• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TravelTrends: ontwikkelingen van Airbnb en Uber in MENA landen

6 maart 2017 door Lobke Elbers

We kijken vaak naar de digitale ontwikkelingen en trends in travel en toerisme binnen Europa, Azië en de VS. Maar hoe zit het met de dynamische MENA landen? In dit blog gaan we in op consumententrends in het Midden Oosten, waar ook social media een grote vlucht neemt. Daardoor kunnen we veel te weten komen over de populariteit van Airbnb en Uber.

De onderzoeksresultaten van Crimson Hexagon naar het gebruik van (en de gesprekken op) social media netwerken, blogs en fora helpen om consumententrends beter te kunnen begrijpen. In korte tijd heeft het Midden Oosten ook online een rol als actieve participant ingenomen op social media. Bestemmingen als Abu Dhabi, Dubai en Oman worden populairder onder reizigers en ook vanuit Nederland steeds vaker aangeboden. Kunnen we daar hetzelfde verwachten als de trends die we nu zien in Europa op het gebied van de sharing economy?

Hoe staat het met de Sharing Economy services zoals Airbnb en Uber?

In de laatste jaren zijn zeker in Europa en de VS, Airbnb en Uber geëxplodeerd. Over Airbnb wordt wereldwijd gezien op social meer gepraat dan over grote hotelmerken en bovendien is het een serieuze bedreiging voor de toekomst van hostels en in mindere mate ook hotels in Europa.

Source: Crimson Hexagon

In de MENA landen blijkt disruptie iets langzamer te gaan dan in bijvoorbeeld in Europa of Azië. Maar het is wel groeiend in de belangstelling. Tijd om je af te vragen hoe dergelijke ontwikkelingen daar zullen gaan groeien. Hoe is de verhouding van de voorkeur voor lokale hotels en Airbnb accommodaties? en Uber versus de lokale taxidienst?

Airbnb werd in 2011 in het Midden Oosten gelanceerd en is sindsdien, in populariteit significant gegroeid. Sociale conversaties op sociale netwerken zijn alleen al ten opzichte van 2015, met 120% gegroeid.

Share of voice

Hoewel de gesprekken over Airbnb op social media drastisch zijn toegenomen, heeft het op dit moment geen tot weinig effect op de reeds gevestigde hotel industrie. Anders dan in Europa dus. Wanneer de discussies (Share of voice) over Airbnb worden vergeleken met de discussies over de lokale hotel industrie, neemt Airbnb maar een fractie van die discussies in.

Source Crimson Hexagon

Volgens deze trend is het aannemelijk dat Airbnb in populariteit verder zal groeien. De vraag is of het de hotelindustrie ook daar kan ontwrichten, of dat Airbnb een plafond bereikt. Daarvoor is gekeken naar sentiment over Airbnb en lokale hotels.

Sentiment

Hoe reizigers erover praten is een andere meetindicator. Airbnb krijgt veel positieve reacties van gebruikers in deze landen. Er is sprake van 9% meer positief sentiment dan negatief sentiment. Conversaties over lokale hotels, zijn nog altijd meer positief; 17% meer positief dan negatief.

Source: Crimson Hexagon

Concluderend is er een groeiende interesse voor Airbnb en meer bereidheid om van de service gebruik te maken als aanvulling op lokale hotels of in plaats daarvan. Maar nog niet helemaal. Reizigers prefereren nog steeds hotels; dit blijkt zowel uit de frequentie van de gesprekken online als het sentiment. Het delen van huizen zal een groter aandeel krijgen in de travel industrie van het Midden Oosten, maar dit zal nog even duren.

Uber en Careem

Hoe zit het met het andere uit de VS overgewaaide initiatief; Uber? In veel werelddelen is Uber competitief aan de lokale taximarkt. In het Midden Oosten is het de competitie Uber tegen eenzelfde soort aanbieder; Careem. Het is een app afkomstig uit Dubai en actief sinds 2012.

Toen Uber geïntroduceerd werd, moest het dus direct de concurrentie aan met een vergelijkbare technologische oplossing dat reeds haar sporen had verdiend met reizigers. Is het in het Midden-Oosten alsnog zo succesvol als in de rest van de wereld?

Source: Crimson Hexagon

Uber is aanzienlijk gestegen in conversaties op social media in het Midden Oosten, met 827% groei in 2014 (zie tabel). De laatste jaren is Careem echter vaker topic op sociale media met een positiever sentiment dan Uber.

Na analyse blijkt ook dat de Careem gebruikers andere interesses hebben dan de Uber gebruikers. Careem gebruikers zijn meer geïnteresseerd in onderwerpen en gebieden die specifiek zijn voor het Midden Oosten zoals Dubai, de United Arab Emirates en ramadan. De Uber gebruikers hebben meer interesse voor technologie, blogs en digitale media en niet per se in gebieden of onderwerpen die typerend zijn voor het Midden Oosten.

Source: Crimson Hexagon

Tot slot global versus local

Wat betekenen de ontwikkelingen voor reizigers en consumenten richting het Midden Oosten? Maar ook voor organisaties die reizen naar deze MENA bestemmingen bieden?

Op dit moment is er sprake van een duidelijke kruising op beide wegen. Aan de ene kant wordt er sterk gemoderniseerd, aan de andere kant heerst de traditie nog. En wellicht nog belangrijker, er is een verschil waar te nemen in focus: global en local. De groeiende conversaties van Airbnb en het overwegend positieve sentiment suggereren dat ook de de sharing disruptors een toekomst hebben in de MENA landen. Hoewel op dit moment de lokale hotels en de voorkeur daarvoor nog de overhand hebben, is het niet ondenkbaar dat ook daar inwoners hun huizen ter beschikking stellen voor reizigers.

Echter blijkt dat het competitief zwaar is om tegen een zelfde soort initiatief te vechten binnen die markt (Careem vs Uber). Het blijkt als service toch niet goed te werken en de kennis van de markt bleek te klein voor deze specifieke markt.

Gerelateerde Berichten

  • De impact van Airbnb en Uber op zakenreizen - whitepaper

    Zakenreizigers maken steeds vaker gebruik van aanbieders als Airbnb en Uber. Maar zijn deze diensten…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • De sharing economy voor de reisindustrie

    Skift heeft een rapport uitgebracht over de ontwikkelingen van de sharing economy. Daarin beschrijven ze…

Categorie: Sharing Economy, Trends Tags: Airbnb, Careem, Midden Oosten, UAE, uber

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb onderzoek technologie Social Media TUI Google Facebook Expedia Vakantiebeurs Booking.com instagram TripAdvisor NHTV hotels destinatiemarketing reizen reviews mobiel travel KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext