Je kent het misschien zelf wel, je boekt een hotel, en op het laatste moment heb je hem door omstandigheden niet meer nodig. Of je hebt toch de verkeerde datum ingevoerd. Hotels geven bijna nooit het hele bedrag voor een kamer terug, zeker niet zodra je dichter bij de bewuste datum komt. Een nieuwe startup, Travtar heeft daarom nu een marktplaats ontwikkeld waar consumenten hun ongebruikte hotelovernachtingen kunnen aanbieden aan andere reizigers. TechCrunch had een interview met de ondernemers.

Travtar

De nieuwe startup is opgericht door onder andere Stavan Shah en Srishti Goyal in New Jersey. Stavan was in Rome en kon op het laatste moment niet meer naar het vooraf geboekte hotel en heeft via Twitter zijn kamer aan een ander verkocht. Dat was het moment dat Stavan zich realiseerde dat er nog niet iets dergelijks bestond. Het platform zal werken als een soort marktplaats waar reizigers hun hotelboekingen kunnen kopen en verkopen die in het voren zijn geboekt. Als inkomsten vraagt Travtar 10% tot 15% van de opbrengsten van de verkoper.

Voordeel voor hotels?

Het lijkt ontzettend voordelig voor consumenten dat zij hun ongebruikte hotelboekingen kunnen verkopen aan anderen. Zijn hotels dan wel zo blij met deze startup? Volgens de oprichters zouden ze dat wel moeten zijn. Het is namelijk voor hotels niet rendabel om kamers leeg te hebben staan, ook al zijn ze wel betaald. Zij kunnen de kamer bij bezoek namelijk upgraden, zo halen ze veel omzet uit roomservice, de minibars en restaurants halen. Zij zijn er dus ook bij gebaat als er een reiziger in hun geboekte kamers overnacht.

Travtar hoopt in januari te lanceren. Mocht je het hele interview met de oprichters willen zien, kijk dan even op TechCrunch.