• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#TrendThursday: “staycation” bedreiging of kans?

10 mei 2012 door Tessa aan de Stegge

“Dit jaar blijven we lekker thuis.” Nog geen jaar geleden werd je aangekeken alsof je het niet helemaal op een rijtje had (shock) of een wel héél grote financiële tegenvaller moest hebben gehad (medelijden). Nu krijg je positieve reacties als “Lekker tot rust komen tijdens je vakantie in plaats van stressen”, “Op ontdekkingsreis in eigen stad of land” en “Eindelijk tijd om die beloofde boomhut voor de kids te bouwen”. De “staycation” is hot en happening. En zoals veel trends eigenlijk terug van weg geweest in ons verlangen naar nostalgie. Net als huizenruil, zogenaamde “vintagereizen” en kamperen.

 Wat is een “staycation”?

“Staycations” worden ook wel thuisblijfvakanties genoemd en zijn afkomstig van Amerikaanse bodem. Deze zowel voordelige als comfortabele manier van vakantievieren is een tegentrend in een cultuur waarin zelfs op vakantie een ‘been there, done that-lijstje’ afgewerkt wordt. Geen stress met inpakken maar vakantievieren in eigen huis met familie en vrienden. Kokkerellen, klusjes opknappen, hutten bouwen in de tuin of toerist in eigen stad of land met bezoekjes aan musea, dierentuinen en dat ene restaurant.

Alleen voor “hippe vogels”?

Trends worden in de eerste instantie opgepikt door “trendsetters” en in een later stadium door “trendvolgers”. Op dit moment zijn het de “trendsetters” die op kleine schaal een vakantie in eigen land verkiezen boven een verblijf aan de costa. De “hippe vogels” waar veel mensen een haat/liefdeverhouding mee hebben. “Trendvolgers” – een veel grotere groep – volgen de trend waar ze voorafgaand van denken én zeggen “er nooit aan mee te gaan doen” pas later. Het bij iedereen bekende verhaal over de schapen en de dam.

Bedreiging of kans?

Als deze “staycation” trend doorzet en ook “trendvolgers” hem oppikken, dan is dat een bedreiging voor aanbieders van vakanties naar het buitenland. Anderzijds biedt het enorme kansen voor bedrijven en instellingen die zich richten op vrijetijdsbesteding in Nederland. Holland Marketing en lokale VVV’s kunnen hier zoetsappige vruchten van plukken met gerichte campagnes. Ik zie een rooskleurige toekomst voor pretparken, kinderboerderijen, aan-huis-cocktailshakers, musea, restaurants, pannenkoekhuizen, verkopers van hangmatten en bbq’s, bioscopen, verhuurbedrijven van scooters, sloepen en bakfietsen, bouw- en tuincentra, dierentuinen, biologische boerenmarkten, wellnesscentra, vakantieparken, kermissen, schoonheidspecialisten …….

Tessa aan de Stegge verzorgt elke donderdag #TrendThursday: over column over reistrends. 

Gerelateerde Berichten

  • #TrendThursday: escapisme: klant ontsnapt door vakantie aan realiteit

    Slapen op bijzondere plekken, de Nederlander lust er wel pap van. We liggen liever op…

  • #TrendThursday: drie trends in PR waar je niet omheen kunt

    “Wij willen in de krant”. Heldere taal van opdrachtgevers toen ik groen als gras startte…

  • #TrendThursday: Nostalgie in travel

    “Vroeger was alles beter”, een uitspraak die steeds meer nageleefd lijkt te worden. Interesse in…

Categorie: Destinatiemarketing, Trends Tags: Staycations, Trendthursday

Over Tessa aan de Stegge

Tessa aan de Stegge is trendwatcher, onderzoeker, innovator en ondernemer in de reisbranche. Ze reist de wereld rond om reistrends te onderzoeken, bedenkt businessmodellen, is spreker, expert in de media en inline communicatiestrateeg. Tessa is oprichter van Purpose Lab dat verantwoorde reisbelevingen ontwikkelt en vermarkt door middel van onderzoek, evenementen, campagnes, workshops en conceptontwikkeling.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Bij 87% van de jongeren heeft Facebook invloed op keuze vakantiebestemming - TravelNext schreef:
    5 december 2012 om 12:14

    […] op vakantie te gaan in hun eigen land. De trend, staycation, zoals Tessa aan de Stegge ons al eerder uitlegde in een #TrendThursday wordt dus ook in dit onderzoek terug gezien. De respondenten geven aan dat ze […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek instagram mobiel NHTV destinatiemarketing reviews Booking.com reizen Airbnb Expedia TUI Facebook KLM hotels technologie Google travel Social Media TripAdvisor Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring