Vakantiebeurs nog steeds in trek, vooral onder oudere consumenten

De Vakantiebeurs was de hele week open voor publiek en druk bezocht. Dat blijkt ook uit het grotere aantal bezoekers, 126.279 groot. Ondanks het eerdere nieuws deze week dat Nederlanders vanwege de verslechterende economische situatie minder van plan zijn om te reizen. Juist de verre reizen-stands zijn continue druk bezocht. Opvallend is dat ook dit jaar het oudere publiek, vanaf 55 jaar, in de meerderheid is. Deze doelgroep zal de reisbranche nog meer moeten omarmen, aangezien de reislustige ouderen vaak de middelen hebben voor veelvuldige of verre reizen.

Oriëntatie en voorlichting

Bezoekers komen om zich te oriënteren op een volgende reis- en vakantiebestemming. Naast het stellen van vragen bij de desbetreffende landen, nemen bezoekers ook nog steeds veel brochures mee. Hoe interactief een stand ook is, iets om thuis nog even rustig na te lezen is gewenst. Behalve informatie inwinnen over vakantielanden, wordt er ook steeds meer gezondheidsvoorlichting gevraagd (en gegeven), iets wat organisaties als Thuisvaccinatie.nl, Care Plus, Gezondopreis.nl en de persconferentie van Dr. Overbosch bevestigen. Voorlichting heeft wel degelijk zin, zo blijkt uit de cijfers van malaria in Nederland. Van de 1.000 malariagevallen een paar jaar geleden zijn dat er jaarlijks nog ‘slechts’ 300 reizigers die terugkomen met malaria.

Multi-channel open internet: informatie zoeken en boeken

Verkeersbureaus.info merkt uit haar cijfers en de contactaanvragen dat het internet vaak startpunt van de zoektocht naar een bestemming is. Zodra er een concretere keus is gemaakt, wordt er gezocht naar een persoonlijk contactmoment. Dat kan bij een reisbureau, verkeersbureau, telefonisch of via de in opkomst zijnde mobiele reisadviseurs. Vervolgens wordt dan de keuze gemaakt om online of toch via persoonlijk contact een reis of vakantie te boeken. Verkeersbureaus.info merkt dat er grote behoefte is aan meerdere contact opties, ondanks de verschuiving naar online. Vooral onder ouderen is die behoefte groot. Reviews, waarderingen en persoonlijke recensies wegen online, naast informatie inwinnen, erg zwaar.

Luisterend oor naar consument

In de reisbranche gonst het al jaren van de opmerkingen dat men te conservatief is en vooral naar zichzelf luistert, in de hoop dat de consument dat vervolgens oppikt. Met enige huivering werd er gekeken naar de online ontwikkelingen en nu gaan de online spelers er met het grote voordeel vandoor. Hoe is het mogelijk om de offline reisbureaus en de online verkopen met elkaar in balans te houden? Is dat mogelijk? Wel als de reisbranche in plaats van met knikkende knieën, met open armen de ontwikkelingen tegemoet ziet. Een mooi voorbeeld van de starrigheid van de reisbranche is de verkiezing van de jaarlijkse Veren verkiezing, waarbij o.a. een reisorganisatie, autoverhuurder Sunnycars en reismanagers worden verkozen. Deze worden echter niet verkozen door de consument maar… door de reisbranche zelf?! Dat op zich is al opmerkelijk te noemen. Nog opmerkelijker is ReisRevue, wat sinds vorige week onder de naam TravMagazine wordt uitgegeven, in een discussie kritiek verwijdert bij een onderwerp die benadrukte dat de reisbranche meer open moet staan voor consumenten geluiden en vernieuwingen. Het internet is open en toegankelijk voor iedereen. Dat betekent dat er verschillende meningen worden geuit. Het met iedereen eens zijn kan niet, hoeft niet. Maar een meningsverschil uitwissen, is not done. Dit geeft een scheef beeld van de werking en de openheid van het internet. Als dit met reviews en recensies gedaan wordt, hoe kan de consument die dan nog als betrouwbaar ervaren?