• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Trends in toerisme

16 februari 2012 door Alexander Lamprecht

Maandag 13 februari 2012 zijn er een groot aantal travel professionals naar het prachtige Bilderberg Kasteel Doorwerth gekomen om naar de toekomstwijzende woorden van Adjiedj Bakas te luisteren. Bakas werd o.a. verkozen tot “Trendwatcher van het jaar 2009”. De kennissessie werd mogelijk gemaakt door het Regionaal bureau voor toerisme Arnhem Nijmegen (RBT-KAN) en Skål International Gelderland.

Bakas beschreef drie trends in toerisme die ook in toekomst een grote rol zullen spelen in de vrijetijdseconomie:

1. De grote stagnatie

De EU landen hebben in de loop van de jaren te veel geld geleend. Nu is het breekpunt bereikt, dat de landeneconomieën dit niet meer kunnen dragen en instorten (praktijkvoorbeeld: Griekenland). Golfen horen bij het leven, zo Bakas. Een “shift happens”.

Nederlanders hebben minder geld te besteden voor recreatieve activiteiten. Dit heeft als gevolg dat men meer op vakantie gaat in het eigen land. Het wordt essentieel marketing toe te passen op verschillende doelgroepen. Twee goede trend praktijkvoorbeelden: The Muppets weer als film in een nieuwe jasje gestopt en Inntel Hotels Amsterdam Zaandam wat een leuke combinatie is van ouderwets en trendy vertoning.

2. Vrijetijdseconomie en het internet

In toekomst zal men zien dat kleding in een digitale paskamer wordt gepast en auto’s zich zelf laten besturen. In Nederland zal er op lange termijn een enorme grafische verschuiving plaatsvinden. Jongeren verlaten het platteland en oriënteren zich meer richting de grote steden. Dat brengt weer uiteraard kansen voor het toerisme. Mensen waarderen meer het ambachtelijke en de rustgevende uitstraling van een locatie en zijn ook bereid daaraan meer geld te besteden.

Met de opkomst van het internet moeten ook nieuwe businessmodellen binnen organisaties worden ontwikkeld en ontstaan er veel nieuwe kansen voor bedrijven die op gebied van “Internet Security” inspelen.

3. De veranderende wereldburger

Agrarische producten worden ook steeds meer in de stad verbouwd. Bedrijven moeten meer inspelen op storytelling. Times change, feelings remain the same. Mensen zijn eenzaam, dit wordt een hot topic in de 21’te eeuw. Het spiritueel en medische toerisme is meer in komst en mensen gaan daarna ook specifiek op zoek.

Aan het eind van de kennissessie geeft Bakas zijn publiek mee dat men risico’s moet durven te nemen in tijden van recessie en men een sterk verband moet vormen (coalitie of willing) in de toeristische sector. Als inspiratiebron dit filmpje.

Gerelateerde Berichten

  • Nieuw event: Zorg en Toerisme

    Op dinsdag 6 mei organiseert IMMovator de netwerkbijeenkomst Cross Care Café “Zorg en Toerisme”. De…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Duitse eTravel markt trends

    Tot de vijf grootste touroperators in Duitsland behoren TUI Duitsland, Touristik der Rewe-Group, Thomas Cook,…

Categorie: Trends Tags: Adjiedj Bakas, travel, trends, trendwatcher

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek TUI destinatiemarketing technologie TripAdvisor mobiel reizen Booking.com instagram hotels Google Airbnb travel Vakantiebeurs Expedia Facebook NHTV reviews Social Media KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext