• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Trend? Airbnb meer herhaalbezoeken dan OTA’s

21 april 2017 door Lobke Elbers

Airbnb is zeer snel een favoriete ‘bestemming’ geworden voor reizigers die zoeken naar een unieke locatie tijdens hun vakantie. En dat wordt door gebruikers beloond met een ongekende loyaliteit. Daar werkt Airbnb dan ook hard aan.

Onbekende boekingstool voor ‘digital nomads’

Sinds 2011 biedt het platform ook een ‘sublet’ functie aan, met huizen en appartementen die voor een maand te huren zijn. Sommige steden laten Airbnb alleen accommodaties voor een lange termijn verhuren. In meer dan 5.000 steden zijn accommodaties beschikbaar die voor een maand gehuurd kunnen worden.

Toch wordt er niet mee geadverteerd op de homepage. En eigenlijk is het ook nog best wel lastig voor reizigers die een lange tijd weg willen. Er moet namelijk een eind datum opgegeven worden, maar voor iemand die van maand tot maand, eventueel als digital nomad leeft, is dat niet zo handig om aan te geven. Ook worden er kosten in rekening gebracht voor het gebruik van water, elektriciteit en internet.

De tool is echter een slimme zet die op dit moment als geen ander aansluit op de trends en behoeften van digital nomads.

Full-service ambities

De ontwikkelingen binnen Airbnb staan eigenlijk in schril contrast met deze bovengenoemde dienst. Airbnb wil graag een full-service travel company zijn. En er wordt ondertussen hard gebouwd aan de trip itinerary opties, met tours en andere experiences. Ook zijn er plannen om een tool voor het boeken van vluchten te bouwen, om daarmee te concurreren met OTA’s. Onlangs keek het bedrijf ook naar luxury retreats om over te nemen en andere travel startups.

Herhaalbezoeken als belangrijkste punt concurrentie

De concurrentie met OTA’s gaat best goed. Phocuswright komt met cijfers van 2014 tot 2016 waaruit blijkt dat Airbnb veruit meer herhaalbezoeken krijgt dan onder andere ”concullega’s” Expedia en Booking. Airbnb’s herhaalbezoeken (cijfers zijn gebaseerd op de markt in de U.S.) waren in 2016 ruim 5 keer zo hoog dan bij Booking en Expedia en ruim drie keer zo hoog dan de top van de hotellerie.

Source: Phocuswright

Een slag dieper, wanneer het dus om herhaalboekingen van privé accommodaties gaat, is moeilijker te vergelijken met andere kanalen volgens Phocuswright. Omdat veel van Airbnb’s boekingen ‘op aanvraag’ zijn en dus niet direct te boeken, is het moeilijker te meten hoeveel mensen daadwerkelijk geboekt hebben. Ondanks dit gegeven bleek het herhaalbezoek van Airbnb nog steeds het dubbele te zijn dan dat van concurrent HomeAway.

Uit deze cijfers blijkt dat de loyaliteit die gebruikers koesteren richting Airbnb, concurreert met zowel spelers die privé accommodaties aanbieden maar ook met hotels en OTA’s.

Gerelateerde Berichten

  • Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

    Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en…

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

  • Airbnb richt zich op vertrouwen en krijgt verified ID

    We hebben het al vaker gehad over het peer-to-peer travelplatform Airbnb. Delen wat je hebt,…

Categorie: Sharing Economy Tags: Airbnb, herhaalbezoek, loyaliteit

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google technologie mobiel Vakantiebeurs TripAdvisor TUI Expedia Airbnb Facebook onderzoek NHTV hotels instagram destinatiemarketing reizen Social Media travel Booking.com reviews KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring