Het samenwerken met bloggers is niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. Gelukkig maar. Aan beide zijden; het toeristisch bedrijfsleven en de bloggers, hebben zich geprofessionaliseerd.

Meer focus op nichethema’s

Waar een aantal jaar geleden reisbloggers nog tot één massa gerekend werden, is nu meer focus op de nichethema’s. Natuurfotografie, wellnesstravel, reizen met peuters, vegan en veggie zijn thema’s die nu specifiek onder reisbloggers en bestemmingen onder de aandacht zijn.WellnessSpots.com is een typische nicheblog.

Werken met lokale contentcreators

Steeds meer reismerken werken met lokale contentcreators. Niet voor niets, want dit heeft veel voordelen. Zo is deze content authentieker en geeft het de consument meer vertrouwen. De content heeft een grotere surprisefactor en laat je de bestemming ontdekken als een local. Content is ook up-to-date want de lokale expert is op de hoogte van de hotspots. Ze hebben ook toegang tot andere bronnen en verhalen. Daarbij neemt ook het bereik onder de eigen inwoners toe.

Agenda van populaire bloggers is overvol

“Nee, sorry ik kan dan helaas niet. Is eind februari een optie?” Dit is steeds vaker een antwoord van populaire bloggers op een persreis of bij events. Niet gek want de meeste bloggers werken (fulltime) naast hun blog. Daarnaast zijn er steeds vaker events zoals congressen, workshops en borrels: die ze ook allemaal aflopen. Zorgen dat bloggers naar jouw event komen vraagt dus om tijdig je save the date te versturen maar ook een sterke propositie waarom ze naar jullie event moeten komen.

img_4454

Bloggersevent TravelPressentation in Utrecht.

Steeds meer vraag naar Duitse bloggers

Bij ensanne zien we de vraag om samen te werken met Duitse bloggers toenemen. Dat is ook niet gek want onze oosterburen zijn natuurlijk een graag geziene gast in hotels, steden en bij toeristische attracties. Voor het toerisme in Nederland werden in 2015 4,3 miljoen bezoeken geteld. Vooral naar bloggers uit Nordrhein Westfalen, de belangrijkste herkomstprovincie voor bezoek naar Nederland, is veel vraag.

Samenwerkingscollectieven

Steeds meer bloggers verenigen zich samen. Allereerst kwamen daar de Familytravelbloggers en een paar maanden geleden volgde ook de Outdoorbloggers. Hierbij presenteren vijf Nederlandse en Belgische bloggers met een sterke focus op outdoor zich samen. Duitse bloggers werken in Nordrhein-Westfalen samen onder de NRW Stammtisch.

Outdoorbloggers

Bloggers zonder blog

Ook komen er steeds meer bloggers zonder eigen blog. Deze bloggers hebben wel een passie voor schrijven en reizen maar geen tijd of zin in het runnen van een eigen blog. Ze sluiten zich als gastblogger aan bij platformen als Vakantieboulevard, Traveljunks, Vivelevoyage of StopandStare.

Sparren met bloggers

Destinaties benutten steeds beter de kennis van bloggers. Ze nodigen hen uit om mee te denken over campagnes. Bij het Lauwersmeer gingen bloggers en ondernemers samen om tafel om na te denken over gastheerschap, kennisdelen en het genereren van online publiciteit.

Campagnes worden steeds creatiever

Om bloggers en consumenten te blijven boeien worden steeds creatievere campagneconcepten bedacht. In de zomer van 2015 fietste blogger Mirre Oost 5000 kilometer in 100 dagen door de hele provincie Gelderland. Den Haag opende vanaf april de deuren van een bloggershuis op het strand van Kijkduin. Liberation Route Europe liet drie Instagrammers het pad van de geallieerden tijdens Operation Market Garden volgen.

marloes-bloggershuisje

Bloggers organiseren zelf events

Onder de beautybloggers gebeurde het al langer: events voor fans en medebloggers organiseren. Deze trend vertaalt zich nu ook naar de reissector. Zo nodigde Ik wil meer reizen hun lezers uit voor een vaartocht om onderweg te sparren over: reizen. Girls Love 2 Travel organiseerde een blogdag in Den Haag. Een groep bloggers organiseert ook om beurten blogdagen in ieders eigen stad.

Verdienmodellen

Bloggers weten steeds beter hoe ze geld kunnen verdienen met hun blog. Zo runt Ik wil meer reizen een eigen webshop met reisartikelen en gifts. Geeft Ciao Tutti eigen ebooks uit en Nomad & Villager een eigen (foto)boek. Voormalig IloveFashionNews.com eigenaresse Annic van Wonderen wordt veel gevraagd als spreker voor masterclasses ondernemen.

Lees ook mijn andere blogs over samenwerken met bloggers op Travelnext.nl. Of bekijk het magazine wat ik maakte voor meer tips (skip inlog).