• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Trends & ontwikkelingen bij het samenwerken met reisbloggers

3 januari 2017 door Sanne Bakker

Het samenwerken met bloggers is niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. Gelukkig maar. Aan beide zijden; het toeristisch bedrijfsleven en de bloggers, hebben zich geprofessionaliseerd.

Meer focus op nichethema’s

Waar een aantal jaar geleden reisbloggers nog tot één massa gerekend werden, is nu meer focus op de nichethema’s. Natuurfotografie, wellnesstravel, reizen met peuters, vegan en veggie zijn thema’s die nu specifiek onder reisbloggers en bestemmingen onder de aandacht zijn.WellnessSpots.com is een typische nicheblog.

Werken met lokale contentcreators

Steeds meer reismerken werken met lokale contentcreators. Niet voor niets, want dit heeft veel voordelen. Zo is deze content authentieker en geeft het de consument meer vertrouwen. De content heeft een grotere surprisefactor en laat je de bestemming ontdekken als een local. Content is ook up-to-date want de lokale expert is op de hoogte van de hotspots. Ze hebben ook toegang tot andere bronnen en verhalen. Daarbij neemt ook het bereik onder de eigen inwoners toe.

Agenda van populaire bloggers is overvol

“Nee, sorry ik kan dan helaas niet. Is eind februari een optie?” Dit is steeds vaker een antwoord van populaire bloggers op een persreis of bij events. Niet gek want de meeste bloggers werken (fulltime) naast hun blog. Daarnaast zijn er steeds vaker events zoals congressen, workshops en borrels: die ze ook allemaal aflopen. Zorgen dat bloggers naar jouw event komen vraagt dus om tijdig je save the date te versturen maar ook een sterke propositie waarom ze naar jullie event moeten komen.

img_4454

Bloggersevent TravelPressentation in Utrecht.

Steeds meer vraag naar Duitse bloggers

Bij ensanne zien we de vraag om samen te werken met Duitse bloggers toenemen. Dat is ook niet gek want onze oosterburen zijn natuurlijk een graag geziene gast in hotels, steden en bij toeristische attracties. Voor het toerisme in Nederland werden in 2015 4,3 miljoen bezoeken geteld. Vooral naar bloggers uit Nordrhein Westfalen, de belangrijkste herkomstprovincie voor bezoek naar Nederland, is veel vraag.

Samenwerkingscollectieven

Steeds meer bloggers verenigen zich samen. Allereerst kwamen daar de Familytravelbloggers en een paar maanden geleden volgde ook de Outdoorbloggers. Hierbij presenteren vijf Nederlandse en Belgische bloggers met een sterke focus op outdoor zich samen. Duitse bloggers werken in Nordrhein-Westfalen samen onder de NRW Stammtisch.

Outdoorbloggers

Bloggers zonder blog

Ook komen er steeds meer bloggers zonder eigen blog. Deze bloggers hebben wel een passie voor schrijven en reizen maar geen tijd of zin in het runnen van een eigen blog. Ze sluiten zich als gastblogger aan bij platformen als Vakantieboulevard, Traveljunks, Vivelevoyage of StopandStare.

Sparren met bloggers

Destinaties benutten steeds beter de kennis van bloggers. Ze nodigen hen uit om mee te denken over campagnes. Bij het Lauwersmeer gingen bloggers en ondernemers samen om tafel om na te denken over gastheerschap, kennisdelen en het genereren van online publiciteit.

Campagnes worden steeds creatiever

Om bloggers en consumenten te blijven boeien worden steeds creatievere campagneconcepten bedacht. In de zomer van 2015 fietste blogger Mirre Oost 5000 kilometer in 100 dagen door de hele provincie Gelderland. Den Haag opende vanaf april de deuren van een bloggershuis op het strand van Kijkduin. Liberation Route Europe liet drie Instagrammers het pad van de geallieerden tijdens Operation Market Garden volgen.

marloes-bloggershuisje

Bloggers organiseren zelf events

Onder de beautybloggers gebeurde het al langer: events voor fans en medebloggers organiseren. Deze trend vertaalt zich nu ook naar de reissector. Zo nodigde Ik wil meer reizen hun lezers uit voor een vaartocht om onderweg te sparren over: reizen. Girls Love 2 Travel organiseerde een blogdag in Den Haag. Een groep bloggers organiseert ook om beurten blogdagen in ieders eigen stad.

Verdienmodellen

Bloggers weten steeds beter hoe ze geld kunnen verdienen met hun blog. Zo runt Ik wil meer reizen een eigen webshop met reisartikelen en gifts. Geeft Ciao Tutti eigen ebooks uit en Nomad & Villager een eigen (foto)boek. Voormalig IloveFashionNews.com eigenaresse Annic van Wonderen wordt veel gevraagd als spreker voor masterclasses ondernemen.

Lees ook mijn andere blogs over samenwerken met bloggers op Travelnext.nl. Of bekijk het magazine wat ik maakte voor meer tips (skip inlog).

Gerelateerde Berichten

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2015

    De laatste maand van 2014 nadert... In veel organisaties wordt de hand gelegd aan de…

Categorie: Destinatiemarketing, Marketing, Online PR en branding

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. Sandra zegt

    4 januari 2017 om 12:08

    Mooie tips. Ik zie juist dat bloggers eerlijker worden. In hun verdienmodel en samenwerkingen. Lezers zien veel sneller wat betaalde content is en wat niet. Bloggers moeten hierom meer open zijn in welke posts betaald zijn. Bij de verdienmodellen die je noemt is Nomad & Villager een prachtig voorbeeld van een eerlijk en onafhankelijk blog. Ciao Tutti is daarentegen meer een reclamezuil, met achter het grootste deel van de content wel sponsoring, advertenties of affiliate links. Een afknapper. Bloggers zullen meer naar het eerste voorbeeld toe gaan, duidelijk gesponsorde bloggers zie ik uiteindelijk hun geloofwaardigheid wel verliezen in 2017.

  2. Aniek -travelwriter.nl zegt

    4 januari 2017 om 12:24

    Campagnes en samenwerkingen worden inderdaad steeds creatiever, maar waarschijnlijk ook steeds meer gericht op individuele bloggers of kleine groepen met een gepersonaliseerd programma. De tijd waarbij je een grote groep bloggers één blogtour aanbiedt met voor iedereen exact hetzelfde programma, is wel voorbij.

  3. Saskia - KidsErOpUit zegt

    4 januari 2017 om 13:32

    Mooi overzicht en veel herkenning! En dank je wel voor het noemen van Familytravelbloggers.

    Wat Aniek zegt over blogtrips met voor iedereen hetzelfde programma is inderdaad een goede. Ik weet niet of dat al voorbij is (doe zelf eigenlijk alleen individuele persreizen, om die reden en vanwege onze niche neem ik bij voorkeur kind en/of gezin mee), maar als bestemmingen unieke én passende content willen dan zou ik ze dat wel adviseren.

    Met Sandra ben ik het niet helemaal eens. Ciao Tutti is geen reclamezuil, maar een van de weinige bloggers die echt van het bloggen kan rondkomen. Dat is knap! En ja, dat kan helaas niet zonder advertenties en/of sponsoring en/of affiliatelinks. Het is voor een blogger de taak om daar een goede balans in te vinden als je er echt van rond wil komen en niet ondertussen eigenlijk je inkomsten uit ander werk haalt (denk aan freelance tekstschrijven, fotografie, film, consultancy etc). Dat laatst is ook een optie waar niets mis mee is overigens. Ook met sponsoring enz. kan je een eerlijk verhaal vertellen. Je wilt als blogger je geloofwaardigheid niet verliezen, dus je moet ook wel. Ik denk juist dat de sponsoring alleen maar toeneemt.

    En ja, die volle agenda…. Zelfs met ons team van 12 mensen zitten we zeker in de periode van april t/m september vaak al maanden van te voren vol. Zeker in de familytravelniche speelt dat nog sterker omdat men vaak alleen in de schoolvakanties kan. Een persreis zonder kinderen op doordeweekse dagen is ook niet zomaar 2 weken van tevoren te regelen, dat vraagt op het thuisfront echt een behoorlijke organisatie. Maar goed, niet door laten afschrikken ;-). Vragen kan altijd!

  4. Aniek -travelwriter.nl zegt

    4 januari 2017 om 15:36

    Klopt. Met samenwerkingen is niets mis, zolang je een goede balans vindt en eerlijk blijft tegenover lezers. Al wijs ik veel aanvragen voor samenwerkingen af. Maar ik vind het knap, om een fulltime bedrijf van je blog te maken!

  5. Joost zegt

    4 januari 2017 om 16:12

    Correctie: Vakantieboulevard.nl is géén blog. Het is een mooie reiswebsite, dat wél. Maar de content wordt verzorgd door de adverteerders zelf daar. Dus hoort in mijn ogen niet in de rijtje thuis.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek instagram TUI Expedia NHTV Facebook Booking.com destinatiemarketing hotels Social Media reizen mobiel Google TripAdvisor travel Airbnb KLM reviews technologie Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext