“Dit jaar blijven we lekker thuis.” Nog geen jaar geleden werd je aangekeken alsof je het niet helemaal op een rijtje had (shock) of een wel héél grote financiële tegenvaller moest hebben gehad (medelijden). Nu krijg je positieve reacties als “Lekker tot rust komen tijdens je vakantie in plaats van stressen”, “Op ontdekkingsreis in eigen stad of land” en “Eindelijk tijd om die beloofde boomhut voor de kids te bouwen”. De “staycation” is hot en happening. En zoals veel trends eigenlijk terug van weg geweest in ons verlangen naar nostalgie. Net als huizenruil, zogenaamde “vintagereizen” en kamperen.

 Wat is een “staycation”?

“Staycations” worden ook wel thuisblijfvakanties genoemd en zijn afkomstig van Amerikaanse bodem. Deze zowel voordelige als comfortabele manier van vakantievieren is een tegentrend in een cultuur waarin zelfs op vakantie een ‘been there, done that-lijstje’ afgewerkt wordt. Geen stress met inpakken maar vakantievieren in eigen huis met familie en vrienden. Kokkerellen, klusjes opknappen, hutten bouwen in de tuin of toerist in eigen stad of land met bezoekjes aan musea, dierentuinen en dat ene restaurant.

Alleen voor “hippe vogels”?

Trends worden in de eerste instantie opgepikt door “trendsetters” en in een later stadium door “trendvolgers”. Op dit moment zijn het de “trendsetters” die op kleine schaal een vakantie in eigen land verkiezen boven een verblijf aan de costa. De “hippe vogels” waar veel mensen een haat/liefdeverhouding mee hebben. “Trendvolgers” – een veel grotere groep – volgen de trend waar ze voorafgaand van denken én zeggen “er nooit aan mee te gaan doen” pas later. Het bij iedereen bekende verhaal over de schapen en de dam.

Bedreiging of kans?

Als deze “staycation” trend doorzet en ook “trendvolgers” hem oppikken, dan is dat een bedreiging voor aanbieders van vakanties naar het buitenland. Anderzijds biedt het enorme kansen voor bedrijven en instellingen die zich richten op vrijetijdsbesteding in Nederland. Holland Marketing en lokale VVV’s kunnen hier zoetsappige vruchten van plukken met gerichte campagnes. Ik zie een rooskleurige toekomst voor pretparken, kinderboerderijen, aan-huis-cocktailshakers, musea, restaurants, pannenkoekhuizen, verkopers van hangmatten en bbq’s, bioscopen, verhuurbedrijven van scooters, sloepen en bakfietsen, bouw- en tuincentra, dierentuinen, biologische boerenmarkten, wellnesscentra, vakantieparken, kermissen, schoonheidspecialisten …….

Tessa aan de Stegge verzorgt elke donderdag #TrendThursday: over column over reistrends.