Wat zijn de wereldwijde trends voor de travel en toerisme industrie? In het WTM Global Trends Rapport 2016 zijn er diverse trends voorspeld die gelden voor de komende jaren en waar ondernemers zich mee bezig kunnen houden. In dit blog richten we ons op de trends voor Europa.

Trends in Europa

Soft avontuur

In Europa is er duidelijk sprake van ’the adventure travel boom’. Consumenten richten zich vaker op de beleving van echte experiences. De drukke Europese reizigers hebben geen tijd om traditioneel op avontuur te gaan en kiezen daarom voor micro-avonturen. Als stand alone, of als toevoeging op hun vakantie. Soft avontuur wordt het daarom ook wel genoemd, het zijn avonturen met weinig risico en goed te doen zonder al te veel ervaring.

Bleisure & Mancation

Micro avontuur in Europa wordt omarmd door zowel airlines en touroperators. Zo heeft Easyjet een aantal micro avonturen door Europa bedacht, als alternatief voor klassieke citytrips. Ook het aantal tours en activiteiten op Europese bestemmingen nemen toe, zoals vier dagen kayakken en overnachten in een lokaal hotel. Hotels kunnen micro avonturen realiseren voor hun gasten rondom de locaties onder het mom van ‘bleisure’; gasten die een extra nacht blijven om op avontuur te gaan. Ook de ‘mancation‘ wordt gezien als ware trend voor Europa; er wordt door OTA’s en hotels steeds meer ingespeeld op de populariteit van man-only actieve vakanties. Expedia biedt bijvoorbeeld in de US een ”mancation back to nature” weekend aan. Ook Fairmont Hotel Groep biedt deze pakketten voor mannen.

Accommodatie verhuur versus hotels

Het huren van accommodaties heeft over het algemeen de overhand in alle regio’s van de wereld. Maar verwacht wordt dat de sterke groei over een tijdje meer stabiel wordt. Hotels zien een stijging van sales met gemiddeld 3% per jaar. Verwacht wordt dat dit nog steeds doorzet door 2020. Echter liggen de sales van huur accommodaties nog steeds achter op hotels. Hotels weten steeds beter een weg te vinden in de competitiestrijd met deze nieuwe vorm van overnachten. Hotels investeren zelf in het lanceren van nieuwe labels om in te blijven spelen op de veranderende consumentenvraag.

groei-hotels

Sharing economy gaat verder

De groei van de sharing economy heeft ervoor gezorgd dat het delen van auto’s en appartementen steeds normaler is geworden in Europa. Echter was dit pas het begin van de sharing economy trend. Hotels spelen in op de trend door kleding verhuur aan te bieden bij het boeken van een kamer, of door andere betaalmethoden (bij vertrek) toe te passen. Ook start-ups zoals unPack zijn ontstaan waarbij de service bestaat uit het lenen van een koffer vol kleding voor hotels en Airbnb gasten. In hotels in de grote hoofdsteden in Europe heeft modeketen Pimkie mini fashion bars geplaatst, dit als verlengde van de reguliere mini bar. En ter inspiratie buiten Europa: in Virgin Hotel Chicago kunnen gasten kleding van GAP bestellen en op hun kamer afgeleverd krijgen via de service van de concierge. Starwood is gericht op wellness en gezondheid maar biedt haar gasten bijvoorbeeld een dienst aan om sportkleding en schoenen te huren.

gap-hotels

Millennials als doelgroep

Deze services sluiten het beste aan op consumenten als millennials. Opties om kleding te huren in huur accommodaties, moeten goed aansluiten bij de doelgroep van accommodatie huurders. Niet te dure en exclusieve merken dus. Designer items passen uiteraard beter bij hotelgasten gericht op luxury travel. Candlewood Suits biedt haar gasten ultieme kookvoordelen zoals bijvoorbeeld slow cookers, blenders en een grill.

Klik hier voor het hele Global Trend Rapport.