• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TrendThursday: “You-tell-me-holidays” haken in op transparantie en #klantcentraal

19 april 2012 door Tessa aan de Stegge

Vorige week schreef TravelNext over nieuwkomer TravVie.nl: een online vakantieplatform dat het boekingsproces omdraait, door reisaanbieders te laten reageren op concrete vakantieaanvragen van klanten. Nederlanders deponeren steeds liever hun vakantiewens bij TravVie.nl (opgericht: 3/2012 wekelijkse groei 82,86%), net als bij de soortgelijke concepten MakeMyHoliday.nl (opgericht: 11/2011 maandelijkse groei 58%) en Trafflers.com (opgericht: 11/2011, maandelijkse groei 15%). Ze zijn inmiddels zo succesvol dat ze de benoeming trend absoluut verdienen. Ik doop ze tot “You-tell-me-holidays”.

Deze “You-tell-me-holidays” en met name waar ze op inspelen, zette mij aan het denken. Waarom slaan dit soort concepten aan? Aan elke succesvolle trend ligt immers een consumentenbehoefte ten grondslag. Kwestie van vraag en aanbod….

Online-vakantie-jungle

Ook jouw klant ziet waarschijnlijk online door de bomen het bos niet meer. Men roept dat de digitalisering transparantie teweeg brengt, maar is dat wel zo? Is de klant niet beland in een ondoorzichtelijke en onvriendelijke online-vakantie-jungle? Ik ben geen online marketeer maar vanuit het perspectief van mijzelf als klant zie prijzen van vluchten, hotelovernachtingen en complete pakketreizen constant veranderen door yieldmanagement en deals met affiliates. Geadverteerde vanaf-tarieven in de ochtendkrant zijn vaak ’s middags al niet meer boekbaar. Homogene producten worden in diverse kanalen voor sterk uiteenlopende prijzen weggezet. Niet voor niets is KAYAK zo groot want wie overziet het nog? Vakantieveilingen maken de gepercipieerde waarde van vakanties voor mij lager dan dat ze verdienen. Het doet me denken aan de supermarktoorlog, het resultaat is dat de marges lager dan laag worden.

Consumentenbehoeften: transparantie en #klantcentraal

Geen wonder dat de klant er soms het bijltje bij neergooit. Zijn reactie is: wantrouwen en uitputting door de zoektocht. Zijn behoeften zijn: transparantie en #klantcentraal. Er is sprake van een serieuze machtsverschuiving naar de klant.

We kunnen denk ik veel opsteken van trending reisconcepten die consumentenbehoeften centraal stellen zoals de online aanbieders van “You-tell-me-holidays”. Maar ook offline vond ik inspiratie:

Offline ZRA’s: Zelfstandige Reis Agenten

Een goed offline concept dat absoluut vermelding verdiend zijn de zogenaamde ZRA’s: Zelfstandige Reis Agenten. Zij haakten al vroeg in op de consumentenbehoeften aan persoonlijke aandacht, service en expertise. In een tijd waar het stenen reisbureau steeds zeldzamer werd, schoten hun aantallen omhoog. ZRA’s kennen het vakantieverleden van hun klanten. Ze doen op basis van deze kennis en door het volgen van relevante nieuwe reisproducten suggesties voor vakanties. Bovendien komen ze bij hun klant thuis op het gewenste tijdstip, en zijn ze door de wol geverfde reisexperts. Ze zijn via de vereniging aangesloten bij de SGR en ANVR en profiteren mee van centrale inkoop. ZRA’s kiezen er bewust voor om de online concurrentie uit de weg te gaan en bewijst dat offline verkoop niet passé is, door slim in te spelen op consumentenbehoeften. Twee prominente netwerken zijn:

TravelCounsellers

Dit internationale netwerk van onafhankelijke reisagenten telt sinds 2005 ook 110 Nederlandse Travel Counsellors.

Personal Touch Travel

Personal Touch Travel is een Nederlands netwerk van 70 onafhankelijke reisagenten en bestaat sinds 2006.

Lees hier het blog dat Martin van Kranenburg al in 2011 schreef over de opkomst van ZRA’s.

Ik ben benieuwd naar wat jij vindt van de machtverschuiving naar de klant bij het boeken van vakanties? Ken je andere reisconcepten die hier slim op inspelen of doe je dat zelf misschien al?

Tessa aan de Stegge is eigenaar van toeristisch PR- en Trendbureau Cherry Picker en verzorgt vanaf vandaag elke donderdag over blog over reistrends in de rubriek “TrendThursday” op Reismanagers.nl/TravelNext. @TessaAdS

Credits headerafbeelding: Thomas Tolkien

Gerelateerde Berichten

  • Sterke groei Face2Face Travel

    De zelfstandige reisadviseurs van Face2Face Travel zijn bijzonder tevreden over het verloop van het tweede…

  • Re-ticket.com Travel Innovator 2011

    De eerste online marktplaats voor reizen, Re-ticket.com is tijdens de jaarlijkse Travel Innovation Summit van…

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

Categorie: E-commerce Tags: Trendthursday

Over Tessa aan de Stegge

Tessa aan de Stegge is trendwatcher, onderzoeker, innovator en ondernemer in de reisbranche. Ze reist de wereld rond om reistrends te onderzoeken, bedenkt businessmodellen, is spreker, expert in de media en inline communicatiestrateeg. Tessa is oprichter van Purpose Lab dat verantwoorde reisbelevingen ontwikkelt en vermarkt door middel van onderzoek, evenementen, campagnes, workshops en conceptontwikkeling.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    20 april 2012 om 10:09

    Hi Tessa,

    Ook nog een oudje uit 2006 🙂

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060706_nieuwe_trend_de_mobiele_reisadviseur

  2. Tessa zegt

    20 april 2012 om 10:42

    Mooi Martin. We zouden veel meer moeten doen met “archiefmateriaal”, eenvoudig te doen met online content. En…wie het verleden kent kan de toekomst voorspellen zeggen ze. To be continued!

  3. Sabine De Witte zegt

    20 april 2012 om 11:03

    Leuk artikel Tessa! Ik denk dat je heel duidelijk hebt omschreven waarom deze verschuiving steeds meer zichtbaar is. Persoonlijk merk ik dat het naast een onoverzichtelijke jungle, ook wenselijk is om vergelijkbare ervaringen te boeken.

    Iemand die enthousiast is over mijn vakantieverhalen uit IJsland of Parijs, wil niet zelf moeten uitzoeken wat er zo leuk aan was, maar boekt het liefst de gelijke excursies/planning erbij.
    Zonder moeite te hoeven doen weet je dan zeker dat het wel leuk moet worden. Daarom zijn alle ‘verblijven bij locals’ en tours met locals razend populair. Zonder zelf op ontdekking te hoeven, maak je toch alle must sees mee.

    Het is niet mijn manier van reizen, maar ik vind het wel erg leuk om een gids voor anderen te zijn. Als travel blogger zou ik dan ook graag samenwerken met een travel counselor, die vervolgens de boekingen etc. regelt.

    Benieuwd naar je volgende Trend Thursday, veel succes!

  4. Maikel zegt

    28 april 2012 om 20:27

    Vorig jaar ben ik ook voor het eerst in mijn leven naar een reisbureau geweest, omdat ik er niet meer uitkwam wat ik precies wilde boeken en er te veel online informatiebronnen zijn, die allemaal weer voor een andere doelgroep geschreven zijn, over welke bestemmingen leuk zijn. Als klant wil je immers een bestemming die bij jou past en niet alles is leuk voor iedereen. Helaas waren ze op het reisbureau niet geïnformeerd over alle bestemmingen (zuid-europa) die ik in overweging had genomen. Toegevoegde waarde dus nul.

    Ik betwijfel echter of dit soort “reiswens” websites zo’n succes gaat worden. De accommodaties en vluchten bij to’s zijn toch al vaak vooraf ingekocht en staan dus vast qua datum, vlucht , accommodatie. Gooi van alle aanbieders het aanbod op een “meta zoek en boek site” en je weet direct wat er beschikbaar is. Wie weet Google shopping over 1 jaar…

    Mogelijk gaan mensen er bij dit soort concepten uit van de mogelijkheid dat ze voor een concurrerende prijs precies een maatwerk reis aangeboden krijgen, terwijl dat in de praktijk niet gaat werken. Dan krijg je dus allemaal standaard reizen toegestuurd en plaats van dat je ze direct in een browser ziet staan. Het aanbieden van informatie duurt dus ook nog langer omdat er een menselijk handeling aan te pas moet komen, om informatie te tonen die toch al voor handen was.

    Ik ben het wel eens met je mening over vakantieveilingen. De toegekende waarde aan een product wordt zo steeds lager, wat eigenlijk alleen maar het imago van de aanbieder zelf schaadt.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen technologie reviews KLM Vakantiebeurs hotels Google onderzoek travel Booking.com destinatiemarketing instagram TUI Social Media mobiel Airbnb TripAdvisor Facebook Expedia NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring