• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Trends op de Vakantiebeurs 2012: multi-channel open internet

15 januari 2012 door Sabine de Witte

Vakantiebeurs nog steeds in trek, vooral onder oudere consumenten

De Vakantiebeurs was de hele week open voor publiek en druk bezocht. Dat blijkt ook uit het grotere aantal bezoekers, 126.279 groot. Ondanks het eerdere nieuws deze week dat Nederlanders vanwege de verslechterende economische situatie minder van plan zijn om te reizen. Juist de verre reizen-stands zijn continue druk bezocht. Opvallend is dat ook dit jaar het oudere publiek, vanaf 55 jaar, in de meerderheid is. Deze doelgroep zal de reisbranche nog meer moeten omarmen, aangezien de reislustige ouderen vaak de middelen hebben voor veelvuldige of verre reizen.

Oriëntatie en voorlichting

Bezoekers komen om zich te oriënteren op een volgende reis- en vakantiebestemming. Naast het stellen van vragen bij de desbetreffende landen, nemen bezoekers ook nog steeds veel brochures mee. Hoe interactief een stand ook is, iets om thuis nog even rustig na te lezen is gewenst. Behalve informatie inwinnen over vakantielanden, wordt er ook steeds meer gezondheidsvoorlichting gevraagd (en gegeven), iets wat organisaties als Thuisvaccinatie.nl, Care Plus, Gezondopreis.nl en de persconferentie van Dr. Overbosch bevestigen. Voorlichting heeft wel degelijk zin, zo blijkt uit de cijfers van malaria in Nederland. Van de 1.000 malariagevallen een paar jaar geleden zijn dat er jaarlijks nog ‘slechts’ 300 reizigers die terugkomen met malaria.

Multi-channel open internet: informatie zoeken en boeken

Verkeersbureaus.info merkt uit haar cijfers en de contactaanvragen dat het internet vaak startpunt van de zoektocht naar een bestemming is. Zodra er een concretere keus is gemaakt, wordt er gezocht naar een persoonlijk contactmoment. Dat kan bij een reisbureau, verkeersbureau, telefonisch of via de in opkomst zijnde mobiele reisadviseurs. Vervolgens wordt dan de keuze gemaakt om online of toch via persoonlijk contact een reis of vakantie te boeken. Verkeersbureaus.info merkt dat er grote behoefte is aan meerdere contact opties, ondanks de verschuiving naar online. Vooral onder ouderen is die behoefte groot. Reviews, waarderingen en persoonlijke recensies wegen online, naast informatie inwinnen, erg zwaar.

Luisterend oor naar consument

In de reisbranche gonst het al jaren van de opmerkingen dat men te conservatief is en vooral naar zichzelf luistert, in de hoop dat de consument dat vervolgens oppikt. Met enige huivering werd er gekeken naar de online ontwikkelingen en nu gaan de online spelers er met het grote voordeel vandoor. Hoe is het mogelijk om de offline reisbureaus en de online verkopen met elkaar in balans te houden? Is dat mogelijk? Wel als de reisbranche in plaats van met knikkende knieën, met open armen de ontwikkelingen tegemoet ziet. Een mooi voorbeeld van de starrigheid van de reisbranche is de verkiezing van de jaarlijkse Veren verkiezing, waarbij o.a. een reisorganisatie, autoverhuurder Sunnycars en reismanagers worden verkozen. Deze worden echter niet verkozen door de consument maar… door de reisbranche zelf?! Dat op zich is al opmerkelijk te noemen. Nog opmerkelijker is ReisRevue, wat sinds vorige week onder de naam TravMagazine wordt uitgegeven, in een discussie kritiek verwijdert bij een onderwerp die benadrukte dat de reisbranche meer open moet staan voor consumenten geluiden en vernieuwingen. Het internet is open en toegankelijk voor iedereen. Dat betekent dat er verschillende meningen worden geuit. Het met iedereen eens zijn kan niet, hoeft niet. Maar een meningsverschil uitwissen, is not done. Dit geeft een scheef beeld van de werking en de openheid van het internet. Als dit met reviews en recensies gedaan wordt, hoe kan de consument die dan nog als betrouwbaar ervaren?

Gerelateerde Berichten

  • Travel trends in België (Travel2010)

    Rik De Keyser van onderzoeksbureau WES gaat op Travel2010.be dieper in op het beslissingsproces van…

  • 122.200 bezoekers op de Vakantiebeurs

    De Vakantiebeurs heeft in 2008 iets minder publiek getrokken dan het jaar ervoor. Dit jaar kwamen…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

Categorie: Travel Events

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Tessa aan de Stegge zegt

    16 januari 2012 om 11:39

    Interessant artikel!

    Over de opmerking dat de Vakantiebeurs vooral door 55 plus publiek werd bezocht, dat merkte ik ook op de zg Nieuwe Vakantiebeurs eerder deze maand in de Beurs van Berlage, Amsterdam.

    Overall ik denk dat consumenten van alle leeftijden offline op zoek gaan naar specialistisch advies (soms reisbureau maar vaak ook via vrienden en kennissen) en vervolgens online de reis boeken, met name de zg ‘low hanging fruits’ als tickets, hotel. Vaak worden er daarvoor nog even online reviews gecheckt van bijvoorbeeld Tripadvisor of Zoover.

    Wat betreft de Veren: dit is een echte reisvakprijs, voor en door de reisindustrie, georganiseerd door een vakblad. Consumenten bij deze verkiezing betrekken is niet aan de orde, maar misschien is het wel interessant dat ReisManagers een instituut/medium oproept om een onafhankelijke consumentenprijs voor de reiswereld te initiëren? Toeristische bedrijven worden al regelmatig betrokken bij multibranche-gerelateerde prijzen zoals de nominaties van Baobab Reizen als Groene Merk op de Dag van de Duurzaamheid, of Eliza was here bij de NIMA-Awards. Daar mogen we als reisbranche trots op zijn!

  2. Tessa aan de Stegge zegt

    16 januari 2012 om 11:44

    Ik ga in mijn reactie onterecht voorbij aan de Zoover Awards, die jaarlijks publieksprijzen uitreiken aan de reisindustrie: http://awards.zoover.nl .

Trackbacks

  1. Een nieuwe vakantiebeurs in 2012? · Weblog | Reismanagers schreef:
    27 januari 2012 om 16:05

    […] las ik een interessant bericht van Roy van Delft, dezelfde Roy die klaagde op social media over het gesloten karakter van TravMagazine (voorheen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Booking.com Airbnb NHTV instagram technologie hotels Facebook TUI mobiel Expedia TripAdvisor Social Media destinatiemarketing Vakantiebeurs KLM reviews onderzoek travel reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring