Onderzoeksbureau Juniper Research heeft onderzocht dat de waarde van de sharing economy over 4 jaar verdubbeld. Met name de transport in sharing economy stijgt enorm, en dan met name de bekende speler Uber. Men heeft behoefte aan snelle, goedkope en gemakkelijke services en de spelers in de sharing economy hebben hier perfect op ingespeeld.
In elke branche heeft de sharing economy effect, van geld en economie naar de transport. Het onderzoek van Juniper heeft de sharing economy in zes sectoren ingedeeld en vervolgens nog de type organisaties die daarin actief zijn.
De blauwe tak, zijn de organisaties waarvan het onderzoeksbureau vastgesteld heeft dat deze een enorme groei door gaat maken en waar de echte disruptieve organisaties gaan opkomen.
Groei van transport in sharing economy
De grootste speler in de transport sectie van de sharing economy kennen we allemaal, maar deze Uber is niet alleen. In 2015 werd de waarde van de sharing economy transport sector geschat op ongeveer 3,3 biljoen dollar. En welke nog harder gaat groeien, want ze verwachten dat in 2020 deze waarde naar 6,5 biljoen dollar gaat stijgen.
Wereldwijde Uber
China is één van de marken waar Uber nog moeite mee heeft en waar andere grote taxibedrijven zich vastgrijpen. Maar nieuwe concepten en ideeën hebben Uber wel naar India gebracht met UberMOTO. Met deze markt erbij, wordt het marktaandeel ontzettend vergroot. Met een geschat aantal van 3,5 miljoen geregistreerde motoren en scooters, gaat er een wereld open voor Uber. Maar direct ook voor de hele transport sector voor de sharing economy. De markt in 2020 voor de transport wereld, komt er dan zo uit te zien:
Verschuiving van goedkoop en snel naar experiences
Nu Uber ook in India een markt heeft gevonden, is het zeker dat Uber wereldwijd een behoefte in de markt gevonden. De snelle en gemakkelijke manieren om een goedkope taxirit te boeken is een perfecte aansluiter op de markt. Maar in de tijd van personalisatie en het connecten met de klanten, moet ook Uber in spelen op deze ontwikkelingen.
Trip Experiences
En dat doen ze door middel van Trip Experiences. Allerlei belevingen die worden uitgezocht op basis van jouw ritje. Als je bijvoorbeeld een ritje van 10 minuten hebt, dan zorgt de Trip Experience ervoor dat je precies een playlist voor 10 minuten hebt. Of als je vijf minuten in de taxi zit, dat je een nieuwsupdate van ongeveer vijf minuten op je telefoon klaar hebt staan. Het belang van ”het er altijd, op elk moment van de dag voor de klant zijn” voelt Uber ook, constant in elke app aanwezig zijn. Mensen switchen binnen no time tussen apps op een smartphone, dan is het belang groot om dus in elke app aanwezig te zijn. Door een samenwerking met Facebook Messenger is het bijvoorbeeld al mogelijk om in Messenger een taxi te boeken.
Ze zijn ook bezig om de connectie tussen reizigers te verbeteren. Allereerst door families aan elkaar te binden in de app, waardoor je familieleden live kan volgen op het moment dat ze een Uber taxi stappen. Je krijgt dan een notificatie dat iemand, in je familie of in de groep die je hebt aangemaakt, een Uber taxi heeft besteld.
Maar of iedereen daar op zit te wachten? Het connecting-tijdperk is al aangebroken, dat moge duidelijk zijn, maar is dit niet een beetje té letterlijk een ‘big brother is watching you’-idee? Maar dat is mijn mening, wat denk jij daarvan? Laat een reactie achter!
Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)