• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#TrendThursday: Expertcation: want luieren op het strand is passé

25 oktober 2012 door Tessa aan de Stegge

Vakanties met als hoofdactiviteit luieren op het strand, bijna zo lui dat je er doorligplekken van krijgt, is in de nabije toekomst passé. Nederland is klaar voor bezinning en heeft behoefte aan het gevoel nuttig bezig te zijn, juist op vakantie. Wie tijdens zijn vakantie wat wil opsteken gaat tegenwoordig op Expertcation. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij de persoonlijke passies, zo niet gedroomde en vaak onbereikbare vaardigheden van de reiziger in kwestie. De één wijdt er z’n volledige vakantie aan, de ander beschouwt het een leerzaam onderdeel van z’n vrije dagen. Hoofddoel van de Expertcation is wijzer worden, iets leren. Doet me denken aan de slogan “leven lang leren” van D66.

Tango, Chinees, kookworkshop, yoga, breicruises….

Van beeldhouwen op een Grieks eiland tot op steamy wijze de tango leren in Buenos Aires. Wekenlange bezinning à la Eat, Pray, Love in een Indiase ashram of juist een snelcursus Thais koken in Bangkok. Het Spaans leren in Alicante van de jaren “00 wordt van de troon verstoten door Chinees in Sjanghai. De Expertcation is er voor iedereen die op verbazingwekkende wijze toch nóg meer wil leren. Alle generaties waarderen een stukje verdieping tijdens hun vakantie. Kinderen logeren bij de Berbers in Marokko of gaan sterrenkijken en meer over het heelal leren in Twente. De oudere generatie relaxt op een “knitting cruises” waar breien de hoofdactiviteit is. Voor elk wat wils.

Uit de lucht gevallen?

Trends komen nooit zomaar uit de lucht vallen. Eerder zagen we al de “Do it yourself” trend met als voorbeeld de breicafés die als paddenstoelen uit de grond schoten. DIY en de Expertcation als invulling (of als onderdeel) van de vakantie komen voort uit dezelfde ontwikkelingen. Ten eerste is er natuurlijk globalisering: we zien op elk moment van de dag wat er aan de andere kant van de wereld gaande is en hoe de “locals” hun dagen slijten. Het maakt het al van nature Nederlandse volk nog nieuwsgieriger: dat willen wij ook! Ook zijn we in deze dynamische wereld waar alles om “snel”, “geld” en “snel geld” draait op zoek naar bezinning: mindfullness is de afgelopen jaren niet voor niets tot een megatrend verworden. Tot slot: personal branding: want waar en hoe je vakantie viert zegt iets over wat voor een persoon je bent. Op verjaardagsfeestjes kom je straks moeilijk weg met “een weekje zon”.

De Expertcation: is het iets voor jou of je klanten? Als onderdeel of als volledige invulling van je vakantie? Ik denk dat ik zelf maar ga voor de Tangocursus in Buenos Aires :).

Tessa aan de Stegge van PR- en Trendbureau Cherry Picker verzorgt de maandelijkse reistrendcolumn #TrendThursday.

Gerelateerde Berichten

  • #TrendThursday: escapisme: klant ontsnapt door vakantie aan realiteit

    Slapen op bijzondere plekken, de Nederlander lust er wel pap van. We liggen liever op…

  • #TrendThursday: drie trends in PR waar je niet omheen kunt

    “Wij willen in de krant”. Heldere taal van opdrachtgevers toen ik groen als gras startte…

  • #TrendThursday: Groener dan gras

    Duurzaamheid, groen, ecologisch: het zijn termen die de laatste jaren overal opduiken en inmiddels tot…

Categorie: Online PR en branding, Trends Tags: expertcation, Trendthursday

Over Tessa aan de Stegge

Tessa aan de Stegge is trendwatcher, onderzoeker, innovator en ondernemer in de reisbranche. Ze reist de wereld rond om reistrends te onderzoeken, bedenkt businessmodellen, is spreker, expert in de media en inline communicatiestrateeg. Tessa is oprichter van Purpose Lab dat verantwoorde reisbelevingen ontwikkelt en vermarkt door middel van onderzoek, evenementen, campagnes, workshops en conceptontwikkeling.

Lees Interacties

Reacties

  1. LaurensT zegt

    25 oktober 2012 om 13:23

    Een duikvakantie valt hier ook onder hè? Of valt dat onder een sportcation? (ook leuke term voor volgende bericht?). Zie je ook steeds meer volgens mij. Surfen, mountainbiken, zeilen, fietsen, schaatsen..

    • Tessa aan de Stegge zegt

      25 oktober 2012 om 13:36

      Zeker leuk woord Laurens. Alles rondom “je iets eigen maken” eigenlijk.

      • LaurensT zegt

        25 oktober 2012 om 13:44

        Okay, ja duidelijk. De eerste wintersportvakantie valt er eigenlijk ook onder.. 🙂

Trackbacks

  1. Cherry Picker signaleert top 5 vakantietrends voor 2013 - TravelNext schreef:
    4 januari 2013 om 10:16

    […] eerder op TravelNext had Tessa het over de Expertcation. Luiervakanties worden in 2013 steeds meer passé. Vakantiegangers hebben steeds meer de behoefte […]

  2. [Advertorial] Insight: Al is het dichter bij huis, korter en minder uitbundig, Nederlanders gaan ook nu nog massaal op vakantie - TravelNext schreef:
    13 maart 2013 om 15:28

    […] Tessa aan de Stegge ook al eens aangaf in een #Trendthursday is de expertcation een grote trend. Bij vakantie draait het voor veel mensen steeds meer om het opdoen van ervaringen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing reizen Vakantiebeurs Booking.com technologie hotels Airbnb TripAdvisor mobiel Facebook Google KLM reviews travel Social Media TUI Expedia onderzoek instagram NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring