal, en de klant als individu wordt behandeld. Dit heeft als effect dat sommige van die fanatieke reizigers steeds meer extreme ervaringen wensen; wat beschikbaar is voor de massa heeft zijn glans reeds verloren. Een groeiende vraag naar meer avontuurlijke reizen en onbekende bestemmingen, zou een direct gevolg zijn van verveling en minachting, voor het niet origineel zijn.
- 69% van alle reizigers wereldwijd in alle leeftijdsgroepen zijn van plan iets nieuws te proberen in 2016 (TripBarometer, 2015)
- 17% wil solo travel voor de eerste keer uit proberen dit jaar, en 15% wil een avontuurlijke reis maken dit jaar (TripBarometer, 2015)
- Toeristen snakken naar onbekende destinaties, die onontdekt en onaangetast zijn (Virtuoso, 2016)
- 1 op de 5 reizigers bezoekt een destinatie omdat zij dit op televisie hebben gezien (TripBarometer, 2015)
- 31% van de reizigers boekt een reis op basis van eerdere ervaringen (Skift Megatrends Defining Travel in 2016)
Generatie Z
Ze zijn opgegroeid in een 24/7 maatschappij en in een tijdperk waarin de digitale technologie met de dag verandert. Generatie Z is geboren tussen 1992 en 2010 en worden ook wel Digital Natives genoemd. Leden van deze generatie worden gekenmerkt als; toekomstgericht, optimistisch, sociaal, een digitale consument, ze hebben een korte aandachtsboog en beleving en ervaring staan bij hun hoog in het vaandel. Het grootste gedeelte van deze generatie kan zich geen wereld meer zonder internet voorstellen, dit is dan ook het grootste verschil met voorgaande generaties.
Generatie Z is kritisch naar bedrijven toe. Ze eisen kwaliteit, service, beleving en inspiratie. Daarbij is het voor hen van belang dat een bedrijf weet waar zij en hun product voor staan en hoe ze dat overbrengen. Ze kopen hun spullen vooral online, want op internet kunnen ze makkelijk alle informatie vinden, vergelijkingen maken en tal van meningen en recensies vinden. Hierdoor ontstaan er twee manieren van winkelen: functioneel, efficiënt en goedkoop via internet vs. emotioneel, ontspannend en geïnspireerd in de fysieke winkels. Ze snapchatten gebruiken niche communicatie en niche netwerken.
- Generatie Z is conservatiever met uitgaven maar niet bang om geld uit te geven aan trips (Skift Megatrends Defining Travel in 2016)
- Generatie Z heeft wereldse aspiraties en doet inspiratie op tijdens reizen/ over de hele wereld (Upfront Analytics, 2015)
- In acht seconden kan een Generatie Z-er informatie opnemen en overgaan tot het volgende onderwerp waar hun aandacht opvalt. (Skift Megatrends Defining Travel in 2016)
- Generatie Z kijkt 2 keer zoveel video’s op mobiel als andere generaties. (Upfront Analytics, 2015)
- Generatie Z raakt geïnspireerd door storytelling en visuals (Upfront Analytics, 2015)
Geïnspireerd? Meer inzichten en statistieken over andere deelgebieden in travel en toerisme vind je hier.