Trend? Airbnb meer herhaalbezoeken dan OTA’s

201

Airbnb is zeer snel een favoriete ‘bestemming’ geworden voor reizigers die zoeken naar een unieke locatie tijdens hun vakantie. En dat wordt door gebruikers beloond met een ongekende loyaliteit. Daar werkt Airbnb dan ook hard aan.

Onbekende boekingstool voor ‘digital nomads’

Sinds 2011 biedt het platform ook een ‘sublet’ functie aan, met huizen en appartementen die voor een maand te huren zijn. Sommige steden laten Airbnb alleen accommodaties voor een lange termijn verhuren. In meer dan 5.000 steden zijn accommodaties beschikbaar die voor een maand gehuurd kunnen worden.

Toch wordt er niet mee geadverteerd op de homepage. En eigenlijk is het ook nog best wel lastig voor reizigers die een lange tijd weg willen. Er moet namelijk een eind datum opgegeven worden, maar voor iemand die van maand tot maand, eventueel als digital nomad leeft, is dat niet zo handig om aan te geven. Ook worden er kosten in rekening gebracht voor het gebruik van water, elektriciteit en internet.

De tool is echter een slimme zet die op dit moment als geen ander aansluit op de trends en behoeften van digital nomads.

Full-service ambities

De ontwikkelingen binnen Airbnb staan eigenlijk in schril contrast met deze bovengenoemde dienst. Airbnb wil graag een full-service travel company zijn. En er wordt ondertussen hard gebouwd aan de trip itinerary opties, met tours en andere experiences. Ook zijn er plannen om een tool voor het boeken van vluchten te bouwen, om daarmee te concurreren met OTA’s. Onlangs keek het bedrijf ook naar luxury retreats om over te nemen en andere travel startups.

Herhaalbezoeken als belangrijkste punt concurrentie

De concurrentie met OTA’s gaat best goed. Phocuswright komt met cijfers van 2014 tot 2016 waaruit blijkt dat Airbnb veruit meer herhaalbezoeken krijgt dan onder andere ”concullega’s” Expedia en Booking. Airbnb’s herhaalbezoeken (cijfers zijn gebaseerd op de markt in de U.S.) waren in 2016 ruim 5 keer zo hoog dan bij Booking en Expedia en ruim drie keer zo hoog dan de top van de hotellerie.

Source: Phocuswright

Een slag dieper, wanneer het dus om herhaalboekingen van privé accommodaties gaat, is moeilijker te vergelijken met andere kanalen volgens Phocuswright. Omdat veel van Airbnb’s boekingen ‘op aanvraag’ zijn en dus niet direct te boeken, is het moeilijker te meten hoeveel mensen daadwerkelijk geboekt hebben. Ondanks dit gegeven bleek het herhaalbezoek van Airbnb nog steeds het dubbele te zijn dan dat van concurrent HomeAway.

Uit deze cijfers blijkt dat de loyaliteit die gebruikers koesteren richting Airbnb, concurreert met zowel spelers die privé accommodaties aanbieden maar ook met hotels en OTA’s.

DELEN
Vorig artikelGamification in de travel industrie
Volgend artikelCreatief adverteren binnen travel & hospitality: welke triggers gebruik je?
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER