Op 22 februari kwamen 200 bloggers vanuit tal van verschillende landen naar Newcastle om daar de tweede Traverse bloggers conference bij te wonen. Traverse (dat voor de tweede keer werd gehouden) zat vol sprekers, workshops en kansen voor bloggers en de industrie om met elkaar in contact te komen. Onderwerpen als sociale media, SEO, hoe om te gaan met samenwerkingspartners en WordPress kwamen aan bod. Daarnaast werd er voldoende tijd gecreëerd om ook na de workshops met elkaar in gesprek te gaan en kennis uit te wisselen. Ook destinatie Newcastle en DFDS Seaways werden weer even op de kaart gezet…

Engagement resultaten

In eerdere blogposts schreef ik al dat samenwerkingen met bloggers leuke resultaten kunnen opleveren, mits de juiste bloggers op pad gestuurd worden en ze goed begeleid worden. Ook het relatief nieuwe Traverse laat zien dat daarmee in korte tijd veel bereikt kan worden. Vlak voor het einde van de conference werden er 1.800 Tweets verstuurd met de hashtag #traverse14 waarmee 1.2 miljoen accounts en 6.3 miljoen impressies bereikt werden op Twitter. Cijfers van bereik via andere sociale media zijn in dit overzicht nog niet eens meegenomen, net als het aantal posts die de komende dagen nog over de stad en over Traverse zullen verschijnen. Het aantal mensen dat bereikt wordt zal dus nog vele malen hoger komen te liggen.

Teamwork makes dreamwork

Dankzij de samenwerking tussen DFDS Seaways en Travelbloggers.nl waren ook Nederlandse bloggers goed vertegenwoordigd op Traverse. DFDS Seaways en Travelbloggers.nl hadden als doel de beste en beginnende reisbloggers in contact brengen met vertegenwoordigers uit de reisindustrie, verkeersbureaus en PR adviesbureaus. Traverse diende als inspirerende én voedzame bron voor reisbloggers om nieuwe ideeën op te doen voor posts, bloggerstrips en om hun vaardigheden t.a.v. hun eigen blog en de contacten met volgers te verbeteren.

Nederlandse bloggers zijn uitgenodigd door DFDS Seaways om een overtocht te maken van IJmuiden naar Newcastle en kennis te maken met de overtocht, de stad en de conference. Een van de belangrijke verschillen met traditionele persreizen is dat er ook voldoende vrije tijd ingepland is om ervoor te zorgen dat er straks ook verschillende verhalen over de stad verschijnen in het kader van destinatiemarketing. De juiste balans en aanpak zijn daarbij cruciaal voor het succes. Travelbloggers.nl heeft DFDS Seaways daarbij ondersteund in de aanpak.

Key take-aways voor bloggers

Voor bloggers die niet aanwezig konden zijn bij de conference, hier enkele insights van de verschillende presentaties.

  • Er zijn 152 miljoen blogs wereldwijd, je moet jezelf dus weten te onderscheiden van de rest.
  • Houdt overzicht over je werk en meet je eigen succes; er is niemand anders die dit voor je doet.
  • Begrijp welk publiek je bedient en waar zij naar op zoek zijn. Zorg vervolgens voor samenwerkingen met bedrijven die hierop aansluiten. Ga geen bedrijven benaderen die zich op luxe richten, wanneer je bezoekers budget tips verwachten. Het gaat niet om het krijgen van een gratis “vakantie”, maar om goede samenwerkingen.
  • Onderhandelen over een prijs? Zorg ervoor dat je jouw opdrachtgever eerst een prijs laat noemen.
  • Maak een lijst met belangrijke bedrijven en bloggers voor jouw blog en leg contact met ze.
  • Sociale media draait om engagement, wees niet egoïstisch en deel goede content van anderen, je vergroot de kans dat zij jouw content ook gaan delen.
  • Klachten communiceer je niet via sociale media maar regel je intern. Potentiële samenwerkingspartners bekijken jouw profiel ook en dergelijke discussies gaan je niet helpen om nieuwe opdrachten binnen te halen.
  • Twitter: Meer tweets = meer volgers
  • Facebook: Om meer bezoekers uit Facebook te krijgen moet je o.a. goede content delen, reacties uitlokken en zorgen dat je content gedeeld wordt door anderen.
  • Zorg voor een goede media kit.
  • Je website moet er goed uit zien. Spendeer (indien nodig) wat geld om je website er professioneel uit te laten zien.
  • Gebruik overal dezelfde profielfoto zodat bedrijven je herkennen

Dit is maar een hele kleine greep uit de tips die gegeven zijn. De aanwezige Nederlandse travelbloggers hebben nieuwe inspiratie en kennis om mee aan de slag te gaan. Ook zijn de bloggers in de gelegenheid gebracht bedrijven te ontmoeten die graag samenwerken met bloggers met een eigen site en niche. In sommige gevallen betalen bedrijven voor de werkzaamheden van bloggers. Op deze manier kan er een duurzame relatie opgebouwd worden tussen de reisblogger en de reisindustrie.