Maandag 13 februari 2012 zijn er een groot aantal travel professionals naar het prachtige Bilderberg Kasteel Doorwerth gekomen om naar de toekomstwijzende woorden van Adjiedj Bakas te luisteren. Bakas werd o.a. verkozen tot “Trendwatcher van het jaar 2009”. De kennissessie werd mogelijk gemaakt door het Regionaal bureau voor toerisme Arnhem Nijmegen (RBT-KAN) en Skål International Gelderland.
Bakas beschreef drie trends in toerisme die ook in toekomst een grote rol zullen spelen in de vrijetijdseconomie:
1. De grote stagnatie
De EU landen hebben in de loop van de jaren te veel geld geleend. Nu is het breekpunt bereikt, dat de landeneconomieën dit niet meer kunnen dragen en instorten (praktijkvoorbeeld: Griekenland). Golfen horen bij het leven, zo Bakas. Een “shift happens”.
Nederlanders hebben minder geld te besteden voor recreatieve activiteiten. Dit heeft als gevolg dat men meer op vakantie gaat in het eigen land. Het wordt essentieel marketing toe te passen op verschillende doelgroepen. Twee goede trend praktijkvoorbeelden: The Muppets weer als film in een nieuwe jasje gestopt en Inntel Hotels Amsterdam Zaandam wat een leuke combinatie is van ouderwets en trendy vertoning.
2. Vrijetijdseconomie en het internet
In toekomst zal men zien dat kleding in een digitale paskamer wordt gepast en auto’s zich zelf laten besturen. In Nederland zal er op lange termijn een enorme grafische verschuiving plaatsvinden. Jongeren verlaten het platteland en oriënteren zich meer richting de grote steden. Dat brengt weer uiteraard kansen voor het toerisme. Mensen waarderen meer het ambachtelijke en de rustgevende uitstraling van een locatie en zijn ook bereid daaraan meer geld te besteden.
Met de opkomst van het internet moeten ook nieuwe businessmodellen binnen organisaties worden ontwikkeld en ontstaan er veel nieuwe kansen voor bedrijven die op gebied van “Internet Security” inspelen.
3. De veranderende wereldburger
Agrarische producten worden ook steeds meer in de stad verbouwd. Bedrijven moeten meer inspelen op storytelling. Times change, feelings remain the same. Mensen zijn eenzaam, dit wordt een hot topic in de 21’te eeuw. Het spiritueel en medische toerisme is meer in komst en mensen gaan daarna ook specifiek op zoek.
Aan het eind van de kennissessie geeft Bakas zijn publiek mee dat men risico’s moet durven te nemen in tijden van recessie en men een sterk verband moet vormen (coalitie of willing) in de toeristische sector. Als inspiratiebron dit filmpje.