De afgelopen 3 maanden werden we letterlijk overspoeld met lijstjes van trends voor het aankomende jaar. Interessanter is, wat mij betreft, om te zien hoe je deze trends ook in de praktijk kunt brengen. Marenna zette alle interessante trends voor een reisprofessional al op een rij. Maar hoe trendbewust zijn Nederlandse reisbedrijven nu echt? Lees het in de #traveltrendtalk.

In deze nieuwe serie #traveltrendtalk op Travelnext.nl spreek ik met Nederlandse reisbedrijven en ondervraag hen: hoe ondergaan zij de voorspelde reistrends? In deze eerste editie een interview met Sanne Meijboom, oprichter van I Like Local, die zelf in Kenia woont. We hebben het over herinneringen, leven als een local, Millennials, passie en community vorming. Tijdens mijn gesprek met Sanne merkte ik dat veel ingrediënten van de huidige trends bij I Like Local aanwezig zijn!

I Like LocalDSC_0794

Wat is I Like Local?

Nomade Sanne Meijboom maakte tientallen reizen over de hele wereld. Toen ze met haar partner naar Azië emigreerde, zette ze in enkele maanden het platform I Like Local op. Haar start-up, opgericht in 2014, is de aflopen jaren uitgegroeid tot een internationaal platform dat vooral Millenials (25 – 35 jarigen) uit Europa en Amerika aanspreekt. Op het platform kun je een breed aanbod van activiteiten, belevenissen en accommodaties boeken (van en met locals) in Azië en Afrika. Zo kun je kiezen om mee te helpen op een farm, te eten bij een lokale familie, te vissen met een visserman of de beste eettentjes ontdekken met een local. De activiteiten zijn onderverdeeld in 6 categorieën: Farmstay, Homestay, Trek & Tour, Food experience, Art & Culture en short-term Volunteering.

Bij welke andere trends sluit I Like Local aan?

Deels bewust en deels onbewust sluit I Like Local aan bij de huidige trends die Cherry Picker trendwatching op de Vakantiebeurs 2016 presenteerde;

  • Reizen draait om memorabele herinneringen
  • Reizen is het nieuwe statussymbool
  • Peer to peer reizen
  • Groen is cool
  • Solo is niet alleen
  • Under the radar, weg van de gebaande paden en op zoek naar avontuur

“Millenials hebben groen reizen in de genen. Het is niet de vraag of ze groen willen reizen maar hoe”. Tessa aan de Stegge

Interview met Sanne Meijboom, Founder I Like Local

Waarom heb je gekozen voor de bedrijfsnaam I Like Local?

“Ik wilde uiteraard een internationale naam, die kort maar ook duidelijk was –  en waar het woord local ook in de kern zit. Dat werd I Like Local.”

Waarom interesseert het contact met lokale bevolking je?

“De beste herinneringen aan al mijn reizen zijn de momenten met de lokale bevolking geweest. Bijvoorbeeld toen ik in Brazilië bij een barbecue op de rotsen aansloot, of in een verlaten dorp ’s avonds binnen werd gelaten en in een nieuw luxe resort in aanbouw terecht kwam. Ik wil meer mensen helpen dit soort ervaringen te hebben waardoor ze een blijvende herinnering overhouden aan hun reis. Een herinnering waar ze jaren later nog over praten. Ik heb dit ontwikkeld tot het concept I Like Local.”

Ook uit onderzoek van WYSE Travel Confideration blijkt dat bij Millennials ‘meeting friendly locals’ (55%), ‘living like a local’ (46%) en ‘the new memories’ het zwaarste wegen als reismotieven.

• Trend: Reizen draait om memorabele herinneringen

Waarom raad je reizigers aan om ervaringen met locals op te zoeken?

“Vakantie draait niet alleen om uitrusten of om de highlights van 3 landen in 15 dagen te bezoeken. Zeker, ervaren reizigers weten dat veel blijvende herinneringen vaak uit het contact met de lokale bevolking ontstaan. Het draait om het verhaal wat je na afloop kunt vertellen.”

• Trend: Reizen is het nieuwe statussymbool

Peer to peer is al enkele jaren een bekender begrip. Is I Like Local ook een echt peer to peer platform zoals Airbnb?

“Ja, I Like Local lijkt op Airbnb maar op ons platform kun je naast accommodaties bij locals juist ook belevenissen en activiteiten boeken (van en met locals) in Azië en Afrika. Bovendien profiteert de lokale community van de deelname aan de activiteiten. Dat is de voorwaarde. Hiermee creëren we een blijvende meerwaarde.”

• Trend: Peer to Peer reizen

Groen reizen is reizen met aandacht voor People, Planet en Profit. Dit is voor steeds meer reizigers een voorwaarde. Hoe groen zijn jullie?

“Alle activiteiten van I Like Local komen direct ten goede aan de lokale bevolking. Daarnaast kun je ook kiezen om, in ruil voor kost en inwoning, een kortere periode mee te werken op een boerderij of kiezen voor short – term – volunteering waarbij je bijvoorbeeld een paar dagen of één week vrijwilligerswerk doet. Op de lange termijn wil ik graag onze bijdrage kunnen meten. Wat doet onze opbrengst voor hun dagelijks leven, maar daar is het op dit moment nog te pril voor.”

• Trend: Groen is cool

I Like LocalDSC_0861

Is een I Like Local ervaring aan te raden als je alleen reist?

“Ja absoluut! Alleen reizen maakt je meer ontvankelijk voor alles om je heen, juist ook voor het contact met locals. Ik heb dit zelf ook ervaren toen ik in de Filipijnen mijn vlucht naar de hoofdstad Manila mistte en samen met een Filipijnse actrice strandde. Zij regelde vervolgens een diner van verse krab en een privé-vlucht voor mij de volgende ochtend. Als je solo reist sta je vaak voor bizarre situaties maar het levert je ook hele spontane ontmoetingen op!”

• Trend: Solo is niet alleen

Reizen met I Like Local doe je vooral naar bestemmingen in Azië en Afrika. Waarom juist deze markten en niet Europa of Noord-Amerika?

“Alle bestemmingen zijn nog volop in ontwikkeling en kun je rekenen tot de nieuwe economieën. Mijn doel is, naast geweldige ervaringen creëren voor reizigers, dat ik tevens meerwaarde creëer op die plekken waar mensen het nodig hebben. Dit is in het algemeen niet in Amerika of Europa. Avonturiers die het liefst alleen hun vliegticket boeken, reizen ook het liefste in landen die niet de gebaande paden hebben. Uiteraard is er ook voor de iets luxere of minder avontuurlijke reiziger inmiddels genoeg aanbod! Daarnaast werken we vooral op plekken waar wel goed Engels gesproken wordt.”

• Trend: Under the radar

travel traveltrendtalk

Zou je bij I Like Local spreken van een community?

“Het succes van I Like Local is vooral te danken aan de community. Gepassioneerde reizigers meets lokale aanbieders. I Like Local moet uitgroeien als de plek om echte authentieke reiservaringen te boeken. Ik ben vooral bezig om een team te bouwen van mensen die volledig ‘I Like Local’ ademen en die dit concept samen met mij verder willen brengen en hierin geloven.”

• Trend: Gepassioneerde community

Dankjewel Sanne voor dit interview! Voldoet jouw bedrijf ook aan verschillende trends? Laat het me weten via Twitter! 

Foto’s: I Like Local.