We kijken vaak naar de digitale ontwikkelingen en trends in travel en toerisme binnen Europa, Azië en de VS. Maar hoe zit het met de dynamische MENA landen? In dit blog gaan we in op consumententrends in het Midden Oosten, waar ook social media een grote vlucht neemt. Daardoor kunnen we veel te weten komen over de populariteit van Airbnb en Uber.

De onderzoeksresultaten van Crimson Hexagon naar het gebruik van (en de gesprekken op) social media netwerken, blogs en fora helpen om consumententrends beter te kunnen begrijpen. In korte tijd heeft het Midden Oosten ook online een rol als actieve participant ingenomen op social media. Bestemmingen als Abu Dhabi, Dubai en Oman worden populairder onder reizigers en ook vanuit Nederland steeds vaker aangeboden. Kunnen we daar hetzelfde verwachten als de trends die we nu zien in Europa op het gebied van de sharing economy?

Hoe staat het met de Sharing Economy services zoals Airbnb en Uber?

In de laatste jaren zijn zeker in Europa en de VS, Airbnb en Uber geëxplodeerd. Over Airbnb wordt wereldwijd gezien op social meer gepraat dan over grote hotelmerken en bovendien is het een serieuze bedreiging voor de toekomst van hostels en in mindere mate ook hotels in Europa.

Source: Crimson Hexagon

In de MENA landen blijkt disruptie iets langzamer te gaan dan in bijvoorbeeld in Europa of Azië. Maar het is wel groeiend in de belangstelling. Tijd om je af te vragen hoe dergelijke ontwikkelingen daar zullen gaan groeien. Hoe is de verhouding van de voorkeur voor lokale hotels en Airbnb accommodaties? en Uber versus de lokale taxidienst?

Airbnb werd in 2011 in het Midden Oosten gelanceerd en is sindsdien, in populariteit significant gegroeid. Sociale conversaties op sociale netwerken zijn alleen al ten opzichte van 2015, met 120% gegroeid.

Share of voice

Hoewel de gesprekken over Airbnb op social media drastisch zijn toegenomen, heeft het op dit moment geen tot weinig effect op de reeds gevestigde hotel industrie. Anders dan in Europa dus. Wanneer de discussies (Share of voice) over Airbnb worden vergeleken met de discussies over de lokale hotel industrie, neemt Airbnb maar een fractie van die discussies in.

Source Crimson Hexagon

Volgens deze trend is het aannemelijk dat Airbnb in populariteit verder zal groeien. De vraag is of het de hotelindustrie ook daar kan ontwrichten, of dat Airbnb een plafond bereikt. Daarvoor is gekeken naar sentiment over Airbnb en lokale hotels.

Sentiment

Hoe reizigers erover praten is een andere meetindicator. Airbnb krijgt veel positieve reacties van gebruikers in deze landen. Er is sprake van 9% meer positief sentiment dan negatief sentiment. Conversaties over lokale hotels, zijn nog altijd meer positief; 17% meer positief dan negatief.

Source: Crimson Hexagon

Concluderend is er een groeiende interesse voor Airbnb en meer bereidheid om van de service gebruik te maken als aanvulling op lokale hotels of in plaats daarvan. Maar nog niet helemaal. Reizigers prefereren nog steeds hotels; dit blijkt zowel uit de frequentie van de gesprekken online als het sentiment. Het delen van huizen zal een groter aandeel krijgen in de travel industrie van het Midden Oosten, maar dit zal nog even duren.

Uber en Careem

Hoe zit het met het andere uit de VS overgewaaide initiatief; Uber? In veel werelddelen is Uber competitief aan de lokale taximarkt. In het Midden Oosten is het de competitie Uber tegen eenzelfde soort aanbieder; Careem. Het is een app afkomstig uit Dubai en actief sinds 2012.

Toen Uber geïntroduceerd werd, moest het dus direct de concurrentie aan met een vergelijkbare technologische oplossing dat reeds haar sporen had verdiend met reizigers. Is het in het Midden-Oosten alsnog zo succesvol als in de rest van de wereld?

Source: Crimson Hexagon

Uber is aanzienlijk gestegen in conversaties op social media in het Midden Oosten, met 827% groei in 2014 (zie tabel). De laatste jaren is Careem echter vaker topic op sociale media met een positiever sentiment dan Uber.

Na analyse blijkt ook dat de Careem gebruikers andere interesses hebben dan de Uber gebruikers. Careem gebruikers zijn meer geïnteresseerd in onderwerpen en gebieden die specifiek zijn voor het Midden Oosten zoals Dubai, de United Arab Emirates en ramadan. De Uber gebruikers hebben meer interesse voor technologie, blogs en digitale media en niet per se in gebieden of onderwerpen die typerend zijn voor het Midden Oosten.

Source: Crimson Hexagon

Tot slot global versus local

Wat betekenen de ontwikkelingen voor reizigers en consumenten richting het Midden Oosten? Maar ook voor organisaties die reizen naar deze MENA bestemmingen bieden?

Op dit moment is er sprake van een duidelijke kruising op beide wegen. Aan de ene kant wordt er sterk gemoderniseerd, aan de andere kant heerst de traditie nog. En wellicht nog belangrijker, er is een verschil waar te nemen in focus: global en local. De groeiende conversaties van Airbnb en het overwegend positieve sentiment suggereren dat ook de de sharing disruptors een toekomst hebben in de MENA landen. Hoewel op dit moment de lokale hotels en de voorkeur daarvoor nog de overhand hebben, is het niet ondenkbaar dat ook daar inwoners hun huizen ter beschikking stellen voor reizigers.

Echter blijkt dat het competitief zwaar is om tegen een zelfde soort initiatief te vechten binnen die markt (Careem vs Uber). Het blijkt als service toch niet goed te werken en de kennis van de markt bleek te klein voor deze specifieke markt.