Vorige week schreef TravelNext over nieuwkomer TravVie.nl: een online vakantieplatform dat het boekingsproces omdraait, door reisaanbieders te laten reageren op concrete vakantieaanvragen van klanten. Nederlanders deponeren steeds liever hun vakantiewens bij TravVie.nl (opgericht: 3/2012 wekelijkse groei 82,86%), net als bij de soortgelijke concepten MakeMyHoliday.nl (opgericht: 11/2011 maandelijkse groei 58%) en Trafflers.com (opgericht: 11/2011, maandelijkse groei 15%). Ze zijn inmiddels zo succesvol dat ze de benoeming trend absoluut verdienen. Ik doop ze tot “You-tell-me-holidays”.

Deze “You-tell-me-holidays” en met name waar ze op inspelen, zette mij aan het denken. Waarom slaan dit soort concepten aan? Aan elke succesvolle trend ligt immers een consumentenbehoefte ten grondslag. Kwestie van vraag en aanbod….

Online-vakantie-jungle

Ook jouw klant ziet waarschijnlijk online door de bomen het bos niet meer. Men roept dat de digitalisering transparantie teweeg brengt, maar is dat wel zo? Is de klant niet beland in een ondoorzichtelijke en onvriendelijke online-vakantie-jungle? Ik ben geen online marketeer maar vanuit het perspectief van mijzelf als klant zie prijzen van vluchten, hotelovernachtingen en complete pakketreizen constant veranderen door yieldmanagement en deals met affiliates. Geadverteerde vanaf-tarieven in de ochtendkrant zijn vaak ’s middags al niet meer boekbaar. Homogene producten worden in diverse kanalen voor sterk uiteenlopende prijzen weggezet. Niet voor niets is KAYAK zo groot want wie overziet het nog? Vakantieveilingen maken de gepercipieerde waarde van vakanties voor mij lager dan dat ze verdienen. Het doet me denken aan de supermarktoorlog, het resultaat is dat de marges lager dan laag worden.

Consumentenbehoeften: transparantie en #klantcentraal

Geen wonder dat de klant er soms het bijltje bij neergooit. Zijn reactie is: wantrouwen en uitputting door de zoektocht. Zijn behoeften zijn: transparantie en #klantcentraal. Er is sprake van een serieuze machtsverschuiving naar de klant.

We kunnen denk ik veel opsteken van trending reisconcepten die consumentenbehoeften centraal stellen zoals de online aanbieders van “You-tell-me-holidays”. Maar ook offline vond ik inspiratie:

Offline ZRA’s: Zelfstandige Reis Agenten

Een goed offline concept dat absoluut vermelding verdiend zijn de zogenaamde ZRA’s: Zelfstandige Reis Agenten. Zij haakten al vroeg in op de consumentenbehoeften aan persoonlijke aandacht, service en expertise. In een tijd waar het stenen reisbureau steeds zeldzamer werd, schoten hun aantallen omhoog. ZRA’s kennen het vakantieverleden van hun klanten. Ze doen op basis van deze kennis en door het volgen van relevante nieuwe reisproducten suggesties voor vakanties. Bovendien komen ze bij hun klant thuis op het gewenste tijdstip, en zijn ze door de wol geverfde reisexperts. Ze zijn via de vereniging aangesloten bij de SGR en ANVR en profiteren mee van centrale inkoop. ZRA’s kiezen er bewust voor om de online concurrentie uit de weg te gaan en bewijst dat offline verkoop niet passé is, door slim in te spelen op consumentenbehoeften. Twee prominente netwerken zijn:

TravelCounsellers

Dit internationale netwerk van onafhankelijke reisagenten telt sinds 2005 ook 110 Nederlandse Travel Counsellors.

Personal Touch Travel

Personal Touch Travel is een Nederlands netwerk van 70 onafhankelijke reisagenten en bestaat sinds 2006.

Lees hier het blog dat Martin van Kranenburg al in 2011 schreef over de opkomst van ZRA’s.

Ik ben benieuwd naar wat jij vindt van de machtverschuiving naar de klant bij het boeken van vakanties? Ken je andere reisconcepten die hier slim op inspelen of doe je dat zelf misschien al?

Tessa aan de Stegge is eigenaar van toeristisch PR- en Trendbureau Cherry Picker en verzorgt vanaf vandaag elke donderdag over blog over reistrends in de rubriek “TrendThursday” op Reismanagers.nl/TravelNext. @TessaAdS

Credits headerafbeelding: Thomas Tolkien