De TripBarometer van TripAdvisor komt elk jaar weer als een welkome verrassing. De grootste reviewsite in travelland laat dan precies zien hoe haar bezoekers op vakantie gaan. Het onderzoek met bijna 20.000 respondenten geeft antwoorden op verschillende vragen: hoe oriënteren reizigers zich op de fijnste weken van het jaar, waar hechten ze de meeste waarde aan, hoe lang gaan ze, hoe vaak en hoe rooskleurig zien zij de toekomst? Niet alleen reizigers worden in dit onderzoek ondervraagd, maar het interessante is dat ook hoteliers om hun mening wordt gevraagd. En daardoor kun je goed zien dat het niet alleen de reizigers zijn die zich inmiddels al een tijdje op mobiele devices richten, maar dat ook hoteliers inzien dat dit een noodzaak is!

Mobiele apparaten tijdens vakantie

9 van de 10 reizigers maakt gebruik van mobiele devices tijdens het reizen. Dus naast het gebruik van mobiele apparaten tijdens de planning- en boekingfase van het reizen, maken reizigers ook gebruik van hun smartphone en tablet wanneer ze onderweg zijn. Met name om aanbevelingen te krijgen voor een goed restaurantje in de buurt, maar ook om hun thuisfront in te lichten over hun belevingen.

uk_howtravellersusesmartphonetablet

Ook hoteliers richten zich op mobiel

Dat reizigers hun mobiel uit hun zak trekken zodra ze voet hebben gezet op onbekend terrein is al door vele onderzoeken onderstreept. Maar ook 53% van de hoteliers wereldwijd hebben plannen om hun mobiele aanbod uit te breiden in 2014. In 2013 was dat slechts 36%. Hoteliers hebben klaarblijkelijk de behoeften van de reiziger opgemerkt en zien dat richten op mobiel een noodzaak is en geen luxe. De grootste potentiële groeigebieden voor mobiele boekingen en engagement?

  • branded apps
  • Speciale aanbiedingen speciaal voor mobiele gebruikers
  • Locatie-specifieke aanbiedingen voor nabijgelegen mobiele reizigers

Opscheppen over je vakantie

1 op de 5 reizigers geeft toe gebruik te maken van sociale media om op te scheppen over uitstapjes. Je sociale netwerk laten zien wat een goed leven je leidt is niets nieuws voor sociale media. Voor de reis- en gastvrijheidsbranche natuurlijk een fantastisch gegeven om op die manier je ambassadeurs in te zetten jouw business meer naamsbekendheid te geven. Zeker als je bedenkt dat 42% van de status updates op Facebook over vakantie gaan.

uk_socialbrag

De infographic

Naast bovenstaande bevindingen heeft TripAdvisor een interessante infographic gemaakt over de uitkomsten van hun onderzoek. Onderstaande resultaten zijn van het wereldwijde onderzoek.

2013tripadvisor-tripbarometer-global_nourl-sizedBron: TripAdvisor
C
redits afbeelding: Samsung Tomorrow